پروژه کمپانی شل در قطب شکست خورد

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۵۶


مازیار معتمدی|

واشنگتن‌پست

روی مریخ، نشانه‌های آب جاری - با استناد به مطالعه‌یی که روز دوشنبه منتشر شد، این رگه‌های تیره و باریک روی سطح سیاره مریخ، قوی‌ترین مدارک کشف‌شده از جریان آب شور روی سیاره سرخ را فراهم می‌کنند. این کشف امکان اینکه فضانوردانی که به مریخ سفر می‌کنند، روزی بتوانند روی منابع مایع آن حساب کنند را افزایش می‌دهد.

سرویس مخفی مشمول در بازبینی نشت اطلاعات خود - جان رات مامور تحقیقی ارشد سازمان امنیت ملی ایالات متحده است؛ موقعیتی که توسط قانون از فشارهای خارجی حفاظت می‌شود تا او بتواند تحقیقات مستقل خود را درباره عملکرد داخلی حساس دولت بدون مشکل انجام دهد. اما طی تحقیقی تقریبا تکمیل‌شده از سرویس مخفی امریکا، دفتر رات قدمی غیرمعمول برداشت و به مسوولان رسمی سرویس مخفی اجازه داد کنار ماموران رات کار کنند تا تشخیص دهند چطور اطلاعاتی درباره یک نماینده کنگره از فایل‌های این سازمان نشت کرده است. متخصصان قانونی و محققان سابق دولتی می‌گویند این برخورد، صحت و کمال تحقیق درباره اینکه چه کسی اطلاعاتی منتشر کرده را زیر سوال می‌برد. این تحقیق نشان می‌دهد جیسون شافتز رییس کمیته کنگره ایالات یوتاه زمانی می‌خواست مامور سرویس مخفی شود و رد شده بود. شافتز تا به حال بارها آشکارا از سرویس مخفی که اخیرا با نشت‌های امنیتی بزرگی روبه‌رو بوده، انتقاد کرده است.


وال‌استریت ژورنال

شل استخراج نفت قطبی‌اش را رها می‌کند- کمپانی رویال داچ شل بعد از حفاری تنها یک چاه با نتایج ناامیدکننده، دارد کمپین حفاری قطبی 7میلیارد دلاری خود را رها می‌کند و به جدیدترین کمپانی بزرگ نفتی بدل شده که ثروت‌های زیر دریاهای شمالی را در رویارویی با قیمت‌های پایین نفت خام رها می‌کند. این تصمیم غول انرژی انگلیسی-هلندی که روز دوشنبه اعلام شد، به سال‌ها تاراج در سواحل آلاسکا پایان می‌بخشد که زمانی تصور می‌شد بسیار سودمند باشد اما سرمایه‌گذاران، گروه‌های محیط‌زیستی و شخصیت‌های دینی و سیاسی آن را زیر سوال برده بودند. شل به این منطقه که یکی از مناطق نفتی استخراج‌نشده است، به عنوان بهایی که نمی‌شد آن را رها کرد، نگاه می‌کرد. اما این کمپانی بعد از اینکه در تابستان چاهی کند و تنها میزان کمی نفت و گاز پیدا کرد، نظرش را تغییر داد.

نظرسنجی نشان می‌دهد حمایت از کلینتون رو به کاهش است - نظرسنجی جدید وال‌استریت ژورنال و ان‌بی‌سی نیوز نشان می‌دهد که دموکرات‌ها دارند در رقابت ریاست‌جمهوری 2016 از نامزد پیشتازی حمایت می‌کنند که دارد هوادارانش میان رای‌دهندگان گسترده‌تر را از دست می‌دهد. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده هنوز هم در رقابت نامزدی دموکرات‌ها در صدر قرار دارد، اما دو ماه بعد از اینکه نظرسنجی ژورنال و ای‌بی‌سی نیوز نشان داده بود او در زمین رقابت جمهوری‌خواهان هم از همه جلوتر است، حالا دارد با سه رقیب جمهوری‌خواه خود به‌طور مساوی پیش می‌رود. نخست‌وزیر جو بایدن که هنوز رسما نامزدی خود را اعلام نکرده و به فکر آن است، در رقابت‌های امتحانی عملکرد بهتری دارد و با اختلاف هشت درصد از جب بوش فرماندار سابق فلوریدا جلوتر است، در حالی که به‌طور مثال خانم کلینتون عملا با او مساوی است. این آمار دموکرات‌ها را مشتاق ورود آقای بایدن به رقابت خواهد کرد.


گاردین

کوربین: ارزش‌های بریتانیایی نیروی پیشران من هستند - جرمی کوربین امروز به حضار کنفرانس حزب کار بریتانیا خواهد گفت که او عاشق کشورش است، در ارزش‌های اکثریت بریتانیایی‌ها سهیم است و می‌خواهد سیاست‌هایی مهربان‌تر و ملایم‌تر شکل دهد. در نخستین سخنرانی کنفرانسی خود به عنوان رهبر حزب، کوربین می‌گوید به این دلیل برای رهبری حزب کار انتخاب شده که سیاست‌های مهربان‌تر و دوست‌دارانه‌تری را به جامعه پیشنهاد داده است. او خواهد گفت: «به خاطر اینکه من توسط این ارزش‌های اکثریت بریتانیایی‌ها پیش رانده می‌شوم و به خاطر اینکه من این کشور را دوست دارم، است که می‌خواهم آن را از شر بی‌عدالتی رها کنم تا آن را عادلانه‌تر، نجیب‌تر و برابرتر کنم.»


لس‌آنجلس تایمز

یک فاصله نسلی که از «رویای امریکایی» نیرو می‌گیرد - اگر مسوولان مهاجرت روزی او را بگیرند و از کشور اخراجش کنند، آنحل استرادای 48ساله از همین الان می‌داند دقیقا به چه کسی زنگ خواهد زد و قبل از اینکه سعی کند، زندگی‌اش را دوباره در شهر تولدش یعنی کورناواک از نو بسازد، در کدام هتل با خانواده‌اش ملاقات خواهد کرد. کارلا دختر 24ساله استرادا که مثل پدرش به‌طور غیرقانونی در امریکا زندگی می‌کند هم به هیچ‌وجه قصد ندارد به آسانی یا آرامی آن را ترک کند. کارلا که از 5 سالگی در این کشور زندگی می‌کند، می‌گوید: «اگر می‌خواهند من را اخراج کنند، مزه دهنشان حسابی تلخ خواهد شد. من به این فرد، به این سازمان و به این وکیل زنگ می‌زنم. به فیس‌بوک و توییتر می‌روم. یک سیرک رسانه‌یی به راه می‌اندازم. من در این کشور می‌مانم.» بحث خانواده استرادا نشان‌دهنده یک جدایی کلی در خانوارهای لاتینوی کالیفرنیا و دیگر مناطق کشور است که از بحث سر مساله مهاجرت قدرت می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر