کاهش هزینه‌های سربار مبادلات تجاری پس از برجام

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۴۵


رییس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران گفت: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ افق اقتصادی مثبت ایران موجب شد تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شود که این امر در تاریخ ایران بی‌سابقه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، علی توسطی در نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام با موضوع نقش برجام در انتقال تکنولوژی ماشین آلات و کاهش هزینه‌های مبادلات بین‌المللی از کاهش هزینه‌های سربار مبادلات تجاری پس از برجام خبر داد و گفت: متاسفانه در زمان تحریم هزینه مبادلات تجاری به 4.8 میلیارد دلار رسیده بود که این هزینه‌ها بطور مستقیم روی دوش بخش خصوصی بود که پس از برجام، این هزینه‌ها روند کاهشی به خودگرفت.

وی همچنین به محدودیت مبادی ورودی کشور در زمان تحریم‌ها اشاره کرد و ضمن بیان این نکته که مواد اولیه ۸۰ درصد واردات کشور را تشکیل می‌دهد، افزود: مبادی محدودِ ورودی کشور در دوران تحریم‌ها موجب افزایش قیمت تمام شده تولید در کشور شد که در زمان برجام این انحصار هم شکسته شد.

توسطی در ادامه با اشاره به تحریم نظام حمل و نقل دریایی کشور و هزینه اضافی ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلاری در هر کانتینر برای حمل کالا گفت: برجام توانست به این هزینه اضافی نیز خاتمه دهد به‌طوری‌که در سال ۹۴ توانستیم حدود ۴۲۰ میلیون دلار صرفه جویی از این محل داشته باشیم.

وی در عین حال برگشت ثبات به بازار، کاهش میزان تورم انتظاری و جلوگیری از افزایش لجام گسیخته تورم را در دوران پس از برجام مورد تاکید قرار داد و در ادامه افزود: در همین دوران، رتبه اعتباری ایران در حوزه OECD یک پله صعود کرد و مقدمه‌یی برای برقراری مجدد فاینانس و کاهش نرخ بهره شد.

رییس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی کشاورزی تهران تصریح کرد: در سال ۹۴ و ۹۵ افق اقتصادی مثبت ایران موجب شد تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شود که این امر در تاریخ ایران بی‌سابقه است، بر همین اساس باید گفت که برجام به رسالت خود برای ایجاد فرصت در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به درستی عمل کرده است و در شرایط کنونی دولت باید رفع موانع و نواقص با بهره‌گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی به‌ویژه اصناف تلاش کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر