ایران سال آینده فولکس می‌سازد

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۴۴


گروه تشکل‌ها|

حجم تجارت خارجی بین‌ ایران و آلمان ۲.۵میلیارد یورو اعلام و پیش‌بینی شد که ظرف چند سال آینده به ۱۰میلیارد یورو برسد.

در نشست مسوولان اتاق بازرگانی ایران و آلمان که با حضور رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و آلمان و نیز رییس اتاق بازرگانی مشترک این دو کشور برگزار شد.

مسوولان مربوطه با اشاره به اینکه فولکس واگن از شرکت‌های معتبر آلمانی‌ است، ابراز امیدواری کردند که تولید خودروهای این شرکت از سال‌ آینده در ایران آغاز شود.

رنه هارون رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و آلمان در ابتدای این نشست با اشاره به حضور هیات‌های تجاری آلمانی در ایران عنوان کرد: حضور هیات‌های مختلف آلمانی از ۱۶ ایالت نشان‌دهنده علاقه‌مندی آلمانی به توسعه سطح روابط تجاری با ایران است. وجود ریشه‌های مشترک بستری برای توسعه همکاری را فراهم کرده و امیدواریم به اعداد و ارقامی که در گذشته در بخش تجارت با یکدیگر داشتیم، برسیم.

وی ادامه داد: پیش از اینکه چین جای خود را در بازار ایران باز کند، آلمان به عنوان شریک اول تجاری ایران فعال بود اما در حال حاضر جای خود را به این کشور داده‌ است. امیدواریم، بتوانیم در بلندمدت شرایط گذشته را فراهم کنیم و جای خود را از چینی‌ها پس بگیریم. البته باید توجه داشت که حضور چینی‌ها در بازارهای مختلف مختص به ایران نیست بلکه آنها در سایر کشورها نیز سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند.

به گفته رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و آلمان نسبت به تجارت با ایرانی‌ها توسط آلمان کوتاهی شده و باید مشکلاتی که در بخش‌های تامین منابع مالی و نیز مسائل مرتبط به بانک‌ها وجود دارد، حل شود. برخی بانک‌های آلمانی مبادلات مستقیم خود را با ایران آغاز کردند و بانک تجاری ایران و اروپا نیز در هامبورگ فعال است.

هارون همچنین به مشکلات برخی شرکت‌های ایرانی در فضای کسب وکار اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که این شرکت‌ها با آن مواجه هستند، نوسازی تجهیزات است. تامین منابع مالی برای نوسازی برای انجام تبادیل تجاری با سایر کشورها مساله‌ مهمی است و نمی‌توان در کوتاه‌مدت انتظار بهبود وضعیت را داشت. به هر حال ایران سال‌ها در تحریم بوده و پیشرفت کار نیازمند اصلاحات است.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعداد پروازهای لوفتهانزا به ایران پس از تحریم افزایش می‌یابد یا خیر؟ اظهار کرد: در حال حاضر پرواز مونیخ به تهران و فرانکفورت به تهران در حال انجام است اما برنامه‌ریزی جدیدی برای افزایش تعداد پروازهای این شرکت وجود ندارد.

مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و آلمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حضور شرکت‌های آلمانی در ایران در بخش استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی ‌خاطرنشان کرد: یک شرکت‌ آلمانی در جنوب غربی ایران دو نیروگاه خورشیدی ایجاد کرده و شرکت‌های دیگر نیز در استان فارس و شهرهای جنوبی ایران همکاری خود را آغاز کرده‌اند. در بخش نیروهای بادی نیز آلمانی‌ها شرایط خوبی دارند و ایران به خوبی می‌داند که اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر روزبه‌روز افزایش می‌یابد. در ایران بیش از ۳۰۰ روز در سال خورشید می‌تابد و این مساله بسیار قابل توجه است.

هارون همچنین در مورد عدم فعالیت بانک‌های آلمانی در رابطه با تبادلات تجاری با ایران گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و دو بانک بزرگ آلمانی مجبور شدند جریمه‌های سنگینی را از طرف ایالت متحده امریکا بپردازند و به همین دلیل محتاط شدند اما به محض ورود نخستین بانک بزرگ بین‌المللی به ایران، بانک‌های آلمانی نیز به بازار ایران وارد می‌شوند.

وی همچنین در مورد همکاری‌های دو کشور در زمینه آب و صنعت آب یادآور شد: علاقه زیادی در این زمینه وجود دارد و دولت آلمان نسبت به مساله کمبود آب در ایران واقف است به همین منظور نیز هیات‌های تخصصی در زمینه آب و فاضلاب از آلمان به ایران آمدند و همه‌چیز در زمینه آب، مدیریت آب و تصفیه در نقطه شروع است.

مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و آلمان در پاسخ به اینکه آیا آلمانی‌ها می‌توانند جای چین را در بازار ایران بگیرند، تصریح کرد: در این زمینه رقابت بسیار سختی وجود دارد اما نکته‌یی که باید به آن توجه کنیم، کیفیت بالای کالاهای آلمانی و نیز تعهد شرکت‌های آلمانی علاوه بر این می‌توان روی انتقال دانش و فناوری نیز حساب باز کرد.

در ادامه این نشست امید یراقی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان با اشاره به اینکه تفکرات جدیدی در ایران به وجود آمده و فصل جدید برای تبادلات تجاری با سایر کشورها ایجاد شده است، بیان کرد: هدف ما این نیست که ایران مجددا تبدیل به یک شرکت وارداتی نسبت به کالاهای آلمانی شود. باید به این نکته توجه کنیم که بخش خصوصی در ایران همچنان مورد کم لطفی است اما امیدواریم کار در ادامه تسهیل شود. وی با بیان اینکه فولکس واگن از شرکت‌های معتبر آلمانی است، اظهار کرد: امیدواریم از سال آینده خودروهای فولکس واگن در ایران تولید شوند. آلمانی‌ها در بحث مهندسی، تکنولوژی و انتقال دانش کشور بسیار مهمی هستند و می‌توانند به ایران کمک کنند. ما نیز همواره بر بحث امنیت بالا در ایران تاکید داریم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان با تاکید بر حل مشکلات سیستم بانکی برای تبادلات تجاری گفت: اگر مشکلات سیستم بانکی حل نشود کار به خوبی پیش نمی‌رود. وی موانع مالیاتی، شفاف نبودن قوانین و مقررات دارایی و بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری را از جمله موانع فعالیت اقتصادی در ایران اعلام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر