بازسازی مکان‌های فرهنگی با مشارکت بخش خصوصی

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۲

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اقدام اشتباه انتقال میراث فرهنگی به شیراز و صنایع دستی به اصفهان موجب شد که این سازمان 20تا 30سال از برنامه‌های خود عقب بیفتد. مسعود سلطانی‌فر گفت: در استان اصفهان با توجه به پتانسیل‌های موجود، محورهای متعددی مطرح است و گردشگری نیز یکی از محورهای مهم برای توسعه و تمرکز بر سرمایه‌گذاری است. وی با اشاره به افزایش 200درصدی صدور ویزا برای گردشگران خارجی ادامه داد: این افزایش، تمام ظرفیت کشور نیست. توسعه گردشگری می‌تواند ذهنیت غلطی را که درباره ایران وجود دارد، اصلاح کند. او گفت: رییس‌جمهور دستور ویژه‌یی برای بررسی مسیر عبور خط 2 قطار شهری اصفهان به سازمان میراث فرهنگی ابلاغ کرده است. سلطانی‌فر همچنین تاکید کرد به‌دلیل اهمیت میدان نقش جهان به‌عنوان یک میدان ثبت‌شده در یونسکو، مسیر عبور قطار شهری اصفهان در خط 2 باید بررسی شود. همچنین رییس‌جمهور دستور ویژه‌یی داده که این خط به‌گونه‌یی طراحی شود که خسارتی به ابنیه تاریخی میدان نقش جهان وارد نشود.

وی یکی از اولویت‌ها را بازسازی مکان‌های فرهنگی در اختیار سازمان با مشارکت بخش خصوصی و تبدیل آنها به موزه‌های خصوصی خواند و گفت: یکی دیگر از راهکارها، احیای این بناها توسط صندوق احیاست تا بتوان از آنها به‌عنوان مکان‌هایی اقامتی آموزشی، پذیرایی و فروشگاه‌های صنایع دستی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته تلاش شده، بناهای تاریخی که از اهمیت کمتری برخوردار بوده‌اند با مشارکت بخش خصوصی بازسازی شوند. بازسازی این بناها و واگذاری آنها به بخش خصوصی موجب می‌شود که سازمان مطمئن شود که این بناها مرمت و بازسازی شده‌اند و همیشه به‌عنوان مکان‌های تاریخی از آنها حفاظت می‌شود. او درباره چگونگی واگذاری این بناها به بخش خصوصی توضیح داد: بخش خصوصی می‌تواند به میزان سرمایه‌گذاری و متناسب با هزینه‌یی که برای مرمت بنا انجام داده در یک دوره مشخص از آن بهره‌برداری کند. درحال حاضر در دوره‌های 30ساله، بناهای تاریخی با این شرایط به بخش خصوصی واگذار شده و امیدواریم تا سال آینده 200بنای تاریخی دیگر به بخش خصوصی واگذار شود. وی گفت: ردیف بودجه موزه‌ها پر رنگ است اما متناسب با نیاز ما نیست ولی با همین بودجه فردا موزه خراسان و بعد از آن، موزه مشاهیر شیراز و آذربایجان افتتاح خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر