دور دنیا

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۲۹

توقف فعالیت مغز هنگام فریاد کشیدن

ساعت24 تحقیقات صورت‌گرفته توسط پژوهشگران امریکایی نشان می‌دهد، فعالیت مغز هنگام صحبت با صدای بلند و فریاد زدن متوقف می‌شود.

به گفته آدین فلینکر محقق، ناحیه بروکا یا مرکز تکلم، هنگام صحبت با صدای بلند فعالیتی ندارد اما در طول مکالمه فعال است و برای کلمات و جملات بعدی، برنامه‌ریزی می‌کند. این بررسی نشان داد که این ناحیه مغزی در تولید و ساخت کلمات و جملات نقش ندارد بلکه منطقه حیاتی برای یکپارچه‌سازی و هماهنگی اطلاعات در مناطق دیگر مغز است.


آشپزی با سیستم هوشمند

ایسنا سیستم آشپزخانه ملو که توسط محققان انگلیسی طراحی شده است، امکان پخت غذا پیش از رسیدن کاربر به منزل را فراهم می‌کند. این دستگاه هوشمند قادر به دریافت دستورالعمل‌هایی از یک برنامه‌ نرم‌افزاری مخصوص تلفن همراه است تا کاربر بتواند فرآیند آشپزی را پیش از رسیدن به منزل آغاز کند.

این سیستم آشپزخانه می‌تواند غذاها را در دمای یخچال نگه‌داری کرده و ظرف 10 دقیقه آنها را به دمای 90 درجه سانتیگراد برساند؛ کاربر با استفاده از برنامه نرم‌افزاری مخصوص، دستوراتی را برای شروع‌ آشپزی یا میزان داغ کردن غذا به دستگاه می‌دهد.


تماشای تلویزیون و افزایش فشارخون کودکان

ایرنا مطالعات محققان دانشگاه گلاسکو انگلیس نشان می‌دهد تماشای بیش از دو ساعت تلویزیون در روز، سبب افزایش فشارخون کودکان می‌شود. در این مطالعات روشن شده از هر 10 کودک، حداقل یکی دچار فشارخون بالاست.

تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری و پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی سبب می‌شود فعالیت فیزیکی فرد کاهش یابد و همین امر باعث بروز فشارخون می‌شود. بی‌تحرکی مهم‌ترین عامل افزایش فشارخون است، البته عوامل دیگری مانند سابقه ژنتیکی، شرایط مادر در دوران بارداری، اضافه وزن و وضعیت اجتماعی و اقتصادی نیز در افزایش فشارخون دخیل هستند.


تاثیر قهوه بر ام‌ اس

فارس تحقیقات جدید نشان داد نوشیدن چند فنجان قهوه در روز اثر کاهش‌دهنده‌یی در بیماری ام‌اس دارد.

مطالعه روی 5600 بزرگسال سوئدی و امریکایی نشان داد، افرادی که 4 تا 6 فنجان قهوه در روز نوشیده بودند، در مقایسه با افرادی که قهوه مصرف نکرده‌اند، حدود یک‌سوم با کاهش بیماری ام‌اس روبه‌رو شدند.

دکتر «الن موری» محقق و استادیار مغز و اعصاب در دانشگاه جانز هاپکینز هشدار داد تا زمانی‌که مفید بودن قهوه یا ترکیبات قهوه مانند کافئین را به اثبات نرسانده‌ایم، نمی‌توانیم توصیه‌یی در مورد نوشیدن آن داشته باشیم چراکه قهوه می‌تواند اثرات منفی هم داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر