اصنافی‌ها برای انجام مذاکره به اسپانیا می‌روند

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۱۰


گروه تشکل‌ها|

این ‌بار سفیر اسپانیا با رییس اتاق اصناف برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه‌های گردشگری، پوشاک و طراحی کیف و کفش چرم وارد مذاکره شد. حال در راستای عملیاتی شدن سرمایه‌گذاری‌های مشترک با اسپانیا اتاق اصناف ایران برای توسعه کالاهای غیرنفتی بنگاه‌های کوچک و متوسط پا به میدان گذاشته است. در این راستا دبیرکل اتاق اصناف ایران خبر از اعزام اصنافی‌ها در 3ماه نخست سال 96 به اسپانیا داد. علی عوض‌پور درباره دیدار سفیر اسپانیا با رییس اتاق اصناف به «تعادل» گفت: در این دیدار قرار شد تا ما به بحث انتقال تکنولوژی با این کشور بپردازیم. در حقیقت، یکی از موضوعات مهم در این نشست دو سویه انتقال تکنولوژی، تقویت بنگاه‌های کوچک متوسط در راستای صادرات کالاهای تولیدی و... بود. در حقیقت، اسپانیا جزو آن دسته کشورهایی است که اقتصاد مشابه ایران را تجربه کرده است و از این رو قرار شد تا اقدامات قابل قبولی در راستای توسعه بخش صادرات کلید بزنیم. عوض‌پور با اشاره به نتیجه این نشست دو جانبه عنوان کرد: امروزه یکی از خواسته فعالان اقتصادی و صنفی خروج از بحران رکود است بنابراین یکی از اهداف ما در این نشست دو سویه توسعه و به دست آوردن بازارهاست. متاسفانه در این بازه زمانی بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی نیز با معضل رکود دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین یکی از اقدامات ما به عنوان فعالان تشکلی شناسایی SME‌ها و بنگاه‌های دارای پتانسیل بود تا به این واسطه با معرفی این بنگاه‌ها بتوانیم راهی برای خروج از رکود آنها بیابیم و از سوی دیگر محصولات تولیدی آنها را روانه بازارهای بین‌المللی کنیم. در هر حال صحبت‌های بسیار خوبی با سفیر اسپانیا انجام شد. او نیز خواستار ارتباط تجاری دو سویه شد. وی با بیان اینکه باید صنف‌های دارای پتانسیل و ظرفیت را شناسایی کنیم، افزود: در دوران توافق‌های بین‌المللی میان گروه 1+5 باید درصدد توسعه بازارها برای بنگاه‌های کوچک و متوسط باشیم. نمایندگان تشکلی نیز موظف‌اند تا با شناسایی ظرفیت‌های موجود و رعایت استانداردهای بین‌المللی از سوی بنگاه‌ها صاحبان کسب و کار را به دیگر بازارها ارتباط دهند؛ چراکه امروز بخشی از مشکل ما نبود استاندارد کافی بنگاه‌های کوچک و متوسط صنعتی است. در حقیقت صاحبان بنگاه‌ها از افزایش هزینه‌های تولید گله و شکایت دارند و همین موضوع (افزایش هزینه‌های تولید) را عاملی برای نبود کیفیت می‌دانند. ما نیز به عنوان فعال تشکلی با شناسایی مشکلات بنگاه‌های کوچک و متوسط درصدد رایزنی با دولتمردان هستیم تا با بازگو کردن موانع بتوانیم بخشی از این مشکلات را بر سر راه تولید بکاهیم. عوض‌پور با اشاره به اینکه درصدد بررسی وضعیت واحدهای صنفی هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های اتاق اصناف تشکیل کمیسیون مشترکی در راستای افزایش صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط است. یعنی توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در راستای حرکت به سمت توسعه صادرات یکی از اقداماتی است که مد نظر اتاق اصناف ایران قرار گرفته تا بتوانیم در سال آینده شاهد افزایش صادرات کالاهای بنگاه‌های صنفی باشیم. دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اعزام اصنافی‌ها به اسپانیا گفت: در این جلسه دو جانبه پیشنهاد شد در 3ماهه ابتدای سال 96 هیاتی اقتصادی از سوی اتاق اصناف به اسپانیا عازم شود و از سوی دیگر نیز هیاتی از سوی اسپانیا برای انجام مذاکرات راهی تهران شود، این نوع موضوعات نیز در کمیسیون مشترک اتاق اصناف درحال بررسی است که امیدواریم با موافقت این موضوع شاهد رقم خوردن سرمایه‌گذاری‌های مشترک باشیم.


اسپانیا شریک مناسبی برای اصناف

از سوی دیگر؛ رییس اتاق اصناف ایران در دیدار سفیر اسپانیا در ایران خواستار افزایش و توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور شد. علی فاضلی در دیدار با سفیر اسپانیا با اشاره به وجود سه میلیون واحد صنفی در کشور و سهم ۲۵درصدی اصنافِ در بخش اشتغال، گفت: در بخش توزیع یک میلیون و ۳۰۰بنگاه صنفی و در بخش تهیه و نگهداری ۷۵۰هزار بنگاه صنفی از سوی اصناف مدیریت می‌شوند. رییس اتاق اصناف ایران در عین حال با اشاره به ظرفیت‌های مشترک ایران و اسپانیا در بخش پوشاک، کیف و کفش و مبلمان تصریح کرد: با مطالعات صورت گرفته در اروپای غربی، اسپانیا را شریک تجاری خوبی برای اصناف ایران دیدیم.

وی با اشاره به صادرات 3میلیارد دلاری کشور در صنعت مبلمان، صادرات ۴میلیارد دلاری در کیف و کفش و همچنین صادرات ۱۱میلیارد دلاری در بخش پوشاک و مزیت‌های بسیار در بخش ساختمان، بر ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک ایران و اسپانیا و صدور تجهیزات و تکنولوژی‌های نوین به کارگاه‌های تولیدی تاکید کرد. فاضلی همچنین از سفیر اسپانیا خواست برای افزایش و توسعه همکاری‌های اقتصادی اصناف ایران و اسپانیا، بنگاه‌های توانمند اسپانیا برای شراکت با اصناف ایران معرفی شوند.


سرمایه‌گذاری مشترک با اسپانیا

در این دیدار، سفیر اسپانیا در ایران نیز با اشاره به توانمندی‌های اسپانیا در صنعت گردشگری، بخش پوشاک و طراحی کیف و کفش چرم از رشد همکاری و توسعه اقتصادی با اصناف استقبال کرد و در عین این نکته را مورد تاکید قرار داد که هم‌اکنون برخی از شرکت‌های قدرتمند اسپانیا در تبریز مشغول به فعالیت هستند. «ادوارد لوپزبوسکتس» در ادامه ظرفیت بالای اسپانیا در حوزه طراحی لباس، کیف و کفش چرم و صادرات محصولات به کشورهایی همچون بنگلادش و هند را متذکر شد و از ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید کاشی و سرامیک نیز اسقبال کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر