عزم اتاق تعاون برای حضور در تشکل‌های بین‌المللی

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۳۷۹


روز گذشته شاهد برگزاری چند جلسه کمیسیون‌های اتاق تعاون بودیم. روز گذشته چهارمین نشست کمیسیون تخصصی صنعت و معدن با حضور نمایندگان اتاق‌های تعاون و اتحادیه سراسری کشور، مشاورین و معاونین اتاق، برای بررسی چالش‌ها و فرصت‌های شغلی و چگونگی رفع موانع تولید، ادامه بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در بخش صنعت و معدن و بررسی لایحه بانکداری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه تیموری معاونت امور استان‌ها با حضور در کمیسیون تخصصی صنعت و معدن ابراز داشت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کمیسیون و در صورت لزوم نشست‌های مشترکی با اتاق بازرگانی، خروجی مناسب‌تری از کمیسیون به دست آوریم.

فاضل همامی رییس کمیسیون صنعت و معدن در ادامه به مشکلات موجود در بخش اشاره کرد و گفت: بحث تامین اجتماعی نکته مهمی است که با آن مواجه هستیم. وی یادآور شد: در قانون اصل 44 معافیت تامین اجتماعی 20درصد برای تعاونی‌ها تعریف شده است، اما جایی عملیاتی نشده است.

در این جلسه علیرضا قراگوزلو معاونت بین‌الملل اتاق تعاون ایران، عملکرد 90 روزه فعالیت این بخش را به کمیسیون گزارش داد. وی تصریح کرد: معاونت بین‌الملل اتاق تعاون، با رویکرد و استراتژی جدیدی با بهره‌گیری از پتانسیل بالای بخش تعاون در ارتقای سطح معیشت و اقتصاد جمعی و نیز توان بالای تعاونی‌ها در راستای جهانی شدن، گام برداشته است.

براساس این گزارش برقراری ارتباط بین‌المللی، انتخاب ایران به عنوان میزبان اجلاس بعدی آسیا و اقیانوسیه، ایجاد هویت سازمانی بخش تعاون در فضای بین‌المللی و تدوین برنامه عملیاتی یک ساله معاونت بین‌الملل مهم‌ترین سرفصل‌های فعالیت‌های 90 روزه این بخش معرفی شد.

معاونت بین الملل اتاق تعاون در تشریح برقراری ارتباط بین‌المللی گفت: این امر در نخستین مرحله نیازمند ارتباط با سطوح عالی تصمیم‌گیران سازمان جهانی تعاون و نیز به‌طور خاص، هیات رییسه آسیا و اقیانوسیه بود که با حضور فعال و چشمگیر این بخش در کنفرانس‌های مختلف همراه شد.

دیدار دوجانبه اعضای اتاق چین با رییس اتاق تعاون ایران، سخنرانی در همایش تجارت الکترونیک در چین و نیز حضور پررنگ اعضای اتاق تعاون در همایش آسیا و اقیانوسیه در دهلی نو منجر به انتخاب معاونت بین‌الملل اتاق، به عنوان عضو هیات رییسه این سازمان شد.

وی با اشاره به انتخاب ایران به عنوان میزبان اجلاس بعدی آسیا و اقیانوسیه ادامه داد: عضویت در هیات رییسه این سازمان کمک بسیار زیادی در شناسایی چهره ایران در فضای بین‌الملل می‌کند و به تنهایی می‌تواند سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه تعاون را با تعاونگران ایرانی همگام کند. نخستین فرصت خلق شده در این سازمان، انتخاب ایران به عنوان میزبان همایش بعدی آسیا و اقیانوسیه بود که یک اتفاق مهم نه فقط در بخش تعاونی بلکه در سطح ملی محسوب می‌شود. این همایش در پاییز سال 1397 در تهران برگزار خواهد شد.

قراگوزلو در بخشی دیگری از سخنان خود به تدوین برنامه عملیاتی یک ساله معاونت بین‌الملل اشاره کرد و گفت: برنامه عملیاتی یک‌ساله معاونت بین‌الملل اتاق تعاون ایران در هفت بخش اصلی تدوین شده است. تهیه هویت سازمانی، بررسی اولیه اتحادیه بین‌المللی تعاونی، جست‌وجو برای سازمان‌های همانند اتاق تعاون در مناطق مختلف جهان، بررسی تعاونی‌های فعال کشور برای شناسایی ظرفیت‌های بخش تعاون، شناسایی سازمان‌های ذی‌ربط و ارتباط با آنها، بررسی جامع اتحادیه بین‌المللی تعاونی، بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری از کشورهای منتخب و سازمان‌های بین‌المللی و شناسایی راهکارهای توسعه تجارت بخش تعاونی ایران.

همچنین در کمیسیون مسکن و خدمات مهندسی اتاق تعاون با حضور مدیران عامل و نمایندگان اتاق‌های تعاون استانی در بخش مسکن و معاونان و مشاوران اتاق و نماینده دفتر توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این جلسه خواجوی‌بجستانی مدیرعامل اتحادیه نظارت و هماهنگی تعاونی‌های رشته مسکن در این نشست گفت: ما در تامین اجتماعی مشکلات بسیار فراوانی داریم در بحث بیمه کارگران و بیمه ساختمان مشکلات فراوانی داریم. ما باید این مشکلات را ابتدا از وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه، مسکن و شهرسازی حل کنیم. وی ادامه داد: وزارتخانه‌های مربوطه ما را به حال خود رها کردند و توجهی به بخش مسکن ندارند لذا ما از آنها درخواست داریم با توجه به مشکلات فراوانی که در این حوزه نمایان است بیشتر به این بخش توجه و ما را کمک و حمایت کنند.

دیبا سرپرست مرکز داوری اتاق تعاون ایران در خصوص موضوع داوری بین اعضای تعاونی‌های مسکن گفت: بهتر آن است که مشکلات بین اعضا یعنی خوانده و خواهان در همان جلسه اول حل شود و به تفاهم برسند و پرونده را به مراجع قضایی نکشند. وی همچنین در خصوص هزینه‌های داوری ابراز داشت: بهتر آن است که درهمان جلسه اول به صورت توافق طرفین، هزینه‌ها مشخص و طرفین پرداخت آن را قبول کنند. سرپرست مرکز داوری اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه ابلاغ رای که یکی دیگر از مشکلات تعاونی‌های مسکن است اشاره کرد و گفت: ابلاغ رای از طریق پیامک یا از طریق پست سفارشی انجام می‌شود ولی بهترین روش این است که ابلاغ مربوط به فرد از طریق مراجع قضایی تحویل شود.

نادر علیمددسلطانی نایب‌رییس اتاق تعاون استان البرز در خصوص اعتبار گواهی نامه‌ها ی داوری اظهار داشت: اعتبار زمانی این گواهینامه‌ها 6ماهه و بسیار کم است لذا پیشنهاد می‌شود که اعتبار این گواهینامه‌های داوری از 6ماه به یک سال تغییر یابد.

مهدی آقاخانی نماینده اتاق استان گیلان ابراز داشت: با توجه به حساسیت بالای داوری، مکان‌های داوری نیاز به حفاظت بالایی دارند که متاسفانه این‌طور نیست و باید این مساله هرچه زودتر حل شود. وی در ادامه افزود: بازرسی‌های ضعیفی هستند که نمی‌تواند کمکی به امر داوری بکند لذا پیشنهاد می‌شود این موضوع هم هرچه زود‌تر بررسی و حل شود.

گودرزی نماینده اتحادیه تعاونی‌های مسکن فرهنگیان کشور به مشکل بیمه تامین اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: در خصوص بیمه تامین اجتماعی، مشکل بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد. مثلا اتحادیه با شرکت‌های ساختمانی قرار دادی می‌بندد و آن شرکت‌ها با پیمانکارها قرارداد می‌بندد و به دلیل عدم شفافیت قرارداد شرکت‌ها با پیمانکار ما با مشکلاتی مواجه می‌شویم. لذا پیشنهاد می‌شود جلسه‌یی با حضور ریاست تامین اجتماعی برگزار شود تا با طرح موضوع بیمه کارگران ساختمانی شاید بتوانبم مشکل بیمه‌یی آنها را حل کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر