توله یوزپلنگی که مادر شد

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۰۹

توله یوزپلنگی که ۳سال اخیر توسط دوربین‌های کارشناسان زیرنظر بود، حالا صاحب ۳توله است.

ماده یوزپلنگ آسیایی که همراه سه توله‌اش به سمت آبشخور میاندشت قدم برداشت، دوستداران حیات‌وحش را نیز اندکی به آینده بقای اینگونه امیدوار کرد. این یوزپلنگ جمعیت یوزآسیایی را از ۷۰قلاده فراتر برد تا اندکی دلخوشی برای دوستداران حیات‌وحش ایران رقم بخورد. زادو ولد یوزپلنگ آسیایی حتی اگر گاه به گاه باشد ارزش بزرگی برای محیط‌زیست کشور به حساب می‌آید. یکی از نکات جالب این زادآوری اما این بود که یوزپلنگ ماده یکی از سه توله یوزپلنگی است که در سال۹۱ متولد شده و در سال‌های ۹۱ و ۹۲ تصاویر متعددی از این توله درکنار مادر و خانواده‌اش به ثبت رسیده است. یوزپلنگ آسیایی سالیان نه چندان دور در مناطق بیابانی کشورهای منطقه، از عربستان تا هندوستان زندگی می‌کرد. نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که کمتر از ۷۰ یوزپلنگ تنها در ایران وجود دارد. یوزپلنگ آسیایی در رده‌بندی اتحادیه جهانی حفاظت در رده شدیدا درخطر انقراض جای دارد.

دوربین‌های تله‌یی انجمن یوزپلنگ ایرانی در تابستان سال۱۳۹۱ تصاویر شگفت‌انگیزی را از یک یوزپلنگ ماده و سه توله‌اش در مقابل آبشخوری در میاندشت به ثبت رساندند که نشان‌دهنده حضور سه توله یوز همراه با مادرشان بود. اردیبهشت‌ماه سال۱۳۹۲ تصاویر جدیدی از یوز ماده و توله‌هایش درحالی به ثبت رسید که نشان می‌داد آن یوز مادر توله‌های خود را به خوبی بزرگ کرده و توله یوزها کاملا رشد کرده‌اند و درچندماه پس از آن باید مادر خود را ترک کنند. نتیجه بررسی خال‌ها در بخش پایش و پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی نشان می‌دهد یوزپلنگ ماده‌یی که اخیرا تصویربرداری شده یکی از سه توله‌یی است که در سال۱۳۹۱ به دنیا آمده است.

زادو ولد یوزپلنگ مرهون تلاش‌هایی است که از طرف پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برای نجات این‌گونه درحال انقراض صورت گرفته است. این پروژه از سال1380 با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و بخش برنامه‌ریزی برای توسعه سازمان ملل درحال اجراست و هدف از آن نجات یوزپلنگ‌های آسیایی باقی‌مانده‌یی است که به‌شدت درخطر منقرض شدن هستند و اکنون تنها در ایران یافت می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر