ضرورت ورود داوطلبانه صنایع به بازار هنر

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۳

رویا دیانت جنتی وزیر ارشاد در نشستی که هفته پیش با جمعی از سرمایه‌گذاران فعالیت‌های هنری داشت، باتاکید بر لزوم ایجاد تقاضا برای محصولات فرهنگی در بازار، گفت: ما برای تسهیل در این روند، سعی کردیم همه پروژه‌های ساختمانی و عمرانی دولت را مکلف کنیم که یک‌درصد از اعتباراتشان را به فعالیت‌های فرهنگی و هنری، مثل خرید تابلوهای نقاشی و معماری ایرانی و اسلامی اختصاص دهند.

وی افزود این موضوع در هیات دولت تصویب شد اما مجلس با آن مخالفت کرد. به‌گفته وی دولت این مساله را در بودجه سال۹۴ گنجانده است، هرچند دستگاه‌ها مکلف به تخصیص یک‌درصد اعتباراتشان برای حمایت از محصولات فرهنگی و هنری نیستند و تنها مجاز به انجام این کار شده‌اند.

آنچه از سوی وزیر ارشاد مطرح شد و تلاشی که دولت در سکوت انجام داد تا این طرح را در مجلس به تصویب برساند، امری است که به شکلی دیگر در بسیاری از کشورهای جهان، سال‌هاست به‌عنوان یکی از راهکارها برای حمایت از محصولات فرهنگی اجرا می‌شود.

به این منظور شرکت‌ها و سازمان‌ها با سرمایه‌گذاری داوطلبانه در تولید و حمایت از محصولات فرهنگی، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند یا بار مالیاتی آنها کاهش می‌یابد. این رابطه دوسویه که بین شرکت‌های بزرگ و تهیه‌کنندگان محصولات فرهنگی به‌وجود می‌آید، به معنی حمایت از تولید چنین محصولاتی است. شرکت‌ها و کمپانی‌ها به‌این‌ترتیب هم از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند و هم به توسعه و گسترش فرهنگ در جامعه خود کمک می‌کنند. در این میان شم تشخیص ارزش‌های هنری می‌تواند درصورت موفقیت اثر، به سودآوری و کسب درآمد از محصول برای کمپانی نیز منجر شود.

به‌این‌ترتیب بسیاری از هنرمندان جوان که کمتر شناخته شده هستند، می‌توانند امیدوار باشند تا درصورت داشتن طرح‌های نو و برنامه‌های جدید از سرمایه‌گذار داوطلب برای اجرا بهره ببرند. به‌نظر می‌رسد برای حمایت از محصولات فرهنگی، انجام تبلیغات مناسب، ارایه اطلاعات و تعیین راهکارهای داوطلبانه شاید بتواند بسیار موثرتر از تصویب قوانین ملزم‌کننده راهگشا باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر