روز محیط زیست؛ پلنگ‌ها آب ندارند

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۳۹

دیروز جمعه ۵ ژوئن روزجهانی محیط زیست بود. حدود نیم قرن از نخستین‌باری که در جهان حفاظت از محیط زیست جدی گرفته شد، می‌گذرد یعنی دقیقا همان زمانی که در ایران عطش سیری‌ناپذیر برای تخریب محیط زیست به بهانه‌های مختلف توسعه صنعتی و کشاورزی آغاز شد تا جایی که امروز در آمارهای جهانی در بسیاری ابعاد آلودگی و تخریب محیط زیست ایران در صدر تمام کشور‌های جهان قرار دارد. کسب مقام اول فرسایش خاک در جهان، معرفی یکی از کلان‌شهرهای کشور به عنوان آلوده‌ترین هوای شهر جهان، نابودی جنگل‌ها با شتاب بسیار بیشتر از متوسط جهانی، دست و پنجه نرم کردن گوشه گوشه کشور با بحران آب و خشکسالی، خشک شدن تالاب‌ها و ریزگردهایی که حالا دیگر مردم از هر نقطه‌یی از شرق و غرب و شمال و جنوب کشور با آن درگیر هستند و البته انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران و قرار گرفتنی یوزپلنگ و پلنگ ایرانی بر لبه انقراض و تهدید بسیاری از گونه‌های گیاهی کشور تنها بخشی از معضلاتی است که ضرورت جدی گرفته شدن محیط زیست در ایران را گوشزد می‌کند.

هفت میلیارد رویا و یک سیاره که باید با احتیاط آن را مصرف کرد، شعار امسال روز جهانی محیط زیست است. امسال سازمان ملل اعلام کرده اگر هر فرد به عنوان جزء کوچکی از این سیاره ۷میلیارد نفری گامی ساده اما قابل اجرا از دوچرخه‌سواری تا محل کار، یک روز گیاهخواری در هفته، استفاده ازحداقل یک لامپ کم مصرف در منزل، تعمیر لوله‌های آب، تا پختن غذای خانگی بردارد در مجموع کمکی بزرگ به بهبود کیفیت هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای، کاهش مصرف انرژی و منابع آب و تولید زباله خواهد کرد.

درکنار انواع مشکلات زیست محیطی در کشورمان، حیات وحش درکشور حال و روز خوبی ندارد و مرگ۱۰پلنگ از ابتدای سال جاری گواهی بر وخامت اوضاع حیات وحش در سرزمین ماست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر