توانایی اوباما در محک آزمایش

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۶۴


مازیار معتمدی

وال‌استریت ژورنال

قرارداد ایران نبرد سختی را به وجود می‌آورد - تفاهم هسته‌یی به دست آمده با ایران باعث به وجود آمدن تنش‌های سفت و سخت سیاسی در ایالات متحده و رقابت دیپلماتیک با مهم‌ترین هم‌پیمانان امریکا در خاورمیانه شده است. اتفاقات روز سه‌شنبه مورد تهاجم متحدان درازمدت امریکا از جمله نخست‌وزیر اسراییل قرار گرفت و به کام دشمنانش از جمله رییس‌جمهور سوریه خوش‌ آمد. این قرارداد همچنین به سرعت بحث بزرگی بر سر سیاست خارجه را هم در کنگره به وجود آورد. آقای اوباما به قانونگذاران امریکایی و رهبران جهانی از جمله پادشاه سلمان عربستان تلفن زد تا از مقاومت نسبت به چیزی که می‌تواند تبدیل به هسته میراث بین‌المللی‌اش شود، را کاهش دهد. با این حال، طبیعت پیچیده و چند مرحله‌یی این قرارداد و محدودیت‌های زمان‌دار اعمال‌شده بر ایران، قابلیت آقای اوباما مبنی بر راضی نگهداشتن قانونگذاران و متحدان کلیدی خود و قانع کردن آنها نسبت به این مساله که این قرارداد، جهان را امن‌تر خواهد کرد را به آزمایش می‌گذارد.


تحریم‌ها به کنار، تجارت‌ها محتاط باقی می‌مانند - با وجود خوشحالی داخل ایران نسبت به پایان یافتن تحریم‌ها، این کشور هنوز هم جایی است که کمپانی اپل در آن آی‌فون خود را به فروش نمی‌رساند، «اِنی» غول نفت درگیر سرمایه‌گذاری‌های گذشته است و بویینگ هم به خاطر عدم توافق، قطعات جانبی خود را عرضه نمی‌کند. جمهوری‌ اسلامی شهرتی ماندگار به عنوان جایی که در آن تجارت کردن برای بیگانه‌ها سخت است را برای خود حفظ کرده است. حتی با تفاهمنامه روز سه‌شنبه وین هم تجارت‌های خارجی که به دنبال بازارهای جدید می‌گردند، ایران را در مقام پایین صد و سی‌ام پلکان لیست بانک جهانی از نظر سهولت انجام تجارت خواهند دید.


نیویورک تایمز

جمهوری‌خواهان عهد نابودی قرارداد را می‌بندند، اما سایه وتو احساس می‌شود- حتی قبل از اینکه کنگره بازبینی رسمی خود را آغاز کند، رهبران جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه عهد بسته بودند تا قرارداد هسته‌یی پرزیدنت اوباما با ایران را از بین ببرند. کنگره 60 روز برای بازبینی این تفاهمنامه وقت خواهد داشت و بعد از آن می‌تواند رای تایید یا عدم تایید به آن بدهد یا کاری انجام ندهد. در صورت عدم تایید، آقای اوباما آن را وتو خواهد کرد و به این ترتیب رقبای او تنها در صورتی می‌توانند آن را از مسیر خود منحرف کنند که بتوانند دوسوم آرای مورد نیاز کنگره را به دست آورند.


واشنگتن تایمز

فدرالی‌ها خوش‌مشربانه از شهرهای پناه‌دهنده تقاضای همکاری می‌کنند -

جه جانسون دبیر سازمان امنیت ملی ایالات متحده روز سه‌شنبه اقرار کرد که قبل از کشته‌شدن شوک‌آور یک مهاجر غیرقانونی در این ماه، این سازمان در آزادسازی او در شهر پناه‌دهنده سان‌فرانسیسکو اشتباه کرده بود، اما همچنین اشاره کرد که دولت نمی‌تواند کار زیادی برای فشار آوردن به جوامع پناه‌دهنده برای تغییر نحوه تفکرشان انجام دهد. کاترین اشتاینل زن 32 ساله‌یی بود که وقتی داشت بیرون از خانه با پدر خود قدم می‌زد به قتل رسید و حالا آقای جانسون که برای نخستین بار بعد از مرگ او دهان به سخن گشوده بود گفت که او شخصا از سان‌فرانسیسکو درخواست کرده تا اجازه دهد ماموران فدرال مهاجرت با نیروهای پلیس این شهر همکاری کنند و بعد از این کشتار نیز دوباره به سعی خود ادامه خواهد داد. اما او از خود شهرهای پناه‌دهنده انتقاد نکرد و به کنگره گفت که قانونی مبنی بر مجبور کردن آنها به همکاری صادر نکند چون این مساله می‌تواند با قانون اساسی در تضاد باشد و کمکی به جلب نظر جوامعی که علاقه‌یی به همکاری ندارند هم نخواهد کرد.


واشنگتن پست

کسی که از پا نمی‌افتد (و هیجان‌زده ‌نمی‌شود) - او داستانش را بدون ذره‌یی هیجان یا برقی از جذبه تعریف می‌کند.

اسکات واکر فرماندار ویسکانسین که حالا نامزد ریاست‌جمهوری امریکا نیز شده، روی صحنه مرکز اجتماع شهر دنور ایستاده بود، آستین‌های پیراهنش را بالا زده بود، میکروفن را بین دو دستش گرفته بود و در مقابل جمعیت 4هزار نفری، با صدایی تقریبا تو دماغی و تک‌لحنی درباره ماجراهایی که به وجود آورده بود، صحبت می‌کرد. مبارزات زخم‌زننده سیاسی زمانی مسیر حرفه‌یی کاری سیاسی او را تهدید می‌کردند، اما او از یک کمپین دیگر هم جان سالم به در برد و دوباره انتخاب شد. با پیروز شدن، واکر نبردهایش را تبدیل به شاخصه شناخته‌شده‌اش کرد. او می‌گوید یکی از حامیانش جاذبه او را در یک توییت خلاصه کرده بود: «من از واکر خوشم می‌آید چون بدون تسلیم شدن برنده می‌شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر