تشکل‌ها در توسعه صادرات نقش نداشته‌اند

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۶۳

گروه تشکل‌ها|

این روزها مشکلات حوزه تولید و صادرات به یک موضوع خلاصه نمی‌شود. مشکلات پیش رو در فضای کسب و کار آنقدر زیاد است که فعالان اقتصادی را دچار چالش کرده است. در این راستا برخی از فعالان اقتصادی به نقش تشکل‌ها در راستای توسعه صادرات اشاره دارند، فعالان اقتصادی بر این باورند که نقش عمده در توسعه صادرات برعهده تشکل‌های مردم نهاد است اما در این شرایط زمانی و باتوجه به گسترش مشکلات در حوزه کسب و کار تشکل‌ها ایفای نقش خود را در بخش‌های اقتصادی فراموش کرده‌اند. در این زمینه رییس کمیسیون فضای کسب و کار شیراز معتقد است:«تشکل‌ها نه تنها اقدامات پژوهشی در راستای رفع معضلات بخش اقتصاد انجام نمی‌دهند بلکه وظایف خود را نیز در راستای تسهیل مشکلات اعضای خود فراموش کرده‌اند. از سوی دیگر در دوران برجام هیچ یک از تشکل‌ها در راستای افزایش صادرات، حفظ و توسعه بازارهای منطقه‌یی و جهانی نقش موثری ایفا نکرده‌اند.»


وظیفه اصلی تشکل‌ها شناسایی بازارهای هدف

رییس کمیسیون فضای کسب و کار شیراز درباره اقدامات اساسی تشکل‌ها در راستای توسعه صادرات به «تعادل» گفت: در راستای توسعه بخش صادرات اصل کار بر عهده تشکل‌هاست. به واقع، در گذشته تشکل‌ها به عنوان نهادی مردمی توسعه بخش صادرات را برعهده داشتند و اصل کار نیز برعهده این نهادها بود. یلدا راهدار در ادامه توضیح داد: وظیفه اصلی تشکل‌ها شناسایی بازارهای هدف برای ذی‌نفعان(تولیدکنندگان) انجام رایزنی‌ها که باید در سطح کلان نسبت به آن برنامه‌ریزی شود. از سوی دیگر تسهیل ارتباط میان تولیدکنندگان داخلی و بازارهای منطقه‌یی و جهانی از جمله وظایف اصلی و کلیدی تشکل‌ها محسوب می‌شود، در واقع این موارد از جمله موضوعاتی به شمار می‌رود که هم برعهده تشکل‌ها و هم برعهده رایزن‌های بازرگانی است. رییس کمیسیون فضای کسب و کار شیراز در پاسخ به این پرسش که آیا تشکل‌ها به جایگاه بازاریابی کالاهای تولید شده، رسیده‌اند یا خیر اظهار کرد: متاسفانه تشکل‌ها هنوز به جایگاه و بلوغ بازاریابی بین‌المللی نرسیده‌اند، ‌یکی از دلایل عدم دستیابی به این جایگاه مشکلات گسترده در فضای کسب و کار است. به عبارت دیگر عموما تشکل‌ها درگیر مسائل داخلی کشور هستند و این مشکلات داخلی در بخش فضای کسب و کار اجازه برنامه‌ریزی و اخذ بازارهای هدف صادراتی را به نمایندگان تشکلی نداده است. همین موضوع(مشکلات ساختاری و ریشه‌یی در فضای کسب و کار) هم باعث شده تا نمایندگان تشکل‌ها برنامه‌یی برای راه یابی به بازارهای خارجی نداشته باشند. راهدار در پاسخ به این پرسش که نقش تشکل‌ها را در دوران پسابرجام چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: در دوران برجام هیچ یک از تشکل‌ها در راستای افزایش صادرات، حفظ و توسعه بازارهای منطقه‌یی و جهانی نقش موثری ایفا نکرده‌اند.


راه‌اندازی مرکز تسهیل صادرات و ارتباطات تجاری

از سوی دیگر رییس کمیسیون بازرگانی اتاق شیراز با اشاره به نقش تشکل‌ها در راستای توسعه بخش صادرات گفت: برخی از معضلات صادراتی از طریق دولت قابل‌پیگیری نیستند و بخش خصوصی باید به دنبال رفع آنها باشد. خسرو فروغان با اشاره به اتاق ایران به عنوان مشاور 3 قوه، انتقال معضلات بخش بازرگانی را باید در بخش‌های دولتی یاد آور شود، اظهار کرد: با توجه به عدم امکانات و مشکلات دولت و دارا بودن پتانسیل‌های استان فارس تلاش بخش‌خصوصی در زمینه رفع معضلات ضروری است. با توجه به جذب اتاق ایران در ورود هیات‌های تجاری به تهران و توقف در همان نقطه، اطلاع‌رسانی برای استفاده از توانمندی‌های شهرستان‌ها اهمیت زیادی دارد. فروغان بابیان اینکه رسالت اتاق ایران جامعیت بخشیدن به اتاق‌های استانی است، گفت: اعضای کمیسیون‌های شهرستان‌ها هم در اتاق ایران دارای عضو هستند و مطالبات خود را پیگیری می‌کنند. اتاق ایران هم باید با جمع‌آوری نقطه نظرات مسائل مهم و زیرساختی را به دولت منعکس کند. همچنین ارتباط مضاعف با کمیسیون‌های استان‌های دیگر، همچنین کمیسیون‌های اتاق ایران عاملی موثر در رفع معضلات صادراتی است که امیدواریم تشکل‌ها نیز در راستای برطرف شدن مشکلات ارتباطشان را با اتاق حفظ کنند.

رییس کمیسیون بازرگانی شیراز از راه‌اندازی مرکز تسهیل صادرات و ارتباطات تجاری خبر داد و گفت: این مرکز را با توجه به قدرت مالی اندک بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان، در جهت شناسایی فعالان اقتصادی در راستای نیاز بازار کار راه‌اندازی می‌کنیم. فروغان برنامه‌ریزی، شناسایی بازار هدف و پیگیری معضلات مجموعه فعالان اقتصادی را ازجمله اهداف مرکز تسهیل صادرات و ارتباطات تجاری بیان کردند.


تاکید بر اهمیت تبلیغات و بازاریابی بومی

در ادامه رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران بابیان اینکه مطالب و مطالبات بیان‌شده در کمیسیون‌ها توسط نمایندگان در اتاق ایران بیان می‌شود، افزود: مباحث به‌صورت ملی و کشوری توسط کارشناسان پیگیری می‌شوند و مراتب به حاکمیت جهت پیگیری منتقل می‌شود.

سید رضی حاجی آقامیری با اشاره به راه برون‌رفت از بحران تولید اظهار کرد: راه برون‌رفت از بحران تولید تشکیل هلدینگ برای واحدهای تولیدی، بسته‌بندی و توزیع است و لازمه‌ این امر ارتباطات و نظم قوی میان کارشناسان تشکلی است. وی با اشاره به اینکه نداشتن تخصص و دانش بزرگ‌ترین ضربه را به اقتصاد و تجارت ما وارد کرده بر اهمیت تبلیغات و بازاریابی بومی تاکید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر