دور دنیا

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۳

کشف فسیل خزنده ۱۷۰ میلیون ساله

ساعت24 دیرینه‌شناسان از کشف فسیل یک جانور خزنده غول‌پیکر که 170میلیون سال پیش در آب‌های اسکاتلند زندگی می‌کرد، خبر دادند. این جانور خزنده چهار متری در دوره ژوراسیک زندگی می‌کرد. گفته می‌شود این جانور به ایکتیوزوروس یا همان دلفین- دایناسور شباهت زیادی داشت. به‌گفته محققان در زمان حیات دایناسورها، آبه‌های اسکاتلند مملو از خزندگان غول‌پیکری بود که اندازه کشتی‌های موتوری امروزی بودند.


صحبت‌کردن با نوزادان

ایسنا دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن در ایلینویز و دانشگاه نیویورک مدعی‌اند حرف‌زدن با نوزادان زیر یک سال به آنها در دوست‌یابی کمک و این کودکان را باهوش‌تر می‌کند زیرا دنیای اطرافشان را بهتر درک خواهند کرد. محققان بر این باورند نوزدانی که در معرض مکالمه‌های انسانی بیشتر قرار می‌گیرند نسبت به هم سن‌و‌سال‌هایشان در گوش‌دادن به صداهای جالب بهتر عمل می‌کنند. این موضوع به آنها امکان انتخاب افراد برای برقراری ارتباط همچنین دریافت اطلاعات درباره محیط اطرافشان را آسان‌تر می‌کند.


خارش ؛ واکنشی زنجیره‌ای

فارس خاراندن بدن نوعی تسکین موقتی است اما موجب یک واکنش زنجیره‌یی می‌شود و تمایل به خارش بیشتر می‌شود. سیگنال‌هایی که توسط مغز دریافت می‌شود باعث افزایش در تولید سروتونین می‌شود که یک انتقال‌دهنده عصبی مسوول کنترل درد است؛ تولید بیش از حد سروتونین برخی از سلول‌های عصبی را تحریک می‌کند و موجب انتقال حس خارش می‌شود؛ به‌عبارت دیگر تسکین اولیه بر اثر خاراندن باعث تشدید خارش می‌شود.

جلوگیری از تولید سروتونین امکان‌پذیر نیست زیرا عملکرد بسیار مهمی در بسیاری از جهات دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر