انعقاد تفاهمنامه این‌بار با هندی‌ها

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۶۴


گروه تشکل‌ها| در دوران برجام بعد از ورود هیات‌های اروپایی این‌بار نوبت به کشورهای آسیایی رسیده است. مسعود محمدشاهی، نماینده اتاق اصناف ایران در استان هرمزگان از برگزاری نشست تجاری نمایندگان اصناف با تجار هندی خبر داد. همکاری مشترک در زمینه محصولات کشاورزی، ایجاد و راه‌اندازی کارخانه مشترک طلاسازی در هرمزگان و توسعه بخش گردشگری ازجمله تفاهمنامه‌هایی است که میان دو طرف رد و بدل شد.

محمدشاهی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران درباره سفر اخیر نمایندگان اتاق اصناف به هند گفت: در این سفر که در راستای اجرای مصوبه هشتمین کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان و با هماهنگی انجام شده با هیات تجاری هند انجام شد، نشستی با حضور فعالان اقتصادی هند در حوزه میوه و تره‌بار و خشکبار برگزار شد. در این سفر نمایندگان اتاق اصناف استان هرمزگان از نهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی بسته‌بندی و نمایشگاه نوشیدنی در هند بازدید کردند که باتوجه به جایگاه مطلوب خدمات موجود در صنعت بسته‌بندی مورداستقبال نمایندگان اصناف قرار گرفت. وی افزود: در این سفر ۸نفر از روسای اتحادیه‌های صنفی به همراه نایب رییس اول اتاق اصناف بندرعباس و نماینده اتاق اصناف ایران هیات تجاری کشور را همراهی کردند.

محمدشاهی با بیان اینکه در این نشست تفاهمنامه‌یی بین تجار ایرانی و فعالان اقتصادی هند منعقد شد، درباره مفاد این تفاهمنامه گفت: در این تفاهمنامه همکاری بین دو طرف درخصوص مسائل مختلف تولیدی، صنعتی و همچنین صنفی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: باتوجه به سلسه نشست‌ها با سندیکای خرمای بمبئی مقرر شد باتوجه به ظرفیت ۱۰۰هزار تنی بازار خرمای بمبئی، استان هرمزگان ضمن احیای مبادلات تجاری، نسبت به صادرات خرما اهتمام و با هدف نزدیک‌تر شدن بازرگانان دو کشور هیات هفت نفره متشکل از سندیکای تجاری مطرح هند در نمایشگاه خرما و محصولات وابسته در بندرعباس حضور یابند که این کار درراستای توسعه صادرات غیرنفتی و تامین بخشی از نیاز خرمای هند توسط تولیدکنندگان ایرانی انجام می‌پذیرد.

محمدشاهی در بخش دیگر سخنانش اضافه کرد: باتوجه به اینکه بخش اصلی طلا و مصنوعات فلزی هرمزگان از طریق واردات انجام می‌شود، نبود کارخانه ساخت طلا در هرمزگان موجب افزایش بهای تمام شده نهایی آن می‌شود، از سویی باتوجه به اینکه تکنولوژی در کشور هند بومی شده و ضرورت وجود ظرفیت‌های مناسب در هرمزگان و همچنین کمک به عرصه اشتغال و رونق اقتصادی مقرر شد با همکاری سرکنسولگری بمبئی و با سرمایه‌گذاری اتحادیه طلای هرمزگان این موضوع در دستور کار قرار گیرد و همکاری مشترک با هدف استقرار هفت نفر از استادکاران طلای هند در کارخانه تولید و ساخت طلای بندرعباس انجام پذیرد.

محمدشاهی اظهار کرد: همچنین مقرر شد باتوجه به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هندیان در هرمزگان از جمله معبد هندوها، خور گورسوزان، پوشش زنانه مشترک و گونه‌های درختی مشترک درخصوص اعزام گردشگران هندی به هرمزگان و بالعکس همکاری لازم برای سرمایه‌گذاری مشترک در آینده انجام شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر