ایران و آذربایجان به دنبال تجارت یک میلیارد دلاری

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۳۶

گروه تشکل‌ها

کمتر از 10 روز آینده حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان میزبان رییس‌جمهور آذربایجان در تهران خواهد بود که به گفته کارشناسان؛ این سفر نیز افق یک سال آینده توسعه روابط ایران و آذربایجان را ترسیم خواهد کرد. براساس آمارها حجم مبادلات اقتصادی ایران و آذربایجان 40 میلیون دلار است که با بهتر شدن فصل مناسبات ایران و آذربایجان در دوران برجام قرار است این میزان حجم مبادلات به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یابد. کارشناسان تشکلی می‌گویند: در سایه شکل‌گیری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان موانع تجاری بین دو کشور کاهش یافته و از این پس قرار است شاهد بالندگی امر تجارت و رونق در منطقه باشیم. در همین حال حسین پیرموذن، عضو هئیت رییسه اتاق ایران گفت: با تعامل بهتر و توسعه روابط دو کشور ایران و آذربایجان امیدواریم سطح مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند. حسین پیرموذن در همایش اقتصادی ایران و آذربایجان اظهار کرد: در حال حاضر با بهتر شدن روابط ایران و آذربایجان و حسن همکاری مشترک تجار و بازرگانان دو کشور روابط اقتصادی ایران و آذربایجان در حال گسترش است که امیدواریم این روابط در سال‌های آینده در عالی‌ترین سطح باشد. وی حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را در شرایط کنونی 40 میلیون دلار اعلام کرد و بیان کرد: با بهتر شدن فصل مناسبات ایران و آذربایجان در همه زمینه‌ها به ویژه توسعه اقتصادی این حجم مبادلات را به بیش از یک میلیارد دلار افزایش دهیم. رییس اتاق اردبیل افزود: ما در دو بخش حل مشکلات تجار و سرمایه‌گذاران و توسعه روابط استان‌های همجوار با جمهوری آذربایجان هدفگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کرده‌ایم به و در پی این سفرها درصدد حل مشکلات فی مابین هستیم. پیرموذن خاطرنشان کرد: در سایه شکل‌گیری کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان موانع پیش رو برای بخش خصوصی به ویژه در حوزه بانک، پوشش بیمه‌ای، نوع قراردادها، قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی و مشکلات به وجود آمده در گمرک بیله سوار که در جمع‌بندی نهایی حدود 20 مورد موانع و مشکلات برسر راه فعالان این بخش قرار دارد احصا شده و به دنبال حل این مشکلات خواهیم بود. عضو هیات رییسه اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را به میزبانی اردبیل یک حرکت شایسته و مناسب خواند و اظهارکرد: تمام تلاشمان بر این است تا در قالب این نشست‌های مشترک که وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان به عنوان رییس کمیسیون مشترک طرف آذربایجانی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به عنوان رییس ایرانی این کمیسیون حضور دارند از طرفیت‌های به وجود آمده در حل مشکلات بازرگانان اقدامی مناسب انجام شود.


رشد 70 درصدی تجارت ایران و آذربایجان در سال جاری

همچنین رییس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان گفت: کشور آذربایجان در تجارت برون مرزی ما کشور درجه یکی است که در سال‌های اخیر بر عمق این روابط و پویایی آن افزوده شده است. محمود واعظی، وزیر ارتباطات، که از سوی ایران ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را به عهده دارد، اظهار کرد: مشترکات دو کشور اعم از تاریخی، زبانی و فرهنگی بسیار متنوع است و ما تردیدی نداریم در سایه این مشترکات روز به روز باید روابط ایران و آذربایجان به ویژه استان‌های مرزنشینی همچون اردبیل تقویت شود. ما به صورت مکرر در قالب کمیسیون‌های مشترک سعی کردیم تا موانع پیش رو را در حوزه‌های مختلف برطرف کنیم تا از همه جهات سیاسی، بین‌المللی، منطقه‌ای، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و صنعتی شاهد بهبود شرایط برای توانمندسازی اقتصادی در منطقه باشیم. رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: در حالی که در پنج سال قبل از دولت یازدهم روابط دو کشور به‌شدت کاهش یافته بود ما در شرایط کنونی شاهد احیای این روابط با رویکرد مثبت شاهین مصطفی یف، طرف آذری به این کمیسیون هستیم تا بتوانیم به اهداف مشترک دست پیدا کنیم. واعظی با اشاره به روند رو به رشد تجارت دو کشور اظهارکرد: امسال 70 درصد میزان تبادلات تجاری ایران و آذربایجان افزایش یافته و شاهد تقویت سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو کشور هستیم. وی با بیان اینکه هم ایران و هم جمهوری آذربایجان مصمم هستند نقش درآمد نفت را در اقتصاد خود کاهش دهد، خاطرنشان کرد: تمرکز ما بر اقتصاد غیرنفتی خواهد بود که به یقین این اقدام مسوولیت سنگینی را بر دوش تجار و بخش خصوصی قرار خواهد داد. واعظی گفت: ما در کمیسیون مشترک و در مذاکرات دو جانبه تصمیم گرفتیم تا کالایی را که ما در ایران نیاز داریم از طریق آذربایجان تامین شود و این روند به صورت متقابل در دستور کار طرف آذربایجانی قرار گیرد. در مذاکرات دو جانبه تعرفه‌های تجاری را به همراه هزینه حمل و نقل از 160 دلار به 100 دلار کاهش دادیم و در کنار آن صدور ویزا بین تجار و بازرگانان دو کشور تسهیل خواهد شد. وی وجود تجار ایرانی و آذری را در یک فضای رقابتی بازار حیاتی خواند و اضافه کرد: باید این تسهیل در امور گمرکی و برای تبادل گردشگران هم اتفاق بیفتد. اکنون روند ورودی گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران نیز در حال افزایش است.


538 شرکت ایرانی در آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده اند

از سوی دیگر وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان در همایش اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: در سال‌های اخیر و با توسعه روابط اقتصادی ایران و آذربایجان بیش از 538 شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.شاهین مصطفی‌یف گفت: ما امروز خوشحال هستیم که با همراهی هیات بلندپایه از جمهوری آذربایجان در استان اردبیل حاضر شدیم که نزدیک‌ترین تعاملات مرزی و همجواری را با این منطقه داریم. وی با اشاره به عمق روابط ایران و آذربایجان در سه سال اخیر و هفت دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان افزود: هشتمین نشست نیز طی روزهای آتی برگزار خواهد شد. وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان اضافه کرد: در کنار این نشست‌های رسمی، برگزاری نشست‌های مشترک کمیسیون اقتصادی نیز به فهم مشترک در تبادلات مرزی و تجاری و حضور سرمایه‌گذاران در هر دو کشور کمک کرده و ما خوشحال هستیم که این نشست‌ها به صورت مرتب و با حضور و همراهی مسوولان استان اردبیل برگزار می‌شود. وی تصریح کرد: سال گذشته تجارت ما با ایران در شرایط بحرانی اقتصادی جهان رشد داشته و بیش از 538 شرکت ایرانی در آذربایجان به ارزش 17 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مصطفی یف از اعلام آمادگی برای راه‌اندازی خط راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران خبر داد و اظهارکرد: از طرفی اتصال خط‌آهن گیلان به آستارا و اتصال آن به آذربایجان و از طرف دیگر راه‌اندازی بندر خشک در اصلاندوز اردبیل می‌تواند به تقویت و توسعه تجارت ایران و آذربایجان کمک کند. وی همچنین کاهش تعرفه‌های تجاری و گمرکی و تلاش جمهوری آذربایجان برای پیوستن به خط ریلی و دسترسی به شریان‌های حیاتی در محورهای مواصلاتی با ایران را ضروری خواند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر