سنگلاخ‌ها پیش پای گرانی لوازم خانگی

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۱۳

دولتمردان و مسوولان تشکلی موافق گران شدن کالاهای لوازم خانگی هستند

گروه تشکل‌ها سمیه سایش

هفته گذشته بود که رسانه‌های خبری تاثیرنوسانات نرخ ارز را در بازار لوازم خانگی مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. در این میان عده‌یی از کارشناسان علت اصلی افزایش قیمت 6 درصدی کالاهای لوازم خانگی را به طرح مبارزه با قاچاق کالا ارتباط دادند و از سوی دیگر برخی از کارشناسان تشکلی افزایش نرخ ارز را عامل اصلی گرانی کالاهای لوازم خانگی می‌پندارند. هرچند که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مقابل دوربین رسانه‌ها هرگونه افزایش قیمتی این نوع کالاها را رد و انکار کرد اما رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی به بهانه افزایش نرخ ارز به «تعادل» گفت: افزایش 4 تا 7 درصدی در کالاهای لوازم خانگی اعمال شده است. محمد طحان‌پور در ادامه توضیح داد که «اگر سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مخالف این افزایش قیمت در سطح بازار است باید ابتدا به این سوال پاسخگو باشد که چرا کارخانه‌های خصولتی و دولتی (کارخانه‌های تامین‌کننده مواداولیه) کالاهای خود را با افزایش قیمت چند برابری به تولیدکنندگان لوازم خانگی عرضه می‌کنند؟» در ادامه ماحصل گفت‌وگوی ما را با این فعال تشکلی می‌خوانید:


چندی پیش ما شاهد افزایش قیمت کالاهای لوازم خانگی بودیم. در این زمینه برخی از کارشناسان صنعتی علت اصلی گرانی را به افزایش قیمت مواد اولیه مرتبط می‌دانستند. حال باتوجه به افزایش نرخ ارز سرانجام قیمت‌ها به کجا رسید؟

طی روزهای گذشته ما شاهد مناسبت‌هایی همچون ماه محرم و صفر بودیم، بنابراین کمتر افرادی برای خرید جهیزیه به بازار ورود می‌کردند اما با شروع ماه ربیع الاول شاهد برگزاری جشن‌ها و عروسی‌ها در کشور هستیم. بنابراین در این ماه عده‌یی از مردم برای خرید کالاهای ضروری و مورد نیاز این ایام (عروسی ها) در بازار مراجعه کرده‌اند. حال در این بین ما شاهد نوسانات نرخ ارز در کشور هستیم و طی چند روز گذشته حدود 500 تومان به نرخ ارز افزوده شد که این نوسان قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی تاثیر خود را برجای گذاشته است.

باتوجه به روند صعودی نرخ ارز درحال حاضر کالاها در بخش لوازم خانگی چند درصد افزایش قیمت داشته است؟

باتوجه به افزایش نرخ ارز، افزایش 4 تا 7 درصدی در کالاهای لوازم خانگی اعمال شده است. البته باید این موضوع را هم یادآور شد که این افزایش قیمت در برخی از برندها اعم از داخلی و خارجی دیده می‌شود. به واقع این افزایش نرخ ارز منجربه گرانی در همه محصولات لوازم خانگی نشده است.

سوال برخی از مردم این است که افزایش نرخ ارز باید در محصولات خارجی تاثیرگذارتر باشد. چرا برخی کالاهای لوازم خانگی تولید داخل باید افزایش قیمت را اعمال کنند؟

اتحادیه پرس‌وجویی را در این راستا انجام داده است. درواقع زمانی که از تولیدکنندگان درباره افزایش قیمت پرس و جو می‌شوند آنها نیز بر این باورند که طی چند سال گذشته مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌یی آنها نیز با افزایش قیمت رو به رو بوده و آنها نیز به دلیل رکود عمیق در بازار نتوانسته‌اند قیمت کالاهای خود را افزایش دهند. به عبارت دیگر، قیمت مواد اولیه صنعت لوازم خانگی همچون آهن، پتروشیمی، مس، آلومینیوم و... طی سال‌های اخیر روند افزایشی به خود گرفته است.درواقع این مواد اولیه توسط خصولتی‌ها و دولتی‌ها تولید می‌شود. بنابراین زمانی که دولتی‌ها دست به افزایش قیمت کالاهای سرمایه‌یی می‌زنند تولیدکننده و بخش خصوصی واقعی نیز مجبور می‌شود تا افزایش قیمت را در کالاهای تمام شده خود اعمال کند. درواقع، صنعتگران داخلی براین باورند که طی چند سال اخیر به دلیل رکود حاکم در بازار هیچ افزایش قیمتی را در کالاهای لوازم خانگی اعمال نکرده‌اند و بنابراین برای حفظ بقای خود در بازار مجبور به افزایش قیمت کالاها هستند. ما هم به عنوان مسوول تشکلی به چنین رفتار تولیدکنندگان داخلی حق می‌دهیم؛ چرا که در شرایط کنونی تولیدکننده با سود اندک مواجه است. بنابراین اگر تولیدکنندگان هم نخواهند سود اندکی رادر کالاهای تمام شده خود اعمال کنند بی‌شک کارگر دیگر ادامه فعالیت نخواهدداد و چالش‌های از این قبیل نیز سد راه بخش تولید خواهد شد.

در همان اوایل رییس سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مخالفت خود را برای هرگونه افزایش قیمتی اعلام کرد. دراین رابطه اتحادیه نشستی را با این سازمان برگزار کرد. ماحصل این نشست چندجانبه چه بود؟

ببینید باید دیدگاه هر دو طرف را بررسی کرد. سازمان حمایت می‌گوید وظیفه من حمایت از بخش تولید و مصرف است. اگر آنها با افزایش قیمت در کالاهای لوازم خانگی مخالفت دارند باید ریشه یابی کنند و به سراغ سرمنشا گرانی کالاها پیش روند؛ ‌چراکه یکی از دلایل گرانی در بخش کالاهای لوازم خانگی افزایش قیمت مواد اولیه در این حوزه بود. حالا این افراد باید پاسخگو باشند که چرا کارخانه‌های خصولتی افزایش قیمت را اعمال کرده‌اند؟ بی‌شک آنها در پاسخ به این پرسش خواهند گفت که افزایش نرخ ارز در قیمت تمام شده آنها اثر گذاشته است. حالا در این باره و پاسخ قانع دادن به این پرسش را به خود افراد واگذار می‌کنیم و بنده هم در این باره نه دخالتی می‌کنم و نه دخالتی خواهم کرد. توجیه تولیدکنندگان داخلی ما از گرانی کالاها این است که طی 2 سال اخیر و به دلیل رکود حاکم در بازار هیچ افزایش قیمتی را در بخش تولیدهای تمام شده خود اعمال نکرده‌اند.

واحدهای صنفی از عدم رونق در بازار می‌گویند و شما طی صحبت‌های‌تان این موضوع را رد می‌کنید، دلیل آن چیست؟

به دلیل شرایط رکودی در اقتصاد کشور مردم نیاز خود را خرید می‌کنند و از مازاد خرید جلوگیری می‌کنند. تولیدکنندگان هم همانند روال سابق به امر تولید می‌پردازند و از سوی دیگر هم ما شاهد ورود کالاهای وارداتی به کشور هستیم. به هرحال افزایش نرخ ارز بر کالاهای وارداتی اثر خواهد گذاشت و واردکنندگان نیز با عدم ثبات نرخ ارز دچار چالش و مشکلات عدیده شده‌اند. در حال حاضر عده‌یی در این تفکر هستند که زمانه به سال‌های فضاحت اقتصادی 90 و 91 بازگردد. در آن زمان ما شاهد دلال بازی در بخش‌های اقتصادی کشور بودیم و هیچگاه آرامش را در این بخش احساس نکردیم. به واقع، در آن زمان همه فروخته پشیمان بودند، یعنی اگر در آن زمان کالایی را خریداری نمی‌کردی پشیمان بودی و اگر واحدهای صنفی کالایی را به فروش می‌رساند هم به عنوان فروخته پشیمان محسوب می‌شدند، اما خوشبختانه با تدبیر دولت یازدهم ما شاهد برچیده شدن روند دلالی در کشور هستیم.

عملکرد تیم دولت تدبیر و امید را در بخش‌های اقتصادی چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه با روی کارآمدن دولت تدبیر وامید دیگر ما شاهد انبار کردن کالاها نیستیم. در دولت نهم و دهم مردم نگران افزایش چند برابری قیمت کالاهای مصرفی در کشور بودند و از این رو برای جهیزیه خریدهای به‌روزی انجام نمی‌دادند و بیشتر سعی داشتند تا با انبار کردن کالاها جلوی خسارت‌های اقتصادی را بگیرند، این موضوع درحالی است که کرکره چنین روالی در کشور کشیده شده و مردم در این دولت ثبات قیمت کالاهای مصرفی را احساس کردند.

این روزها مهم‌ترین معضل در حوزه صنف تولیدی چیست؟

تعدد زیاد فعالیت واحدهای صنفی یکی از مشکلات اساسی در بخش تولید است. به واقع، وزارت صنعت، معدن وتجارت مدام به صدور مجوزها اقدام می‌کند، بنابراین تعداد فعالیت تولیدکنندگان در کشور افزایش یافته از اینرو مردم هم برای خرید در واحدهای صنفی دیگر صف نمی‌بندند و کالاها هم دیگر بازار سیاهی ندارند، یعنی کالاها در سطح بازار با حداقل سود به فروش می‌رسد، بنابراین مردم هم تصمیم گرفتند که براساس نیاز خرید کنند. به عنوان مثال در همین فصل سرما مردم نیاز خود را خریداری کردند.

برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند در آینده موج جدید افزایش قیمت‌ها در کالاهای مصرفی رخ خواهد داد. نظر شما در این باره چیست؟

اینکه برخی‌ها می‌گویند موج جدید افزایش قیمت‌ها رخ خواهد داد، بی‌شک چنین روالی نخواهد بود. در قبال همین ادعا برخی دیگر معتقدند رکود در بازار حاکم است، بنابراین افزایش قیمت و رونقی در بازار ایجاد نخواهد شد، اما بنده براین باورم که چنین ادعاهایی هم غلط است.

یعنی معتقدید رکود در بازار نیست؟

بنده معتقدم که دیگر زمان انبار کردن کالاهای مصرفی گذشته و مردم براساس نیازشان خرید می‌کنند. در حقیقت اتحادیه‌ها مدام به واحدهای صنفی جواز تاسیس می‌دهند و از سوی دیگر وزارت صنعت هم برای واحدهای صنعتی جواز تاسیس صادر می‌کند. از اینرو تنوع کالا به دلیل صدور جوازهای متعدد در بازار گسترش می‌یابد. درواقع، اگر شما از کارخانه‌ها درباره وضعیت تولید نسبت به سال گذشته و فروش کالاهایشان پرس و جو کنید قطعا در آمارهای آنها رشد بخش تولید را نسبت به سال 94 مشاهده خواهید کرد. بنابراین در بازه زمانی فعلی که صادرات چشم گیر نیست، این افزایش رشد تولید واحدهای صنعتی کجا رفته است؟ قطعا این افزایش تولید منجربه فروش کالاهای‌شان شده و اکنون کالاهای تولیدی در خانه‌های مردم موجود است.

امروز موضوعی که کسی به آن توجه ندارد این است که کالاهای تولیدی به واسطه شبکه‌های مجازی، تعاونی‌ها، فروشگاه‌های مجازی و... به فروش می‌رسد و دیگر کسی سراغ واحدهای صنفی نمی‌رود؛ چراکه این شبکه‌ها مزیت‌های زیادی را برای مصرف‌کننده به ارمغان آورده‌اند و با وجود چنین مزایایی (ارسال رایگان کالا، تعویض کالا در صورت بی‌کیفیت بودن و...) حالا مردم نیازی برای مراجعه به واحدهای صنفی ندارند، بنابراین باوجود چنین شبکه‌های مجازی و واحدهای صنفی چرخ تولید می‌چرخد، به‌طوری‌که هر سال با افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی مواجه هستیم.درواقع اگر مسوولان تا 5 ماه جلوی واردات را هم بگیرند آنقدر کالا در کشور و براساس نیاز مردم تولید می‌شود که مشکلی را در نظام اقتصادی کشور ایجاد نخواهد کرد. البته با این جمله نمی‌خواهم بگویم که واردات نباید انجام شود بلکه می‌گویم که واردات باید انجام شود؛ چرا که با واردات کالاهای مصرفی مردم با تکنولوژی روز دنیا آشنا می‌شوند و از سوی دیگر تولیدکننده نیز به رقابت با محصول وارداتی می‌پردازد.

بعداز گرانی قیمت کالاهای لوازم خانگی شما بر این باور بودید که رکود عمیق‌تر خواهد شد و به واقع در همان روزهای ابتدایی مخالف افزایش قیمت کالاها آن هم به میزان 6درصد بودید.

هم‌اکنون هم مخالف افزایش قیمت کالا هستم؛ چراکه با گران شدن کالاها مردم سراغ تعمیر کالاهای قدیمی خود می‌روند و رونق خرید و فروش در سطح بازار کمرنگ‌تر خواهد شد.

ارزیابی شما از چشم‌انداز سال 96 چیست؟

باتوجه به اینکه عده‌یی براین باورند که رونق در سطح بازار وجود دارد، اما ما به‌عنوان مسوولان تشکلی معتقدیم که این رکود نشان دهنده ثبات در بخش اقتصاد کشور است، بنابراین با ادامه این روال سال 96 با چشم‌انداز خوبی در بخش تولید مواجه خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر