«دی 8» به‌دنبال تقویت اتاق شهرستان‌ها

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۲۶


گروه تشکل‌ها فعالان عرصه بین‌المللی از عملکرد اتاق بازرگانی ایران در زمینه پیگیری امور ناراضی هستند و این کارشناسان براین باورند که علاوه‌بر اتاق بازرگانی ایران اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها نیز از عملکرد و استراتژی قابل قبولی در عرصه تجارت بین‌الملل برنامه کافی را در دست ندارند.

در این راستا، سیدعلی موسوی، دبیرکل ایرانی دی ۸ از هدف‌گذاری تجاری ۵۰۰میلیارد دلاری این سازمان در عرصه تجارت خبر داد و گفت: هدف این اجلاس فعال کردن اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها و استان‌هاست تا ما را در تقویت این تجارت کمک کند.

دبیرکل ایرانی دی ۸ در حاشیه نخستین نشست بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دی ۸، این سازمان را یک سازمان بین‌الدولی عنوان کرد و افزود: این سازمان منطقه‌یی نیست و از سه قاره و کشورهایی با ظرفیت‌های بالای اقتصادی در آن حضور دارند و عملکرد این سازمان اقتصادی است.

سیدعلی موسوی درباره علت تشکیل این سازمان گفت: مرحوم اربکان (نخست‌وزیر سابق ترکیه) از سازمان کنفرانس اسلامی (oic) ناامید شده بود، چون این سازمان در اهداف اولیه خود که حمایت از مردم فلسطین و مبارزه با رژیم‌صهیونیستی بود، جاماند. به این خاطر اربکان، آقای هاشمی و شیخ حسنیه و ماهاتیر محمد و دیگر سران کشورهای اسلامی عضو در سال ۹۷، این سازمان را در استانبول راه‌اندازی کردند تا یک سازمان چابک‌تر تشکیل شود.

وی در ادامه بیان کرد: در آن زمان متاسفانه در ترکیه علیه اربکان کودتا می‌شود و سازمان چند سالی فعال نبود، اما در زمان اجلاس سران در ایران و در زمان دولت خاتمی این اجلاس مطابق با اجلاس مالزی و اندونزی این سازمان جان تازه‌یی گرفت و فعال شد.

وی با اشاره به موافقت‌های مختلفی که در زمینه‌های گمرک، ویزا و تعرفه ترجیحی در این سازمان به امضا رسیده است، هدف اصلی سازمان را تسهیل و ارتقای تجارت درون منطقه‌یی عنوان کرد و افزود: در منشور سازمان، 20زمینه برای فعالیت‌‌‌های مختلف پیش‌بینی شده است، اما کشورها دیدند کار در این زمینه‌ها سخت است و فعالیت را در پنج زمینه محدود کردند و در حال حاضر کشورهای عضو سازمان در زمینه تولید و اینتراترید، کشاورزی، صنعت حمل‌ونقل، انرژی و توریسم فعالیت می‌کنند و البته همه این زمینه‌ها با محوریت تجارت بین کشورهاست.

به‌واقع؛ در بحث کشاورزی و حمل ونقل دنبال این هستیم که تجارت رونق بخشیده شود و در یک جمله هدف ارتقای تجارت است.


از عملکرد بخش خصوصی راضی نیستیم

دبیرکل سازمان دی ۸ با اعلام این مطلب که از عملکرد بخش خصوصی راضی نیست، گفت: ما معتقدیم پتانسیل زیادی وجود دارد، اما همکاری جدی صورت نگرفته است. البته اتاقی با عنوان اتاق دی ۸ در اتاق ایران وجود دارد ولی فعال نیست.

موسوی با اشاره به حضور روسای اتاق‌های شهرهای آذربایجان‌شرقی و غربی، اصفهان، کرمانشاه، فارس در نخستین نشست اتاق‌های بازرگانی دی ۸ گفت: در اجلاس ازمیر (یکی از شهرهای ترکیه) شاهد بودیم کشورها بیشتر دنبال فعال کردن اتاق‌های بازرگانی در سطح استان‌ها هستند.

در واقع اگر اتاق‌های‌ ملی به صورت جدی شروع به فعالیت کنند، کفایت نمی‌کند و باید اتاق‌های شهرستان‌ها فعال باشند.

وی با اشاره به راه‌اندازی تجارت درون منطقه‌یی گفت: ما باید ظرف 10سال تجارت درون منطقه‌یی را به ۵۰۰ میلیارد دلار برسانیم و این هدف بزرگی است که احتیاج دارد در سطح شهرها اتاق‌ها فعال شوند، همدیگر را بشناسند، با ظرفیت یکدیگر آشنا بشوند، تا این وعده محقق شود.


عضو جدید در سازمان دی ۸ را نمی‌پذیریم

وی درباره ثابت ماندن اعضای سازمان دی ۸ گفت: هدف این نبوده است که مثل سازمان کنفرانس اسلامی یک سازمان بزرگ تشکیل شود. این گروه با دقت انتخاب شده است وما کشورهای غیر اسلامی را هم راه نمی‌دهیم. اگر همه جمع شوند که شبیه کنفرانس اسلامی می‌شود. حتی چند کشور هم درخواست ورود داشتند، اما اعضا استقبال نکردند و فعلا عضو جدید نمی‌پذیریم. البته در به روی همه باز است وکشورها می‌توانند به عنوان میهمان وناظر در اجلاس شرکت کنند و تبادل نظر داشته باشند. موسوی از برگزاری اجلاس سران دی ۸ در ترکیه در سال آینده خبر داد و اظهار کرد: با تشکیل این اجلاس روح جدیدی در این سازمان دمیده شود.

وی معتقد است: وقتی سران اجلاس دی ۸ دور هم جمع می‌شوند، اراده سیاسی را نشان می‌دهند وتصمیم‌های خوبی گرفته می‌شود که این تصمیم‌ها برای ادامه همکاری مهم است. این تصمیم‌هاست که در کشورها جریان پیدا می‌کنند و در حوزه وزارتی و سیاسی کشورها دیده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر