صنعت سینمای روسیه در تلاطم روبل

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۳

سقوط ارزش روبل در کنار همه مشکلاتی که برای اقتصاد روسیه رقم زد، صنعت فیلم روسی را نیز با مشکلات جدیدی روبه‌رو ساخت. همه این مشکلات درحالی چهره کردند که شماری از مسوولان این صنعت در تلاش بودند تا با بردن لایحه‌یی به مجلس و محدود کردن امکان نمایش فیلم‌های امریکایی در بازار روسیه، از سینمای خود دفاع کنند و بازار بیشتری برای محصولات داخلی فراهم کنند. با این حال در میان تعجب همگان ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، نه تنها با این لایحه موافقت نکرد، که همه حمایت خود را از بازار آزاد فیلم بیان کرد و خواستار این شد تا مردم بتوانند بهترین محصولات را انتخاب کنند. او گفت اشتباه است اگر مصرف‌کنندگان را از کالاهای خوب محروم کنیم و تاکید کرد کنار گذاشتن آنچه سودآور است، غیرعقلانی است.

طرح ایجاد سهمیه برای نمایش فیلم‌های امریکایی طرحی بود که مدتی پیش از سوی شماری از دست‌اندرکاران صنعت فیلم روسیه مطرح شد تا شاید بتواند، بازار نمایش بیشتری برای فیلم روسی فراهم کند. با این حال این طرح با مخالفت پارلمان این کشور کنار گذاشته شد.

برمبنای این طرح باید جلوی نیمی از فیلم‌های امریکایی که هر سال در روسیه نمایش داده می‌شدند گرفته می‌شد و شمار فیلم‌های امریکایی به نصف کاهش می‌یافت. درحالی که روسیه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فیلم امریکایی است، تصویب چنین قانونی می‌توانست بازار مهمی را از فیلمسازان امریکایی بگیرد. اما در این میان سینماهای روسیه نیز شمار زیادی از سینماروهای خود را از دست می‌دادند و ممکن بود سالن‌های سینماها خالی شود.

فیلم‌های امریکایی روسیه بازار فروش خوبی دارند و فیلم «شریر» با بازی آنجلینا جولی از محصولات کمپانی دیزنی تنها در میانه راه فروشش نزدیک به 40میلیون دلار در این کشور فروش کرد و یک هفته پس از نمایش آخرین فیلم از مجموعه «هابیت»، روسیه شاهد فروش بیش از 2.4میلیون بلیت در 2385 سالن نمایش و کسب 13.4میلیون دلار برای کمپانی برادران وارنر شد.

کاهش میزان فروش فیلم‌های روسی واقعیتی است که وجود دارد و روسیه هر چند تلاش می‌کند تا مانند فرانسه، سینمای تنبل و وابسته به کمک مالی دولتی را به تحرک وادارد، اما مشکلات پیش‌روی این صنعت یکی دو تا نیست.

مشکلات ایجاد شده با اوکراین نیز به‌عنوان عاملی باز دارند سر راه صنعت فیلم روسیه ظاهر شده و همه اینها موجب شده است تا آنتون مالیشف رییس سازمان تامین سرمایه سینمای روسیه که مدیریت بودجه دولتی برای صنعت فیلم را برعهده دارد، پیش‌بینی کند صنعت فیلم روسیه در سال 2015 به مشکل برخواهد خورد.

بازار فیلم روسیه در بخش فروش دی‌وی‌دی با کاهش سود زیادی روبه‌رو شده و بازار خرید محصولات سینمایی در شبکه‌های تلویزیونی محلی نیز بسیار کمتر شده است.

از آنجا که بیشتر هزینه‌های کمپانی‌های تهیه فیلم و پرداخت دستمزدهای بازیگران، برپایه دلار و یورو پرداخت می‌شود، کاهش ارزش روبل و پرداخت هزینه‌های بخش تکنولوژی برای تولید فیلم، چیزی نیست که این صنعت بتواند به‌راحتی از کنار آن بگذرد. در آغاز امسال دولت روسیه از طریق سازمان تامین سرمایه سینما 3میلیارد روبل به تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی تخصیص داد. باتوجه به اینکه ارزش این پول آن زمان بیش از 90میلیون دلار بود و اکنون به حدود 40میلیون دلار کاهش یافته، به نظر نمی‌رسد تهیه‌کنندگان روسی بتوانند برای سال 2015 تحرک زیادی از خود نشان دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر