جنجال نامه‌نگاری‌های خصوصی پرنس چارلز در مسایل سیاسی

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۱۱

پگاه حاجیان

نامه‌های پنهان پرنس چارلز به وزرای دولت بریتانیا که در آنها دیدگاه‌های شخصی او بیان شده‌اند، بالاخره دیروز منتشر شدند. این حرکت بعد از نبردی 10ساله توسط گاردین برای افشا کردن نامه‌های معروف چارلز رخ داد که به عنوان «یادداشت‌های عنکبوت سیاه» شناخته می‌شوند. این 27نامه بین سال‌های 2004 و 2005 بین چارلز و وزرای دولتی هفت وزارتخانه مختلف رد و بدل شده‌اند و درخواست انتشار آنها توسط راب اوانز، روزنامه‌نگار گاردین، به صورت قانونی و بر مبنای لایحه آزادی اطلاعاتی، مدت‌ها بود که به محل مناقشه بدل شده بود.

دومینیک گریو دادستان کل سابق بریتانیا صحبت‌های چارلز در این نامه‌ها را دخالت‌هایی «کاملا بی‌پرده» در زمینه سیاست‌های عمومی خوانده بود و به این ترتیب دولت مدت‌ها بود سعی می‌کرد با مانع شدن از انتشار آنها، پرنس ولز را زیر ذره‌بین عمومی نبرد. گریو در سال 2010 تصمیم اصلی هیات قضات مبنی‌بر چاپ کردن محتوای این نامه‌ها را وتو و به این نکته اشاره کرد بود که از نظر او، این نامه‌ها شامل آن دست از مسایل عمومی می‌شوند که اگر فاش شوند ممکن است تاثیری جدی بر ارتباط دولت با پرنس ولز داشته باشند و به این ترتیب بی‌طرفی سیاسی او به خطر خواهد افتاد.

درنهایت این نامه‌ها دیروز با حذف‌شدن کمی از جزییات‌شان منتشر شدند. این تصمیم بعد از آن گرفته شد که هیات قضات رای قطعی خود را دو روز پیش صادر کرد و در بیانیه‌یی گفت: «درخواست آقای اوانز مبنی‌بر انتشار محتویات این نامه‌ها مورد قبول واقع شده و بدون هیچ‌گونه منعی نسبت به چاپ آنها، دیگران نیز می‌توانند به این کار اقدام کنند». آقای دیوید کامرون تصمیم قاضی‌های دادگاه مبنی‌بر انتشار نامه‌ها را «عمیقا ناامیدکننده» خواند. نخست‌وزیر اضافه کرد: «این مساله درباره قاعده‌یی است که طبق آن اعضای ارشد خانواده سلطنتی می‌توانند این حق را داشته باشند تا به صورت محرمانه نظرات و دیدگاه‌های خود را به دولت بیان کنند. فکر می‌کنم بیشتر مردم قبول داشته باشند که چنین چیزی به اندازه کافی منصفانه است».

یکی از سخنرانان خانه کلارنس، که خانه مسکونی پرنس چارلز در لندن است، هنگام اعلام تصمیم دادگاه مبنی‌بر چاپ نامه‌ها گفته بود از اینکه قانون محرمانه بودن اطلاعات رعایت نشده بسیار ناامید شده است. این نامه‌ها بین پرنس چارلز و هفت وزارتخانه مختلف وایت‌هال‌ رد و بدل شده بودند که در آن زمان توسط وزرای امور حزب کار هدایت می‌شدند. با بررسی مسایلی که در این نامه‌ها مطرح شده‌اند، پرنس چارلز به عنوان پادشاه آینده بریتانیا می‌تواند به دخالت در سیاست متهم شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر