بانک توسعه تعاون هیچ مزیتی برای بخش تعاونی ندارد

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۷۵

تسنیم

عبداله بهرامی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف درباره عملکرد بانک توسعه تعاون در تسهیلات‌دهی به تعاونگران گفت: بانک توسعه تعاون هیچ مزیتی نسبت به بانک‌های خصوصی برای بخش تعاون ندارد.

وی ادامه داد: اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرش دستباف به عنوان پشتیبانان اصلی قالیبافان کشور وظیفه سنگین اشتغال و تولید و صادرات را بر عهده دارند و با توجه به تورم چند سال اخیر و رکود حاکم بر بازار با چالش‌های شدید نقدینگی روبه‌رو هستند با این اوصاف از بانک توسعه تعاون انتظار می‌رفت که به مدد و حمایت از اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرش دستباف همت کند.

بهرامی بیان کرد: اما در عین ناباوری به جای اینکه حامی بخش باشند، شمشیر را از رو بسته و بدون هیچ گونه مماشاتی پرونده‌های تسهیلات معوق را به موسسات حقوقی داده تا از طریق مراجع قانونی علیه شرکت‌ها اقدام کنند، بانکی که قرار بود اسباب توسعه و رشد برای بخش تعاون باشد حالا تبدیل شده به شاکی سرسخت بخش تعاون و کمر همت بسته تا با واخواست اسناد ضمانتی تشکل‌های فرش دستباف عرصه را بر فعالیت آنها تنگ کرده و اسباب نابودی و ورشکستگی آنها را مهیا کند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف گفت: بانک توسعه تعاون نباید با استفاده از ابزار قانونی این حق را به خود بدهد که صرفا به دلیل معوق شدن چند قسط کل پرونده تسهیلات یک تشکل ملی را از طریق مراجع قضایی آن‌هم در این برهه حساس اقتصادی پیگیری کرده و عملا تیشه به ریشه بخش تعاون بزند و هزینه سنگین دعوای قضایی را روی دست اتحادیه و تعاونی‌ها بگذارد.

وی با بیان اینکه 35درصد سهم بازار جهانی فرش دستباف به دلیل تحریم‌ها از بین رفته است، افزود: اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرش دستباف کشور با حداقل امکانات و حداقل حمایت‌ها حداکثر مشارکت را در تولید و صادرات و ارزآوری و اشتغال کشور به خصوص برای اقشار کم درآمد جامعه دارند و این در حالی است که 35درصد سهم بازار جهانی فرش دستباف به دلیل تحریم دولت امریکا از دست رفته و در بازار داخلی هم با پدیده رکود شدید دست به گریبان هستیم.

بهرامی اظهارداشت: آیا ظلم نیست که بانک توسعه تعاون برابر فلسفه وجودی خود به جای حمایت از بخش تعاون در فکر فروپاشی و نابودی تعاونی‌ها و اتحادیه‌های فرش دستباف باشد.‌گر چه از لحاظ قانونی نمی‌توان برای اقدام آنها علیه بدهکاران ایرادی وارد کرد اما بهتر است که اجرای قانون را از آن طرف هم یعنی از طرف حمایت و توسعه هم در دستور کار قرار دهند؟

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف بیان کرد: بخش تولید کشور نیاز شدید به حمایت و تزریق سرمایه دارد و در این برهه حساس از انصاف به‌دور است که با شمشیر بی‌رحمی بدنه تولید را زخمی‌تر کنند. بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید چاره‌اندیشی وتمهیدات لازمه را برای جلوگیری از نابودی بخش کثیری از بدهکاران تولید‌کننده کشور به سیستم مالی پیدا کنند و نباید یک قانون را برای همه بدهکاران به یک نحو به‌کار برد.

وی افزود: ضروری است بدهکاران به‌صورت موردی توسط بانک‌ها و موسسات مالی بررسی شود چرا که خیلی از این بدهکاران دچار آسیب‌های ناشی از تحریم و تورم و رکود حاکم بر بازار هستند پس نیاز است در دستورالعمل‌ها و مصوبات شورای پول و اعتبار برای بخش تولیدی کشور تمهیدات ویژه‌یی جهت حمایت در این موقعیت بسیار حساس اقتصادی گرفته و اجرا شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر