«اقتصاد» از دریچه «تاریخ»

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۴۶

تعادل مهدی بیک

نوزدهم شهریور:

از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد، موضوعی ذیل عنوان «تاریخ اقتصاد» به‌صورت یک واحد درسی «مستقل» در رشته تاریخ در اکثر دانشگاه‌های معتبر جهان به‌وجود آمد که روند تاریخی «اقتصاد» را بررسی می‌کند. این موضوع تاثیرگذار دربرگیرنده ابعاد تاریخی موضوعاتی چون؛ بیمه، بانکداری، تولید، صنعت، فناوری و... است. با این مقدمات می‌توان ادعا کرد که ستون «تاریخ» در یک روزنامه «اقتصادی»چندان هم بیراه نیست و اتفاقا در مفاهیم «آکادمیک» دنیای امروز به‌شدت «کاربردی» می‌کند. پس با ما از دریچه «اقتصاد»به «تاریخ» بنگرید...


نخستین جرقه ایجاد اوپک

در پی نوسانات متعدد درب‌های نفت‌خام در بازارهای جهانی، دلال بازی و اعمال نفوذ سیاسی در آنکه طول وعرض اقتصاد کشورهای صادرکننده نفت را به‌هم پیچیده بود؛ نمایندگان ایران و سایرکشورهای اصلی صادرکننده نفت در 19شهریور1339 یک نشست چهار روزه در «بغداد» برگزار کردند تا راهی بیابند که بتوانند این نوسانات را کنترل کنند. در پایان همین اجلاس سنگ بنای ایجاد «اوپک»پی‌ریزی شد که امروز نقش برجسته‌یی در اقتصاد جهان بازی می‌کند.


حمله قلبی و درگذشت «طالقانی»

در روز انقلاب اسلامی مردم ایران یکی از «مردان مردش» را از دست داد. آیت‌الله محمود طالقانی، ساعت یک و 45 دقیقه بامداد 19 شهریور 1358 درسن 68سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت. اندکی پس از فوت آیت‌الله طالقانی، مهدی بازرگان نخست‌وزیر وقت در اقامتگاه وی حاضر شد. در تاریخ از آیت‌الله طالقانی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی انقلاب اسلامی یاد می‌شود.


زادروز یک ادیب متولد پراگ

«فرانتس ورمل» شاعر، داستان نگار و نمایشنامه‌نویس دهم سپتامبر سال 1890 در خانواده‌یی ازیهودیان اتریشی در پراگ به‌دنیا آمد. وی بعدا به امریکا مهاجرت کرد. ورمل که 50سال عمر کرد در اشعار و داستان‌هایش برادری انسان‌ها را تشویق کرده است.


اعدام دو نخست وزیر در یک‌روز

دهم سپتامبر سال 1945 در یک روز و در دو کشور، دو نخست وزیر سابق به‌جرم همکاری با دولت آلمان در دوران جنگ جهانی دوم اعدام شدند. پیرلاوال، نخست‌وزیر فرانسه که به‌جوخه اعدام سپرده شده بود با آخرین نفس خود فریاد کشید: زنده باد فرانسه. دیگری، «ویکون کویسلینگ» بود که در طول اشغال نظامی نروژ توسط آلمان، نخست‌وزیر آن کشور بود و با نازی‌ها همکاری داشت.


بی‌طرفی سوییس در سازمان ملل

کشور سوییس مرکب از سه جامعه آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی که کنگره وین در سال 1815 بر موجودیت آن صحه گذارد تا به‌عنوان یک کشور «دایما بی‌طرف» میان کشورهای بزرگ اروپای قاره‌یی حایل باشد که به‌هم نتازند، در تاریخ 19شهریور 1381 (سال 2002) و در جلسه نخست اجلاس سالانه سازمان ملل به‌عنوان عضو شماره 190 وارد این سازمان شد.

سوییسی‌ها تا این سال از ورود به‌سازمان ملل اکراه داشتند و در رفراندم مارس این سال هم با اکثریتی ضعیف با عضویت وطنشان در این سازمان موافقت کردند. (1)

(1) منبع: تاریخ ایرانیان

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر