حمل و نقل کالاهای تقلبی

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۵۲


اعضای برجسته کارگروه اقدام کسب و کار برای مبارزه با جعل و سرقت اتاق بازرگانی بین‌المللی

(ICC BASCAP) به جمع صاحبان برند و نمایندگانی از صنعت حمل و نقل بین‌المللی در نشست مهم رهبران صنعت که در سنگاپور برگزار شد، پیوستند تا درباره شیوه‌هایی که از حمل و نقل دریایی کالاهای جعل و سرقت شده در سراسر مرزها اجتناب می‌کنند، بحث و گفت‌وگو نمایند. کنفرانس تامین کانتینر آسیا TOC به عنوان بخشی از هفته دریایی ۲۰۱۷در سنگاپور برگزار شد. این نخستین باری بود که صاحبان نام تجاری به کنفرانس بزرگ صنعت حمل و نقل دریایی دعوت شده بودند تا درباره مشکلات فراوان کالاهای تقلبی که از طریق کشتی‌های دریایی حمل می‌شوند، بحث و گفت‌وگو کنند.

با توجه به دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، حدود ۹۰درصد از تجارت بین‌المللی در سراسر جهان از طریق بالغ بر ۵۰۰ میلیون کانتینر در ۸۹هزار کشتی منتقل شده است. در حالی که این امر نشان‌دهنده حدود ۹۰درصد از تجارت بین‌المللی است، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد اذعان دارد که کمتر از ۲ درصد از این کانتینرها برای مطابقت با محتوایشان و تایید مورد بازرسی قرار می‌گیرند. این نتایج فرصت‌های فراوانی را برای شبکه‌های جنایی برای سوءاستفاده از این کانال مهم زنجیره تامین فراهم می‌آورد تا سهم عظیمی از محصولات جعلی هر بخش محصول را منتقل سازند. طبق گزارش اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) / دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا (EUIPO)، ۴۶۱ میلیارد دلار امریکا، از طریق تجارت بین‌المللی در سال ۲۰۱۳ بابت کالاهای جعلی جابه‌جا می‌شود که تقریبا ۱۰درصد این جابه‌جایی روی کشتی‌های دریایی است.

برای مقابله با این قضیه، صاحبان نام تجاری و نمایندگانی از صنعت حمل و نقل دریایی بین‌المللی در نوامبر ۲۰۱۶ به یکدیگر پیوستند و قصدنامه‌یی (DOI) تاریخی را با هدف جلوگیری از حمل و نقل دریایی کالاهای جعلی به امضا رساندند. قصدنامه برای جلوگیری از حمل و نقل دریایی کالاهای جعلی، تعیین نخستین تعهد مشترک صنعت حمل و نقل جهانی و صاحبان نام تجاری برای همکاری با یکدیگر برای توقف حمل و نقل کالاهای جعلی کشتی‌ها است.

نخستین امضاکنندگان شامل شرکت‌های جهانی پیشرو حمل و نقل دریایی و فورواردرهای کالا و ۱۰ تولیدکننده عمده نام تجاری و همچنین فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی فورواردر (FIATA)، کارگروه اقدام کسب و کار برای مبارزه با جعل و سرقت (ICC BASCAP) و خدمات جرایم تجاری (CCS) بودند. از بیشتر حمل‌کنندگان، صاحبان نام تجاری و اتحادیه‌های صنعتی آنها انتظار می‌رود تا به اقدام داوطلبانه برای ارتقای آگهی بپیوندند.

پنل TOC آسیا مشتمل بر برخی از نخستین شرکت‌های امضاکننده بود که درباره تعهدی مشترک بحث و گفت‌وگو ‌کردند که برای همکاری با یکدیگر برای توقف حمل و نقل کالاهای جعلی در کشتی‌ها، مراحل آن و هر اقدام مشترکی که برای جلوگیری از حمل و نقل کالاهای جعلی است، ایجاد شده بود.

خطوط کشتیرانی مرسک و گروه CMA CGM، دو مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقل جهانی هستند که تقریبا نیمی از حمل و نقل جهانی را در اختیار دارند وKuehne and Nagel و Expeditors دو مورد از پیشروترین شرکت‌های پشتیبانی و فورواردری با مجموع درآمد بیش از ۲۷ میلیارد دلار امریکا هستند که جزو نخستین امضاکنندگان قصدنامه بودند. ۱۰ عضو از کارگروه اقدام کسب و کار برای مبارزه با جعل و سرقت (ICC BASCAP)، نخستین صاحبان نام تجاری بودند که قصدنامه را امضا کردند. این اعضا صدها نام تجاری جهانی را با فروش ترکیبی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد دلار امریکا ارائه کردند. ویلیام دابسون، معاون مدیر کارگروه اقدام کسب و کار برای مبارزه با جعل و سرقت (ICC BASCAP) گفت: «پنل TOC آسیا، گام مهم آتی در تعهد مالکان کشتی است، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل و صاحبان نام تجاری برای از بین بردن جعل و تقلب از مسیرهای تجارت دریایی با یکدیگر همکاری می‌کنند.» وی در ادامه افزود: «بحث درباره این موضوع مهم در نشست پراهمیت رهبران صنعت فعال در زنجیره تامین دریایی به آگاهی‌بخشی از مسائل و تاثیر همکاری در توقف حمل کالاهای تقلبی یاری رساند.»

پنل با حضور نمایندگانی از خطوط کشتیرانی مرسک، بریتیش پترولیوم، PMI و BASCAP خواهد بود: مایکل ژول هانسن، مدیر تطبیق تجارت و گمرک در خطوط کشتیرانی مرسک؛ «توماس مک نات» (Thomas McNutt) ، مدیر آسیایی پیشگیری و استراتژی تجارت غیرقانونی PMI و تو سو آنگ، مشاور ارشد سیاست‌گذاری در BASCAP حاضرین در این پنل خواهند بود.

مایکل ژول هانسن، مدیر تطبیق تجارت و گمرک در خطوط کشتیرانی مرسک گفت: «مفتخریم که جزو نخستین‌ها در صنعت حمل و نقل دریایی هستیم که قصدنامه را امضا کرده و همچنین جزیی از این پنل مهم بودیم. » وی افزود: «مرسک، یک رهبر و پیشرو در انجام این اقدام برای جلوگیری از استفاده از کشتی‌های خطوط مرسک برای حمل و نقل کالاهای تقلبی و دیگر موارد غیرقانونی بوده است و مشارکت ما در این پنل، نشانه دیگری از نیت ما برای انجام هر اقدامی که بتواند کشتی‌ها را از جعل و تقلب برهاند، بود.»

«توماس مک نات »، مدیر آسیایی پیش‌گیری و استراتژی تجارت غیرقانونی PMI گفت: «مهم است که صاحبان نام تجاری، خطوط کشتیرانی، فورواردرهای کالا و دیگر افراد درگیر در زنجیره تامین، برای مقابله با مساله تجارت غیرقانونی و توقف سواستفاده از زنجیره تامین توسط شبکه‌های سازمان‌یافته جنایی فعالیت کنند. » وی افزود: «این پنل، پیرو قصدنامه مذکور، گامی مهم در تقویت همکاری متقابل با صنعت بود. داشتن چنین بحثی در هفته دریایی سنگاپور با حمایت و رهبری سازمان بنادر و دریانوردی سنگاپور، بیشتر از هر چیز نشان‌دهنده اهمیت این موضوع را در زنجیره تامین بود.»

این قصدنامه پاسخی مستقیم به نگرانی‌های صاحبان نام تجاری است که کالاهای قانونی آنها توسط کشتی‌ها حمل می‌شوند و از سوی شبکه‌های جنایی، نسخه‌های تقلبی کالاهای آنها مورد بهره‌‍‌‌برداری قرار می‌گیرد. این پدیده در گزارش مهم نقش و مسوولیت واسطه‌ها: مقابله با جعل و سرقت و در زنجیره تامین انتشاریافته از سوی BASCAP در سال خلاصه ۲۰۱۵ شده است. گزارش مذکور بر چگونگی نفوذ زنجیره‌های تامین جهانی پیچیده امروز توسط مجرمان که اجازه ورود کالاهای جعل و سرقت شده را می‌دهند تاکید دارد. گزارش توصیه‌هایی را برای متوقف ساختن این نفوذ در کانال‌های مهم واسطه‌گری، از جمله اپراتورهای حمل و نقل ارائه می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر