سوگواری ژاپنی‌ها برای روبات‌های مرحوم

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۲۶

ژاپنی‌ها یکی از طرفداران و تولیدکنندگان بی‌منازع روبات‌ها هستند. آن‌قدر این روبات‌ها در زندگی ژاپنی‌ها رسوخ کرده‌اند که جزو خانواده‌شان به‌شمار می‌آیند؛ تا آنجا‌که آنها برای روبات‌های از دست‌رفته‌شان مراسم ختم می‌گیرند. به گزارش آنا، سونی حدود 7سال پیش همراه مجازی خانگی «آیبو» را ساخت. با وجودی که قطعات فناوری این روبات به‌گونه‌یی ساخته شده‌اند که ابدی باشند اما به‌هر‌حال طول عمر این سگ روباتیک کوتاه است و بعد از چند سال می‌میرد. برای کسانی که سال‌ها با روبات‌هایی مثل آیبو زندگی کرده‌اند و اخت گرفته‌اند، دوری از آنها واقعا کار دشواری است تا جایی‌که بعد از مرگ‌ روبات‌هایشان، برای آنها مراسم ختم برگزار می‌کنند.

ژاپن مهد روبات‌های کوچک و بزرگ و صنعتی و خانگی است؛ روبات‌های بامحبتی که صاحب خود را در آغوش می‌گیرند، یا آنهایی که با بچه‌های داخل خانه بازی می‌کنند یا از خانه محافظت می‌کنند.

یکی از این روبات‌ها که با استقبال زیادی هم از سوی ژاپنی‌ها به‌ویژه سالخوردگان این کشور مواجه شد، آیبو است. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مسنی که این روبات را در خانه داشتند، از نظر جسمی بهبود زیادی یافته‌اند. در‌واقع، روبات‌ها بخشی از زندگی مردم این کشور شده است و شاید شنیدن این خبر که آنها مراسم ترحیم برای روبات‌های خود برگزار می‌کنند، چندان دور از ذهن نباشد. در این مراسم، عزاداران دور هم جمع می‌شوند و روبات از دست‌رفته‌شان را در بخشی از محراب قرار می‌دهند و مراسم مربوط به تحریم را همانند ترحیم انسان‌ها انجام می‌دهند. مهندسان شرکتی که متخصص تعمیر و بازسازی روبات‌هاست، علت مرگ بسیاری از این روبات‌ها را آسیب‌های جدی و فرسودگی آنها با گذشت زمان می‌دانند. 25درصد جمعیت ژاپن را افراد مسن تشکیل می‌دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر