فصل کریسمس؛ رشد فروش در جشنی عمومی

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۱

کریسمس روز 25ماه دسامبر در سراسر سرزمین‌های مسیحی‌نشین جشن گرفته می‌شود. کریسمس تعطیلاتی مردمی و مذهبی است که از سوی تعداد درحال افزایشی از غیرمسیحیان نیز جشن گرفته می‌شود و بخش بزرگی از فصل تعطیلات را دربرمی‌گیرد.

با فرارسیدن کریسمس، فروش تقریبا تمامی مناطق به‌طور قابل‌توجهی بالاتر می‌رود و به همین دلیل کریسمس معمولا بزرگ‌ترین محرک اقتصادی برای بسیاری از ملت‌های سراسر جهان است. صنعت فروش ایالات متحده طی فصل تعطیلات سال2013 بیش از سه‌تریلیون دلار امریکا درآمد کسب کرد. فروش فصل تعطیلات حدود 19.2درصد از فروش کل صنعتی کشور در سال را تشکیل ‌داد. به همین دلیل، بیش از 768‌هزار کارمند جدید برای تامین نیاز مشتریان در هجوم خرید فصل تعطیلات استخدام شدند. فصل خرید کریسمس می‌تواند از ماه سپتامبر نیز شروع شود و بعضی از مشتریان حتی زودتر از آن نیز کار خود را آغاز می‌کنند.

درخت کریسمس : درخت کریسمس یکی از سمبل‌های ثابت کریسمس است که تقریبا در خانه تمام مسیحی‌ها دیده می‌شود، اما تاریخچه آن به کجا بازمی‌گردد؟ سال‌ها پیش از ظهور مسیحیت، گیاهان و درختانی که در تمام طول سال به رنگ سبز باقی می‌ماندند، در فصل زمستان برای مردم معنای ویژه‌یی داشتند. درست مانند مردم بسیاری از کشورهای دنیا که در این عید مذهبی خانه‌شان را با درختان صنوبر و کاج زینت می‌دهند، مردم باستان نیز شاخه‌های همیشه‌سبز درختان را بر در و پنجره خانه‌هایشان می‌آویختند. در بسیاری از کشورها معتقد بودند که گیاهان همیشه‌سبز روح شرارت، بدی و بیماری را از زندگی‌شان دور خواهد کرد. در نیمکره‌شمالی کوتاه‌ترین روز، و بلندترین شب سال 21یا 22دسامبر است که به آن «انقلاب زمستانی» می‌گویند. انسان‌های اولیه و بعدها مردم باستان، خورشید را خدایی می‌دانستند که زمستان‌های هر سال بیمار و ضعیف می‌شود. آنها هر سال زمستان به امید خوب شدن خدای خورشید، انقلاب زمستانی را جشن می‌گرفتند. شاخه‌های همیشه‌سبز به آنها یادآوری می‌کرد آن هنگام که تابستان بازگردد و خورشید دوباره قوی شود، تمامی گیاهان دوباره سبز خواهند شد. مصریان در جشن انقلاب زمستانی شاخه‌های سبز رنگ نخل را به نشانه «پیروزی زندگی به مرگ» به خانه‌های‌شان می‌بردند و مردم روم از درختان صنوبر برای تزیین نیایشگاه‌های خود استفاده می‌کردند.

درخت کریسمس سمبلی از روح زنده حضرت مسیح است. مسیحیان این درختان را نماد زندگی همیشگی با خدا می‌دانستند. سنت درخت کریسمس به شکل امروزی در آلمان قرن شانزدهم میلادی که مسیحیان، درختان تزیین‌شده را به خانه‌های خود آوردند، برمی‌گردد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر