علاوه‌بر دولت، اتاق بازرگانی ایران هم نقشه راه ترسیم کند

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۸۱

گروه تشکل‌ها

نمایندگان تشکلی برای تامین زیرساخت‌ها در بخش تولید و اقتصاد کشور علاوه از دولت از نمایندگان بخش خصوصی یعنی اتاق‌های بازرگانی نیز انتظاراتی دارند. آنها می‌گویند: تنها دولت نمی‌تواند معضلات مربوط به بخش اقتصاد را برطرف کند و در این زمینه نمایندگان بخش خصوصی نیز باید همراستای دولت گام‌هایی را برای نجات بخش تولید بردارند. عده دیگری از فعالان اقتصادی براین باورند که با توجه به وضعیتی که دولت دارد و در رکود مالی به سر می‌برد، تنها مسیر رونق اشتغال و تولید، فعالیت بخش‌خصوصی است. حال به‌منظور فعالیت بخش‌خصوصی لازم است زمینه‌های حمایت سرمایه‌گذاران مورداستفاده قرارگرفته و از سوی دولت و سیستم بانک‌ها اقدامات حمایتی دریغ نشود. همچنین نمایندگان بخش خصوصی معتقدند که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی باید تمام تلاش خود را در اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای رشد و شکوفایی کشور، رقابتی بودن اقتصاد، ارتقای تولید ملی و افزایش صادرات به کار گیرد تا بندهای 24گانه این سیاست‌های ابلاغی عملیاتی شود.

در همین حال غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران درباره عملکرد دولت یازدهم معتقد است که دولت در بسیاری از زمینه‌ها موفق عمل کرده اما در برخی مسائل نیز توقعات را برطرف نکرده است. یکی از نمونه‌های بارز، عدم کامیابی دولت در بخش کوچک‌سازی بوده و از این منظر، همچنان ساختار عیالواری خود را حفظ کرده است. وی یکی دیگر از نقاط ضعف در عملکرد دولت را در حوزه خصوصی‌سازی عنوان کرد و توضیح داد: در این حوزه موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها اندک بوده است اما متقابلا در کنترل و مهار تورم و همچنین ثبات اقتصای، اقدامات مثبت زیادی انجام گرفت. در مورد نوسانات نرخ ارز نیز نسبت به گذشته وضعیت بهتری را تجربه کردیم. وی یادآور شد: به دولت انتقادات زیادی وارد است اما باید شرایطی که دولت یازدهم در آن کار خود را کلید زد، در نظر گرفت. در آن برهه، ما خیلی پایین‌تر از صفر بودیم و اگر حالا به صفر هم رسیده باشیم، باید عملکرد این بخش را مثبت عنوان کنیم. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران متذکر شد: زخم‌های عمیق اقتصاد ایران با پانسمان برطرف نمی‌شود و لازم است در کنار اقدامات اورژانسی، به برنامه‌ریزی بلندمدت نیز توجه شود، بنابراین می‌توانیم بگوییم در برخی بخش‌ها دولت خوب عمل کرده و در بعضی حوزه‌ها، اقدامات صورت گرفته، اقناع‌کننده نبوده است.


فصل انجام سرمایه‌گذاری مشترک با روس‌ها

شافعی در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به نیاز تولید به بخش صادرات پایدار گفت: بازارهای مشترک، یک تجربه موفق در دنیا به شمار می‌آیند و نمونه‌یی از توفیقات آنها را می‌توان در عملکرد بازار مشترک اروپا و کشورهای عضو آسه‌آن دید. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، روسیه را دروازه ورود به اوراسیا عنوان کرد و مذاکرات اقتصادی با این کشور را بسترساز ایجاد ظرفیت‌های تازه اقتصادی برای استان‌های خراسان دانست. رییس پارلمان اتاق بازرگانی در مشهد، درباره نتایج سفر هیات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به روسیه و سهم بخش خصوصی در همکاری‌های راهبردی دو کشور گفت: در سفر رییس‌جمهور به روسیه که یکی از شرکای تجاری ایران به‌حساب می‌آید، 14 سند همکاری به امضا رسید. یک مورد از این اسناد مربوط به اتاق بازرگانی بود. همچنین در خصوص مسائل بانکی و بیمه‌یی نیز مذاکرات خوبی میان دو کشور انجام گرفت. شافعی بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریای خزر، توسعه همکاری‌های ترانزیتی و موضوع تسهیل در صدور ویزای تجاری را از دیگر مباحثی برشمرد که حول آنها با طرف‌های روسی بحث و گفت‌وگو صورت گرفته است و در این خصوص توضیح داد: نظر به توسعه ارتباطات ما در بخش حمل‌ونقل با کشورهای هند و چین، موضوع توسعه بخش ترانزیت میان ایران و روسیه از اهمیت ویژه‌یی برخوردار بود و در همین رابطه، بحث تسهیل در صدور ویزای تجاری نیز مطرح شد. وی تاکید کرد: موقعیت جغرافیایی ایران و روسیه در توسعه صادرات ایران تاثیر قابل‌توجهی دارد و درمجموع این جنس تعاملات، به ارتقای روابط تجاری ایران و کشورهای اوراسیا کمک خواهد کرد. در این راستا رییس‌جمهور ماموریت‌های تازه‌یی برای اتاق بازرگانی در این حوزه تعریف کردند که مجدانه از سوی پارلمان بخش خصوصی، دنبال خواهد شد. رییس اتاق مشهد، انجام این دست مذاکرات با کشورهای منطقه را بسترساز ایجاد فرصت‌های مناسب، به‌ویژه برای استان‌های خراسان و خطه‌های شمالی کشور دانست و خاطرنشان کرد: در تلاشیم با توجه به بستری که شکل‌گرفته، پیوند ویژه‌یی را میان اتاق‌های بازرگانی استان‌های خراسان ایجاد کنیم که محوریت آن با خراسان رضوی خواهد بود و این اتاق عهده‌دار شماری از مسوولیت‌هایی خواهد شد که توسعه روابط خارجی میان ایران و روسیه را دنبال می‌کنند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه به برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: در این اجلاس مجددا موضوع تاسیس بازار کشورهای اسلامی، موقعیت ممتاز خراسان رضوی و ظرفیت‌های بهینه این خطه برای نقش‌آفرینی در بازار مذکور مورد تاکید قرار گرفت. شافعی یادآور شد: بازارهای مشترک، یک تجربه موفق در دنیا به شمار می‌آیند و نمونه‌یی از توفیقات آنها را می‌توان در عملکرد بازار مشترک اروپا و کشورهای عضو آسه‌آن دید؛ اما درحالی که کشورهای اسلامی و اعضای اکو، بیش از نیمی از ثروت جهان را در اختیاردارند، حجم مبادلات درونی آنها به 15درصد تجارت جهان می‌رسد و برآورد می‌شود که این میزان قابلیت ارتقا دارد. وی حذف عوارض و تعرفه‌های گمرکی را از مزایای شکل‌گیری این بازار برشمرد و بیان کرد: یکی از پیشنهادات ما در این اجلاس، برگزاری دوره بعدی آن به میزبانی خراسان رضوی بود که مقرر شد تا در جلسه بعدی هیات‌مدیره، موردبحث و بررسی قرار گیرد.


استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی

از سوی دیگر حسین پیرموذن، عضو هیات‌رییسه اتاق ایران خواستار تسهیل زمینه‌های خدمت‌رسانی به‌ویژه از سوی دولت برای فعالیت بخش‌خصوصی شد. پیرموذن در جلسه کارگروه اشتغال اردبیل تصریح کرد: در وضعیتی که دولت در رکود مالی به سر می‌برد، تنها مسیر رونق اشتغال و تولید، فعالیت بخش‌خصوصی است. وی افزود: به‌منظور فعالیت بخش‌خصوصی لازم است زمینه‌های حمایت سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار گرفته و از سوی دولت و سیستم بانک‌ها اقدامات حمایتی دریغ نشود. به عنوان‌مثال در امر تولید، بخش‌خصوصی می‌تواند اقدامات قابل‌توجهی به اجرا درآورد و انتظار می‌رود زمینه فعالیت واحدهای تولیدی تسهیل شود. رییس اتاق اردبیل یکی از شیوه‌های حمایت از بخش خصوصی را ارائه تسهیلات کم‌بهره دانست و گفت: با توجه به طرح لایحه استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی توسط واحدهای تولیدی، انتظار می‌رود زمینه استفاده از این تسهیلات فراهم شود. وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی می‌تواند ظرفیت مطلوبی برای تولید و اشتغال فراهم کند و به دلیل اهمیت این تسهیلات لازم است دولت و مجلس برای تحقق آن اقدامات لازم را عملیاتی کنند. رییس اتاق اردبیل مسیر رونق و توسعه اشتغال را حمایت از بخش تولید کشور دانست و گفت: در استان اردبیل نیز انتظار می‌رود بخش دولتی یاری‌گر واحدهای تولیدی بوده و اقدامات مثبت سال‌های گذشته تکرار شود.

مردم کالای داخلی را مورد حمایت قرار دهند

همچنین محمد صمدی، رییس اتاق بجنورد با اشاره به شعار مقام معظم رهبری در سال جاری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی سال 96 را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری کردند و در بیانات خود توجه به نام اقتصاد مقاومتی را به‌تنهایی موثر ندانستند. صمدی تحقق شعار سال جدید را در گرو تولید محصول باکیفیت دانست و گفت: باید تولیدکنندگان در راستای تولید محصولات باکیفیت یا قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسانند. نکته حایز اهمیت این است که مردم باید از خود شروع کرده و با حمایت از تولید داخل و خرید محصولات ایرانی از تولیدکننده حمایت کنند تا محصولی باکیفیت و باقیمت مناسب به دست خریدار برسد و در پی آن اشتغالزایی توسعه قابل‌توجهی پیدا کند. وی نقش موثر بخش خصوصی در تحقق شعار سال را کسب کارهای کوچک، متوسط و بزرگ عنوان کرد و افزود: با مقاومت فعالان اقتصادی این حوزه می‌تواند اقتصاد کشور را روی پا نگه دارد. رییس اتاق خراسان شمالی در رابطه با کارکرد اتاق بازرگانی در تحقق شعار سال گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان پارلمان بخش خصوصی باید تمام تلاش خود را در اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای رشد و شکوفایی کشور، رقابتی بودن اقتصاد، ارتقای تولید ملی و افزایش صادرات به کار گیرد.

صمدی گفت: اتاق بازرگانی خراسان شمالی تمام تلاش خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی به کار گرفته و با همکاری فعالان اقتصادی، دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را تدوین و عملیاتی کرده است. وی با اشاره به ظرفیت استان خراسان شمالی گفت: استان خراسان شمالی باوجود حدود 400 کارخانه تولیدی و تولیدات 71 نوع کالا از این استان به کشورهای مختلف، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری به کشورهای مختلف ازجمله گرجستان، افغانستان، عراق، ترکیه و کشورهای اروپایی چون آلمان، فرانسه، در تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی قدم برداشته است. صمدی از دیگر اقدامات اتاق خراسان شمالی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را بازاریابی و مراودات تجاری، صادرات و واردات کالا با 26 کشور دنیا ازجمله اقلیم گرجستان، عراق، سوریه، امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان، روسیه، اوکراین، هند، چین، لهستان و ایتالیا و... برشمرد. وی تشویق و ترغیب فعالان اقتصادی برای اخذ کارت‌های بازرگانی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تجار و بازرگانان، برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، برگزاری جلسات کمیسیون حل اختلاف در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی، برگزاری کمیته‌های ذیل شورای گفت‌وگو شامل رسیدگی به مشکلات بیمه‌ای، مالیات واحدهای تولیدی و... از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی خراسان شمالی در سال گذشته عنوان کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر