هلی‌کوپتر خاص اوباما؛ دو موتور ویژه

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۹۸

رییس‌جمهوری امریکا برای ترددهای نزدیک از بالگرد استفاده می‌کند؛ بالگردی که بسیار متفاوت با بالگردهای دیگر است.

وی-22 آسپری که مخصوص نیروی نظامی امریکاست، در اختیار رییس‌جمهور قرار دارد.

آسپری (به معنی عقاب ماهیگیر) هم توانایی برخاست و فرود عمودی به سبک بالگردها و هم امکان برخاست و فرود کوتاه به سبک هواپیماها را دارد و به عنوان هواگردی طراحی شده که همزمان ویژگی‌های یک بالگرد متعارف و قابلیت پرواز سریع و دوربرد یک هواپیمای توربوپراپ را داشته باشد. این بالگرد که معرفی رسمی آن به نیروهای مسلح امریکا سال ۲۰۰۷ محقق شد، تاکنون تنها در اختیار نیروی تفنگداران دریایی و نیروی هوایی امریکا قرار داده شده و در طول عمر کوتاه فعالیت خود جنگ‌هایی را در عراق، افغانستان، سودان و لیبی تجربه کرده است. آسپری قرار است در نیروی تفنگداران دریایی جایگزین بالگردهای سی‌اچ-۴۶سی نایت شود. تاکنون ۱۶۰فروند از این هواگرد ساخته شده که قیمت پروازی هر فروند مدل ام‌وی-۲۲ آن ۶۹٫۳میلیون دلار است. امریکایی‌ها در مجموع سفارش خرید ۴۰۸ فروند از آن را داده‌اند که در این صورت کل هزینه پروژه طراحی و ساخت وی-22 آسپری به ۳۵٫۶میلیارد دلار خواهد رسید.

آسپری مانند بالگرد به صورت عمودی از روی زمین بلند می‌شود و سپس مانند هواپیما پرواز می‌کند. پروانه موجود در این وسیله آن را از زمین می‌کند. سپس موتورهای عظیم آن به طرف پایین متمایل می‌شوند و بال‌ها بالگرد را به سمت بالا می‌کشند. پروانه‌گردان‌های اوسپری دو برابر یک بالگرد معمولی سرعت دارند و قادر هستند ۲۵سرباز را با سرعت ۴۰۰کیلومتر بر ساعت با برد عملیاتی ۱۸۵۰کیلومتر جابه‌جا کنند.

این بالگرد خاص، دارای چهار نفر (خلبان، کمک‌خلبان، دو مهندس پرواز) خدمه پرواز است و ظرفیت آن نیز ۲۴سرباز به صورت نشسته روی صندلی، ۳۲سرباز نشسته روی کف یا ۹۰۷۰کیلوگرم بار داخلی یا حداکثر ۶۸۰۰کیلوگرم بار خارجی است. این بالگرد خاص با دو موتور رولزرویس کار می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر