حوالی تعاون

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۷۷

پیش‌بینی سهم تعاون در برنامه ششم

ایسنا مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون با تاکید بر تبیین و ارتقای نقش بخش تعاون در برنامه‌های توسعه کشور گفت: انتظار داریم بخش تعاون در برنامه ششم توسعه حداقل به سهم 15درصدی دست یابد. حمدالله رستمی اظهار کرد: با توجه به آغاز تدوین برنامه ششم توسعه، کارگروه‌های مذکور هم در معاونت امور تعاون و هم در اتاق تعاون مرکزی شکل گرفته و پیش‌بینی‌های لازم درخصوص ارتقای سهم بخش تعاون دیده شده است. وی ادامه داد: تعاون بستر جذب منابع خرد مردمی و ساماندهی توانمندی‌ها و مشارکت‌های مردم برای انجام فعالیت‌های بزرگ است و با تغییر نگرش نسبت به این بخش از اقتصاد توسعه کشور شتاب بیشتری می‌‌گیرد. به گفته رستمی سهم فعلی بخش تعاون بین 5 تا 8درصد برآورد می‌شود که اگر در برنامه ششم، جایگاه واقعی تعاون به خوبی دیده شود و این بخش از منابع مالی و زیرساخت‌های حقوقی لازم برخوردار شود به سهم شایسته‌یی دست می‌یابد. مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات اساسی برنامه‌های توسعه این است که نقش مشخصی را برای بخش تعاون پیش‌بینی نکرده است به عنوان مثال وظیفه بخش تعاون در طول اجرای برنامه توسعه مشخص نیست که آیا قرار است هم‌افزایی داشته باشد؟ آیا باید به برقراری عدالت اجتماعی کمک کند یا اینکه اساسا نقش توسعه زیرساخت‌ها را بر عهده بگیرد. وی متذکر شد: حمایت از بخش تعاون صرفا در تخصیص امکانات و منابع مالی خلاصه نمی‌شود بلکه در بسیاری موارد نیاز به تصمیمات اجرایی و اصلاح ساختارهای اداری است که اگر اتفاق بیفتد، مسیر رشد بخش تعاون به نحو قابل قبولی هموار خواهد شد. رستمی در پایان با بیان اینکه تاکنون رقمی برای افزایش سهم بخش تعاون در برنامه ششم دیده نشده‌ است، گفت: انتظار داریم که تعاون با پیش‌بینی‌های صورت گرفته حداقل به سهم 15درصدی در برنامه ششم توسعه دست پیدا کند.


عدم همکاری لازم دستگاه‌ها در پروژه مسکن مهر

مهر معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دستگاه‌ها در تامین زیرساخت‌های مسکن مهر همکاری لازم را نداشتند، گفت: ساکنان مسکن مهر با مشکلات زیادی مواجه هستند. حمید کلانتری در نخستین نشست ستاد ملی «بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بازسازی و نوسازی شهری» گفت: در بخش شهرسازی نباید طرحی مانند مسکن مهر ساخته می‌شد زیرا واحدهایی ساخته شدند که زیرساخت‌های آن برای آن فراهم نبود و دستگاه‌ها همکاری نکردند. وی با بیان اینکه مردمی که در این واحدها مستقر شده‌اند با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، گفت: پروژه‌های مسکن مهر با کمبود مدرسه، درمانگاه و دیگر امکانات مورد نیاز مواجه است. برای حل این مشکلات نیازمندیم تا به زیرساخت‌ها توجه بیشتری شود. ستادهای استانی باید از اقتدار بیشتری برخوردار شوند تا این مشکلات با سرعت حل شود همچنین باید بازسازی بافت‌های ناکارآمد طوری انجام شود که همزمان زیرساخت‌های آن هم تامین شود. در ادامه علی دایمی، معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای ایجاد سکونتگاه‌ها مد نظر ما قرار دارد، گفت: هر تلاشی در این بخش باید بر این اساس باشد که مسیر مهاجرت از شهر به روستا شکل بگیرد که لازمه آن فراهم آوردن امکانات در روستاهاست. وی تامین آب، حمل و نقل و حل مشکل ترافیکی و آلودگی هوا را از مشکلات مهاجرت شهرها عنوان کرد و گفت: باید به این فرآیند به عنوان فرآیندی منطقی توجه شود تا مسیر مهاجرت را تغییر دهیم. معاون وزیر نیرو افزود: مسائل زیست محیطی هم باید مورد توجه قرار گیرد زیرا خاک از مسائل مهمی است که امروزه با تغییر کاربری‌ها در معرض خطر قرار دارد. همچنین در این نشست هوشنگ خندان‌دل، معاون وزیر کشور با بیان اینکه در بازنویسی سند ملی تمرکز شدید بر حذف کسانی بود که در گذشته در این سند فعالیت داشتند، گفت: راه‌اندازی کمیته تلفیق در کنار سایر کمیته‌ها هم از سوی وزارت کشور پیشنهاد می‌شود تا در آن افرادی که در زمینه قانون‌گذاری فعالیت می‌کنند، حاضر شوند.


ذخیره‌سازی 48هزار تن ذرت در انبار تعاون روستایی قزوین

ایسنا رییس سازمان تعاون روستایی استان قزوین با اشاره به ذخیره‌سازی ذرت از استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد گفت: 48هزار تن ذرت در انبار تعاون روستایی استان ذخیره‌سازی شده است. معین‌الدین ضمن ارایه گزارشی از وضعیت کنونی سازمان و شبکه تعاون روستایی اظهار کرد: تاکنون 21هزار و 500 تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی قزوین از کشاورزان خریداری شده است. رییس سازمان تعاون روستایی استان قزوین با اعلام اینکه در هفت ماهه گذشته 27هزار و 600 تن شیر توسط اتحادیه دامدارن خریداری شده، افزود: شیرخام تحویلی از دامداران در کارخانه به 2هزار تن ماده خشک یا شیر خشک تبدیل شده و در بسته‌بندی مناسب برای صادرات آماده می‌شود. وی با اشاره به توانمندسازی و توسعه تشکل‌های روستایی و کشاورزی یادآور شد: استفاده از طرح‌های تولید، فرآوری و توزیع انواع بذور اصلاح شده، ایجاد بازار نهاده‌ها در هر شهرستان، تهیه و توزیع نهاده‌های دامی و کود شیمیایی سبب حمایت از تولید، تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی خواهد شد. رییس سازمان تعاون روستایی استان قزوین همچنین ضمن بررسی مسائل و مشکلات تعاون روستایی استان و شرکت‌های تحت نظارت، راهکارهایی را برای حل مسائل مطرح کرد. طی مراسمی محمدرضا محمدزاده عضو هیات‌ مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی، جلیلوند مدیرکل خرید و فروش محصولات کشاورزی سازمان تعاونی روستایی کشور، ناطق معین‌الدین رییس سازمان تعاون روستایی استان قزوین و جمعی از کارشناسان سازمان در سفری یک روزه در جریان فعالیت‌های شبکه تعاون روستایی قزوین قرار گرفتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر