آیا نفرین اسکار حقیقت دارد؟

۱۳۹۳/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۱۳

آرش خیروی

با آغاز شمارش معکوس برای اسکار2015، هر روز حدیثی تازه مطرح می‌شود تا تب‌وتاب رسیدن به این روز از همیشه بیشتر شود. شک نیست که دریافت جایزه اسکار یکی از بزرگ‌ترین افتخارات و شاید هم بزرگ‌ترین افتخار هر بازیگری است. اما شاید دریافت این مجسمه مشهور، چندان هم برای دریافت‌کننده‌اش خوش‌یمن نباشد. طبق مطالعات به‌عمل آمده، مردان برنده جایزه اسکار، سه‌برابر بیش از دیگران، همان سال اول ازدواج‌شان از همسران‌شان جدا می‌شوند. اما این تمام ماجرا نیست. جالب اینجاست که طبق همین تحقیق، مردانی که نامزد جایزه اسکار می‌شوند هم، دو برابر بقیه در معرض جدایی از همسران‌شان در همان سال اول‌ قرار دارند. «مایکل ینسن»، استاد ارشد دانشکده تجارت دانشگاه میشیگان که ریاست تیم مطالعاتی را برعهده دارد و سابقه‌یی طولانی در بررسی سازمان‌های تجاری دارد، می‌گوید که از این آمار متعجب نشده است. بنابر عقیده او، اصل عجیب نیست که دریافت جایزه پر از اعتباری مانند اسکار، منجر به نتایجی دور از انتظار در زندگی حرفه‌یی این بازیگران شود. او تنها از این موضوع کمی متعجب به‌نظر می‌رسد که دریافت چنین جوایزی این‌گونه در زندگی شخصی بازیگران هالیوودی هم تاثیرگذار است.

باور به «نفرین اسکار» از دهه‌ها پیش به شکلی خرافه‌گونه در هالیوود رواج داشته است. گفته می‌شد که بازیگران مرد یا زنی که این جایزه را دریافت می‌کنند، زندگی حرفه‌ای‌شان نابود می‌شود. نخستین‌بار این عبارت را لوییس رینر، برنده دو جایزه اسکار بهترین بازیگر زن در دهه 30میلادی به کار برد و امروز بازیگرانی چون کاترین زتا جونز، گوینت پالترو، هالی بری و آدرین برودی نیز انگار دچار چنین نفرینی شده‌اند. باوجود تمام اینها، «ینسن» معتقد است که این افول شغلی پس از دریافت اسکار، مساله‌یی فراگیر نبوده و تنها یک باور غلط هالیوودی است. او می‌گوید که این پژوهش براساس بررسی زندگی 1023بازیگر مرد و زن نقش اول و مکمل که موفق به نامزدی یا دریافت جایزه اسکار از سال1930 (دومین سال برگزاری مراسم اسکار) تا 2005 شده‌اند، صورت پذیرفته است و طبق آن، اتفاقا این بازیگران برنده یا نامزد اسکار، در فیلم‌های بیشتری حضور داشته‌اند. فیلم‌هایی که هم کیفیت بالاتری داشته‌اند و هم در جشنواره‌های معتبری شرکت کرده‌اند. ینسن می‌گوید: «نفرین اسکار» در حقیقت یک نفرین حرفه‌یی نیست، بلکه نفرینی است که زندگی شخصی بازیگران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ناگهان بزرگ شدن و به اوج رسیدن، احتمال طلاق را افزایش می‌دهد.»

هرچند که ظاهرا این نفرین به‌طور معمول گریبان مردان بازیگر هالیوودی را می‌گیرد. با این وجود ساندرا بولاک، کیت وینسلت و هیلاری سوانک از آخرین نمونه‌های زنانی هستند که پس از دریافت جایزه اسکار از همسران‌شان جدا شدند. اما این پژوهش نشان داد که آمار جدایی پس از دریافت جایزه اسکار در زنان بازیگر هالیوودی زیاد نیست. ازسوی دیگر، بنا به گفته «ینسن»، مردان بازیگر هالیوودی عکس‌العمل شدیدتری نسبت به نامزد شدن و جایزه نگرفتن در مراسم اسکار نشان می‌دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر