خاطرات والری تریه‌‌ولر یا بالزاک، دوما و موپاسان؟

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۴۳

مازیار معتمدی

والری تریه‌ولر شریک سابق زندگی رییس‌جمهوری فرانسه با انتشار ناگهانی کتاب خاطراتش به خبرساز‌ترین فرد کشورش بدل شده است. اما آیا واقعا کتابی که با پرده‌دری، نهان‌ترین روابط رییس‌جمهوری را عیان می‌کند، با اقبال همه روبه‌رو شده است؟

هرچند کتاب خاطرات والری تریه‌ولر درباره رابطه‌اش با فرانسوا اولاند به صدر پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های فرانسه رسیده، اما بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها در برابر ارایه این کتاب مقاومت کرده‌اند و آن را به قفسه‌های کتاب‌فروشی شان راه نداده‌اند. شماری از این فروشندگان می‌گویند قفسه کتاب‌های‌شان زباله‌دانی مسایل درونی زندگی تریه‌ولر و اولاند نیست.

کتاب این خانم روزنامه‌نگار 49‌ساله با عنوان «برای این لحظه ممنون» درحالی در فرانسه به بازار آمد که خبر انتشار آن کاملا مسکوت نگه داشته شده بود.

بیشتر مردم درحالی‌که اعتقاد دارند این کتاب به‌نوعی تسویه‌حساب خانم والری تریه‌ولر با شریک سابق زندگی‌اش است، برای ادعاهایی مانند اینکه اولاند سوسیالیست درواقع از مردم فقیر خوشش نمی‌آید، حساب زیادی باز نکرده‌اند و نثر نیش‌دار و تند کتاب را شایسته رییس‌جمهوری ندانسته‌اند.

در همین حال پس از یک هفته شوک ناگهانی به نظر می‌رسد جامعه حالا به فکر روشن‌کردن تکلیف خود با این کتاب افتاده و به گفته سردبیر ضمیمه ادبی لوموند با سپری‌شدن این چند روز، طغیان کتاب‌فروشانی که از فروش این کتاب سرباز زده‌اند مانند آتش دارد به‌سرعت همه‌جا پخش می‌شود.

تاکنون 200‌هزار نسخه از کتاب خانم تریه‌ولر به فروش رسیده و ناشر آن قصد دارد چاپ جدید این کتاب را امروز (چهارشنبه) روانه بازار کند. به‌همین‌دلیل انتظار می‌رود فروش این کتاب به نیم‌میلیون نسخه نیز برسد. یکی از دلایل استقبال از این کتاب بالارفتن تمامی مالیات‌ها از زمان روی‌کار‌آمدن اولاند و نارضایتی مردم از این بابت است.

اولاند که در سال2012 با کسب 51‌درصد آرای انتخاباتی به‌عنوان رییس‌جمهوری فرانسه انتخاب شد، نخستین رییس‌جمهوری این کشور بود که با وجود زندگی مشترک از سال۲۰۰۶ با والری تریه‌ولر، همسر رسمی اختیار نکرده بود. حال اندکی بعد از انتخاب وی، انتشار خبری مبنی بر ارتباط او با یک بازیگر جوان، موجب به‌هم‌خوردن این زندگی مشترک شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر