اتاق نه اپوزیسیون دولت است و نه گوش به فرمان

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۴۲

گروه تشکل‌ها| فراز جبلی|

جلسه هم‌اندیشی فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی که پس از انتخابات دوره هشتم با حضور نمایندگانی از اکثریت گروه‌های فعال در انتخابات اتاق تهران برگزار می‌شد این‌ بار بر خلاف دفعات گذشته در اتاق بازرگانی و با حضور غلامحسین شافعی برگزار شد. موضوع این جلسه اتاق بازرگانی مطلوب بود و در آن به مباحث مختلفی در زمینه مشکلات اقتصادی اشاره شد. در این جلسه شافعی اعلام کرد تنها 15درصد قانون بهبود فضای کسب و کار اجرا شده و حتی برخی وظایف اتاق بازرگانی در این قانون اجرایی نشده است.


خطر انحصار در اتاق بازرگانی

در ابتدای جلسه حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: تعداد نیروهای تشکلی در ایران زیاد نیست به همین دلیل بعد از انتخابات دوره هشتم اتاق تهران این جمع برای استفاده از ظرفیت‌های این نیروها جمع شد و در انتخابات اخیر رییس اتاق بازرگانی همه این نیروها از غلامحسین شافعی حمایت کردند. وی با اشاره به برنامه‌های شافعی در زمینه واگذاری فعالیت‌های اجرایی به دبیرکل تاکید کرد در این جلسه قرار است افراد مختلف به صورت کوتاه نواقص اتاق بازرگانی و راهکارهای حل آن را ارائه دهند.

جهانبخش نورایی، معاون حقوقی سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در دوره‌های اخیر اتاق بازرگانی در دفاع حقوقی از فعالان اقتصادی سکوت کامل داشته است، تاکید کرد: بخش حقوقی اتاق بازرگانی باید تقویت شود و مهم‌ترین نقش آن باید دفاع از فعالان اقتصادی در جلساتی باشد که قرار است نماینده اتاق به نمایندگی از بخش خصوصی حضور داشته باشد. وی هیات‌های مالیاتی و تامین اجتماعی را دشمن اقتصاد کشور خواند و افزود: در این جلسات به جای کارمندان اتاق باید کارشناسان حقوقی و فعالان اقتصادی حضور داشته باشند تا بتوانند از حقوق بخش خصوصی دفاع کنند.

جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه و نایب‌رییس اسبق اتاق تهران تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف این دوره اتاق بازرگانی پرداختن به بحث شفافیت است و امروز می‌بینیم که فساد اقتصادی به مهم‌ترین معضل اقتصاد کشور بدل شده است. وی تاکید کرد تنها زمانی اتاق می‌تواند برای حل مساله فساد در کشور نسخه‌یی ارائه دهد که در درون اتاق فساد وجود نداشته باشد. نایب‌رییس اسبق اتاق تهران با اشاره به بحث چابک‌سازی اتاق بازرگانی تاکید کرد: دیگر دوران ایجاد سازمان برای برنامه‌های بلندمدت گذشته است و با توجه به افزایش سرعت انتشار اطلاعات باید اتاق نیز به قدری چابک باشد که در لحظه واکنش نشان دهد.

عدالتیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خطر انحصار در اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: زمانی ما به دنبال مبارزه با انحصار سنتی‌ها در اتاق بودیم ولی انحصار امروز به‌شدت خطرناک‌تر است و باید در مقابل انحصاری که در حال شکل گرفتن در اتاق بازرگانی است ایستاد.

تشکل‌ها به ابزار انتخاباتی بدل شده است

محمدرضا بهزادیان، رییس اسبق اتاق تهران در این جلسه گفت: اتاق در انتخابات اخیر از افراد پرهیاهو به دارندگان تجربه بازگشت تا نشان دهد که اتاق برای بخش خصوصی است و نه بدنه دولت. وی با تاکید بر اینکه سلامت به اتاق بازرگانی اگر بازنگردد نمی‌توانیم به ناسالمی‌ها در دولت اعتراض کرد، تاکید داشت: متاسفانه در اکثر انتخابات اتاق بازرگانی افرادی با هویت دیگران رای به صندوق می‌ریزند و اگر چنین مساله‌یی حل نشود ما نمی‌تواند به ناسالمی‌ها در بدنه دولت اعتراضی بکنیم. وی همچنین با اشاره به شرایط امروز اقتصاد ایران تاکید کرد در روابط خارجی اگر اتاق نیز بخواهد احتیاط کند مطمئنا به نتیجه نخواهیم رسید.

احمد امیراحمدی عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران گفت متاسفانه هنوز رقابت صحیح را یاد نگرفته‌ایم و تا زمانی که پس از انتخابات نتوانیم به همدلی برسیم، نخواهیم توانست جایگاه اتاق بازرگانی را احیا کنیم. محمدمهدی راسخ دبیرکل اسبق اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد مهم‌ترین وظیفه اتاق توسعه کشور و تلاش برای کارآفرینی است. وی افزود در اتاق ایران 2 بخش مهم وجود دارد. بخش اول اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌هاست که صداهای خوبی از آنها به گوش نمی‌رسد و به نظر می‌آید شرایط به سمتی درحال حرکت است که در اتاق‌های شهرستان چند دستگی ایجاد شود. عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران بخش دوم را تشکل‌ها دانست و تاکید کرد متاسفانه تشکل‌ها در چند سال گذشته به ابزار انتخاباتی بدل شده است. وی تاکید کرد: اتاق ایران وظیفه دارد، اتاق‌های شهرستان را توانمند کند و استقلال آنها را حفظ کند و به هیچ‌ وجه به آنها به چشم شعبات اتاق ایران نگاه نشود.

راسخ چابک‌سازی و پاسخگویی را مهم‌ترین ابزارهای در اختیار اتاق بازرگانی دانست و تاکید کرد: بخش خصوصی تنها با تشکل‌های قوی می‌تواند سهم خود را از اقتصاد بگیرد.


کاهش رتبه ریسک ایران

ابوالحسن خلیلی، عضو سابق اتاق بازرگانی تهران و ایران با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی اتاق بازرگانی ارائه تعریف مشخصی از تشکل است، افزود: متاسفانه به دلیل فقدان وجود تعریف واحد، تعاریف صواب و ناصوابی از تشکل‌ها شده و ابهاماتی را در مسیر راه تشکل‌ها ایجاد کرده اما این ابهامات قابل حل است.

فاطمه شعبانی، عضو اسبق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران نیز در این جلسه با اشاره به مشکل بانک سالاری در اقتصاد ایران تاکید کرد، کار به جایی رسیده است که حتی مصوبات بانک مرکزی توسط بانک‌ها اجرا نمی‌شود و هر بانک بنا به قدرت چانه‌زنی به روش خود عمل می‌کند. وی افزود ما به عنوان اتاق بازرگانی مشاور 3 قوه هستیم ولی قبل از آن باید برای اعضا کار کنیم ولی معمولا اعضا دیده نمی‌شوند. وی پیشنهاد ایجاد مجمع ادوار هیات نمایندگان را مطرح کرد.

ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران نیز با اشاره به اینکه 28ماه تا انتخابات سراسری و 32ماه تا انتخابات بعدی رییس اتاق بازرگانی باقی مانده است، تاکید کرد: در این مدت یکی از مهم‌ترین کارهایی که اتاق بازرگانی می‌تواند به آن وجود کند، بحث کاهش رتبه ریسک ایران است و همین مشکل باعث شده است که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با مشکلات فراوانی صورت پذیرد.

رییس خانه اقتصاد ایران تاکید داشت اگر همین یک کار توسط اتاق انجام شود، گامی بزرگ به سوی حل مشکلات بخش خصوصی خواهد بود.

اتاق دیدبان اقتصاد کشور

سیدحمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه وظیفه اتاق بهبود کارایی سازمانی و حداکثر کردن بهره‌برداری از ابزارهای اتاق است، افزود: اتاق باید دیدبان اقتصاد کشور باشد اما در این مسیر مشکلاتی وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه ضعف‌هایی در اتاق در بحث‌های پژوهشی مطرح است، تاکید کرد: ما باید مراکز آموزشی و پژوهشی قوی در اتاق بازرگانی ایجاد کنیم. در ادامه مجیدرضا حریری، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: دلیل اتحاد بسیاری از دوستان روی شافعی جلوگیری از انحصار گروه کراواتی‌های ژیگول در اتاق بازرگانی است. وی تاکید کرد اتاق در این دوره وضعیت ملتهبی داشت و نمایش‌های تهوع آوری را در آن شاهد بودیم به همین دلیل با این رای اعلام کردیم که قرار نیست رییس به جای حل مشکلات فعالان اقتصادی و صحبت با دولت برای برداشته شدن سنگ از پیش پای فعالان اقتصادی به گرفتن عکس سلفی با مسوولان یا نوشتن در تلگرام و اینستاگرام بپردازد. حریری افزود: اتاق یک دست نشان داد که پاسخگوی نیاز است و به همین دلیل اتاق بازرگانی و نه یک فرد دچار حمله قلبی شد. وی تاکید کرد: اتاق باید محل تضارب آرا باشد و ما باید خودمان بتوانیم مشکلات درونی اتاق را با همین تضارت آرا حل کنیم. وی نتیجه این یک صدایی در اتاق را این دانست که درحال حاضر گروه‌های سیاسی که می‌خواهند اتاق را به بهانه‌های مختلف تحقیق و تفحص کنند چراکه اتاق اجازه نداده است مشکلات از درون حل شود.


برخی آیین نامه‌ها خلاف قوانین است

در ادامه جلسه غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: ما باید اصلاح کشور را از خودمان آغاز کنیم. به گفته وی مشکل تنها در مصوبات قانونی مجلس نیست بلکه آیین‌نامه‌هایی که براساس آن نوشته می‌شود گاهی ظلم کامل به بخش خصوصی و حتی برخلاف قانون است اما چون ما با قوانین آشنا نیستیم، نمی‌توانیم به آنها اعتراض کنیم. وی افزود این مشکل در هیات‌های مالیاتی و تامین اجتماعی نیز وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی افزود: گاهی شاهد هستیم که دولت به ما اعتماد نمی‌کند چون این تصور را دارد که کدهای اخلاقی توسط بخش خصوصی رعایت نمی‌شوند و حتی گاهی در نگاه دولتی‌ها می‌بینیم که فکر می‌کنند ما به دنبال منافع خودمان هستیم و نه منافع ملی.

شافعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتخابات اخیر افزود: نباید انتخابات شبیه به تشییع جنازه باشد که بعد دفن مرده همه به خانه‌هایشان بروند بلکه قرار است جمعی که در این انتخابات حضور داشت همگی تا آخر کنار یکدیگر باشند. وی تاکید کرد: یک نفر نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و برای حل مشکلات اتاق بازرگانی نیاز به تیم است به همین دلیل از هر گونه کمکی استقبال می‌شود. وی تاکید کرد: باید تقسیم بندی‌های فعلی به تجمیع بدل شود و این تجمیع به مرور بیشتر شود. شافعی افزود: در هر سازمان عوامل اجرایی آن به هیچ ‌وجه نباید در سرنوشت آن سازمان دخالت کنند و مسائل داخلی سازمان نباید فدای مسائل و نگاه گروهی شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد ما به عنوان اتاق بازرگانی ایران نه اوپوزیسیون دولت هستیم و نه گوش به فرمان دستورات دولت بلکه روی نظرات کارشناسی خود ایستاده‌ایم و هر جا که دولت از نظرات کارشناسی استفاده کند، حمایت می‌کنیم و در غیر این صورت نظر کارشناسی را گوشزد می‌کنیم. وی با اشاره به اتحاد 3 اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون گفت بخش خصوصی بسیار بزرگ‌تر از این است و باید از ظرفیت سایر تشکل‌ها هم استفاده کرد اما برخی دوست ندارند این اتفاق رخ دهد و حتی گاهی در دولت یا وزارتخانه‌ها شاهد ایجاد تشکل‌هایی به اسم بخش خصوصی هستیم که باعث اختلاف می‌شود.

شافعی با اشاره به اینکه تنها 15درصد قانون بهبود فضای کسب و کار اجرا شده است، تاکید کرد بدترین مساله این است که بخش‌هایی از این قانون که بر عهده اتاق بود نیز اجرایی نشده است. وی همچنین از برنامه جدیدی در اتاق بازرگانی خبر داد و تاکید کرد می‌خواهیم هر جلسه 2 لایحه توسط بخش خصوصی بعد از بررسی‌های کارشناسی به عنوان بیانیه اتاق بازرگانی منتشر شود تا دولت از این لوایح استفاده کند.

رییس اتاق ایران با اشاره به وضعیت نمایندگان اتاق بازرگانی در مجامع و شوراهای تصمیم‌گیری کشور تاکید کرد این اشتباه است که کارمندان اتاق به عنوان نماینده به این جلسات می‌روند بلکه باید از اعضای اتاق در این راستا استفاده کرد. وی همچنین از طرح ایجاد مرکز تحقیقاتی با الگو‌برداری از مرکز پژوهش‌های مجلس در اتاق بازرگانی خبر داد و گفت مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی باید به‌ شدت تقویت شود تا نظرات صاحبنظران بخش خصوصی و چهره‌های دانشگاهی در کنار یکدیگر به عنوان نظر اتاق بازرگانی منتشر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر