بیگانه هراسی امریکایی‌ها

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۳۹۴

مازیار معتمدی

وال استریت ژورنال

دور از جمعیت شاد، یک دعای تنها - پاپ فرانسیس در بازدید روز جمعه خود از یادبود و موزه ملی یازدهم سپتامبر شهر نیویورک برای کسانی که جان‌شان را از دست دادند، دعا کرد. او در مراسم خصوصی برگزار شده به افتخار آنها گفت: «اینجا غم قابل لمس است». او مدتی بعد از سنترال پارک عبور کرد و در جمع مردم حاضر شد.

قراردادی که رهبران اچ‌پی را 2 دسته کرد - تنها چند روز پیش از اینکه کمپانی هیولت پاکارد (اچ‌پی) خریداری 11میلیارد دلاری فاجعه‌بار کمپانی اوتانِمی را رسما اعلام کرد، ری لِین مدیرعامل سعی کرد در یک تلاش لحظه آخری لئو آپوتکر، مدیرعامل وقت اچ‌پی را راضی به باطل کردن آن کند. این آشکارسازی در تحلیلی از این قرارداد نوشته شده که خود اچ‌پی سفارش انجام آن را داد و توسط شرکت حامی قانونی آن یعنی پروسکاوئر در اوایل سال 2014 صورت گرفت.

این گزارش بخشی از مجموعه‌یی از مدارک است که اواخر ماه آگوست توسط دادگاه فدرال کالیفرنیای شمالی بعد از دعوی قضایی به وجود آمده سر این قرارداد منتشر شد. این مدارک تنها هفته گذشته منتشر شدند و نشان می‌دهند قراردادی که اچ‌پی تقریبا فورا از آن پشیمان شد و یک اشتباه بزرگ بود، نزدیک بود در لحظه آخر باطل شود. با استناد به این گزارش آقای لین روز هفدهم آگوست 2011 یعنی تنها یک روز پیش از این قرارداد خواستار «ملاقات ویژه اعضای هیات ‌مدیره» برای جلوگیری از آن شده بود.

امریکایی‌های بیشتری در خانه پیر می‌شوند، منزوی و تنها- حداقل سه بار در یک شب طولانی زمستانی آلدئا کمپبل از تخت بیرون می‌آید و از پله‌های ترسناک پایین می‌رود. او 82 سال دارد، بیوه است و تقریبا مدت 6 دهه در خانه 102ساله‌اش نزدیک مرز کانادا زندگی کرده است.

وقتی آرتروزش بد می‌شود با دقت از پله‌ها پایین می‌آید اما حتی با این وجود هم سال گذشته دو بار افتاد و صدمه دید. چنین مشکلاتی دارند در ایالت مِین امریکا که اکثرا روستایی است بیشتر و بیشتر می‌شوند. این ایالت یکی از نخستین ایالت‌هایی است که با مشکل تعداد رو به رشد شهروندان مسنی روبه‌رو شده که به خانه سالمندان نمی‌روند و تنها زندگی می‌کنند.


نیویورک تایمز

ترس خیلی زودتر از هر شهروند سوری وارد کارولینای جنوبی می‌شود- شهروندان نگران در کافه‌تریای مدرسه جمع شدند. تعدادشان حدود 200نفر بود. آهنگ‌های میهن‌پرستانه از بلندگو پخش می‌شدند. لارن ال. مارتل که وکیل است به جمعیت گفت 25پناهنده سوری از همین حالا میان آنها زندگی می‌کنند.

جیم مک‌میلان یک سخنگوی دیگر گفت: «سازمان ملل اسمش را گذاشته تغییر مکان پناهندگان. مسلمانان به آن می‌گویند هجرت به معنی مهاجرت. آنها نمی‌خواهند وفق پیدا کنند، نمی‌خواهند با فرهنگ ما یکی شوند. آنها می‌خواهند نحوه زندگی امریکایی ما را تغییر دهند».

دولت ایالات متحده گفته تعداد پناهندگان بین‌المللی که اجازه ورود به این کشور را پیدا می‌کنند تا سال 2017 از 70هزار نفر به 100هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد؛ اوایل همین ماه هم دولت اوباما گفت حداقل 10هزار پناهنده سوری را تا سال آینده وارد کشور خواهد کرد. اما عصبانیت و اضطراب امریکایی‌های این منطقه نشان می‌دهد که این مساله تا چه حد ممکن است برای بعضی بخش‌های کشور سخت باشد. با استناد به مدارک وزارت امور خارجه امریکا هنوز هیچ از چهار میلیون مهاجر سوری در هیچ یک از مناطق کارولینای جنوبی مستقر نشده‌اند اما عکس‌العمل بسیاری از ساکنان آن نشان می‌دهد اگر این اتفاق بیفتد هم آنها خیلی خوشا‌مدگو نخواهند بود.


واشنگتن پست

استعفای سخنگوی کنگره برای جلوگیری از بحران - جان‌ای. بوئنر، سخنگوی کنگره ایالات متحده روز جمعه شغل خود را قربانی کرد. این برای او تصمیمی سخت بود که به گفته خودش تنها راه چاره برای جلوگیری از بسته شدن دوباره دولت و ضررهای آن برای کشور بود. بوئنر بعد از اعلانیه غیرمنتظره‌اش مبنی بر اینکه روز سی‌ام ماه اکتبر از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد در یک کنفرانس خبری گفت: «بیش از هر چیز دیگر نخستین وظیفه من به عنوان سخنگو حفاظت از نهاد دولت است».

با وجود اینکه با استعفای بوئنر ممکن است بحران تعطیل شدن دولت فعلا دفع شود، نیروهای اختلال‌برانگیزی که باعث این حرکت او شدند هنوز هم سر جای خود باقی هستند و احتمالا در آینده برای سخنگوی بعدی هم مشکلات مشابهی را به وجود خواهند آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر