صنایع دستی زنده می‌ماند و زندگی می‌سازد

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۴

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: چارچوب و ساختاری که دولت نهم و دهم برای صنایع دستی ساختند، «تابوت مرگ صنایع دستی بود» و اگر این ساختار و چارچوب تغییر نکند، صنایع دستی می‌میرد.

بهمن نامور مطلق بااشاره به اهمیت صنایع دستی در صادرات غیرنفتی گفت: برهیچ‌‌کس پوشیده نیست که حوزه صادرات غیرنفتی و در میان آنها صنایع دستی و فرش از مشکلاتی بنیادین رنج می‌برد. در مورد مشکلات صنایع دستی برخی از دوستان می‌گویند؛ مشکل اصلی فروش و تجارت است، ما بخشی از این سخن را می‌پذیریم اما باید درنظر داشت که بازرگانی صنایع دستی مانند همه بازرگانی‌ها هم علت است و هم معلول. زیرا ضعف در فروش نه فقط مشکلات بازرگانی، بلکه مشکلات دیگر بخش‌ها را نیز به نمایش می‌گذارد.

به گزارش مهر، نامور مطلق بااشاره به مشکلاتی چون تهیه مواد اولیه، بیمه هنرمندان، نبود تسهیلات کافی، بالا بودن حامل‌های انرژی و بالا رفتن قیمت تمام شده گفت: جز این مشکلات، آموزش غلط و نبود اندیشه‌های توسعه محور و درازمدت، مشکلات مدیریتی و ساختاری، بی‌تدبیری و بی‌اعتقادی به صنایع دستی و همچنین مسایل مربوط به فرهنگ و الگوی مصرف را هم باید درنظر بگیریم که بی‌گمان بر فروش صنایع دستی تاثیر می‌گذارند.

او با یادآوری اینکه در یک‌سال اخیر در حوزه صادرات با رشد ۳۰درصدی نسبت به میانگین صادرات غیرنفتی کشور، در حوزه فروش داخلی نسبت به سال گذشته با رشد ۱۷درصدی، در بخش جوایز بانکی رشد ۶۲درصدی روبه‌رو بوده‌ایم، گفت: حضور ما در کشورهای خارجی نسبت به سال۹۱، 6 برابر شده و رشد ۵۰درصدی در برپایی نمایشگاه‌های داخلی نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به فعالیت‌هایی که قرار است درسال۹۴ از جانب این معاونت پیگیری شود، اشاره کرد و افزود: حمایت از راه‌اندازی هلدینگ صنایع دستی، حمایت از راه‌اندازی نسل جدیدی از فروشگاه‌ها، حمایت از راه‌اندازی پایانه صادرات صنایع دستی، کنترل کیفیت و قیمت و همکاری با شهرداری اصفهان برای تبدیل این شهر به شهرخلاق صنایع دستی و ثبت جهانی آن ازجمله طرح‌های معاونت میراث فرهنگی کشور است.

نامور مطلق که در مراسم تجلیل از تولید و صادرکنندگان برتر سخن می‌گفت: بااشاره به اینکه صنایع دستی، آماده جذب بیش از ۲۰۰میلیارد اعتبار است، گفت: حوزه صنایع دستی آماده جذب طرح‌ها و اندیشه‌ها، سرمایه‌ها و تسهیلات است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر