«داریک» متولد می‌شود

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۸۰

مهدی بیک قبول کنید در شرایطی که هنوز در کشورمان اهمیت «تاریخ اقتصاد» از سوی نهادهای دانشگاهی وآکادمیک جدی گرفته نشده، تهیه یک ستون«تاریخی» با محوریت رویدادهای «اقتصادی»کار سختی است. اما، تلاش این ستون، گشایش رسم تازه‌یی در زمینه «تاریخ علم اقتصاد» است که تجربه تازه‌یی در این حوزه محسوب می‌شود، اگر همراهی‌مان کنید...


غفلت کارگر

و زحمت دو میلیون نفر

«قطع برق» در منطقه‌یی از شهر لس‌آنجلس که در یک چنین روزی در سال2005 اتفاق افتاد و دومیلیون نفر از مردم را به‌زحمت انداخت و کامپیوترها و سایر فعالیت‌ها را متوقف کرد، دو روز بعد (14سپتامبر) نتیجه غفلت یک کارگر که اشتباها یک سیم را قطع کرده بود، اعلام شد.

این ماجرا نشان داد که گاهی اوقات یک اشتباه کوچک می‌تواند، ضررهای فراوانی را به سیستم اقتصادی وارد کند. ضرر و زیان ناشی از این اشتباه صدها میلیون دلار

تخمین زده شد.

ضرب سکه «داریک» در ایران

22شهریور سال 488 پیش از میلاد روزی است که ایرانیان برای نخستین‌بار سکه ضرب کردند. در یک چنین روزی «داریوش بزرگ» شاه وقت ایران دستور ضرب سکه‌یی را داد تا واحد پول ایران قرارگیرد که مورخان یونانی در کتاب‌های خود آن را «داریک» (منتسب به داریوش) نوشته‌اند. تا زمان رواج «داریک»، معاملات تجاری به‌صورت مبادله اجناس صورت می‌گرفت که کاری پیچیده بود و بازار همیشه نوسان داشت. از این روز به‌عنوان آغاز عصر تازه در اقتصاد باستانی ایران نام می‌برند.


هارون‌الرشید خلیفه عباسی شد

23شهریور سال 150 هجری هارون الرشید 23ساله در بغداد به‌قدرت رسید و خلیفه پنجم عباسیان شد. اقتدار و پیشرفت «هارون» نتیجه شایستگی وزیران ایرانی‌اش به‌ویژه «یحیی»برمکی و پسر او «جعفر» بود که بعدا جعفر را کشت و یحیی و منسوبان او را به‌زندان افکند و ملت ایران را برای همیشه از تاریخ خود رنجاند. اوضاع اقتصادی «جهان اسلام» در زمان هارون رشد

چشمگیری داشت.

درگذشت نخستین نخست‌وزیر رییس‌الوزرا

در چنین روزی در سال 1286 در تهران اعلام شد که میرزا نصرالله مشیرالدوله درگذشته است.

مرگ میرزا نصرالله خان، ناگهانی و مشکوک اعلام و وعده رسیدگی در این زمینه داده شد. اوضاع اقتصادی ایران در زمان «مشیر الدوله» متاثر از شرایط سیاسی، آشفته عنوان شده است.


بازداشت هویدا برای آرام کردن مردم

23شهریور 1357 (14سپتامبر 1978) و در جریان انقلاب، منصور روحانی و فریدون مهدوی، دونفر از وزیران سابق، به اتهام سوءاستفاده از قدرت و مقام خود بازداشت شدند.

بعدا وزیران و مقامات دیگری ازجمله امیرعباس هویدا هم به پادگان جمشیدیه ویژه دژبانی ارتش فرستاده شدند، اما کسی جدی بودن این عمل را باور نداشت. تئوری‌های اقتصادی هویدا از دهه 40 و50 خورشیدی تا به امروز محل مناقشات جدی عالمان علم اقتصاد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر