عدم تحقق وعده‌های یک سال گذشته

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۱۶

هر ساله دراول تیر مسئولان به مناسبت روز اصناف در همایش آنها شرکت می‌کنند، اما چند سالی است که این همایش مرکز سخنرانی و وعده‌های تکراری شده است

گروه تشکل‌ها| سمیه سایش|

یکم تیر ماه روز اصناف است. حال هر ساله این روز با حضور فعالان صنفی و مقامات عالی‌رتبه کشوری جشن گرفته می‌شود. در این میان نیز مسوولان دولتی با حضور در این بزرگداشت قول‌های مبنی بر بهبود شرایط اقتصاد کشور می‌دهند، قول‌هایی که کلی‌گویی است اما این صحبت‌ها برای اصنافی‌ها ازجمله مباحث «برای دل خوشی» است. حال، از روز اصناف سال94 تا به امروز یک سال می‌گذرد. رشد 8درصدی اقتصاد در سال جاری و رونق کسب وکار در سال95 ازجمله نویدهایی بود که سال گذشته با اجرای برجام به صنوف داده شد. حال، این فعالان تشکلی براین باورند که سال گذشته وعده‌های مبنی بر رشد و پویایی اقتصاد ازسوی متولیان دولتی داده شد که متاسفانه نه تنها این مولفه بلکه دیگر قول‌های داده شده نیز تا به امروز محقق نشده است.


امیدهای پسابرجامی

عضو هیات‌مدیره اتاق اصناف ایران با اشاره به فرا رسیدن روز اصناف به «تعادل» می‌گوید: سال گذشته روز اصناف با جمع‌بندی مذاکرات هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 خاتمه یافت. قبل از نهایی شدن اجرای برجام نیز اصناف به‌عنوان بخشی از جامعه نوید روزهای خوش بخش اقتصادی را داده بود. محمدعلی صدیقی در ادامه عنوان می‌کند: به هرحال، سال94 نخستین پیش قرارداد بحث برجام به وقوع پیوست. درواقع، بخشی از مشکلات بازار در گرو تصمیمات سیاسی بود که تیم دیپلماسی دولت روحانی توانست با تدبیر این موانع بزرگ را برطرف سازد.

او بااشاره به مهم‌ترین مطالبه جامعه اصناف در سال95 می‌گوید: متاسفانه بخش عمده‌یی از مشکلات ما بحث‌های زیرساختی و ریشه‌یی است که باید این موانع با اقدامات کارشناسی شده دولتمردان و جامعه اصناف برطرف سازد. به‌عنوان مثال، ما در زمینه خصوصی‌سازی اقتصاد قوانین متعددی را وضع کرده‌ایم اما تاکنون هیچ برنامه اجرایی شده در این باره اتخاذ نشده است. صدیقی در ادامه عنوان می‌کند: برخی‌ها انتظار دارند مشکلات چند دهه اخیر یکشبه حل و فصل شود اما این راهکار عملیاتی نیست و انتظارها نیز بی‌جاست؛ چراکه ما طی دهه‌های اخیر شاهد شدت گرفتن تحریم‌های وضع شده علیه ایران بودیم و تا یخ این نوع معضلات آب شود بی‌شک مدتی طول خواهد کشید. او با بیان اینکه برجام سیاسی به کرسی نشست، اما همچنان ما شاهد عدم تحقق برجام اقتصادی هستیم، می‌افزاید: در بازه زمانی کنونی اصناف خواهان اجرای برجام بودند و بعد از نهایی شدن پیش قراردادهای میان گروه 1+5 رشد نسبتا ملایمی در بخش رونق اقتصاد نیز ر خ داد. به‌واقع، طی یک سال گذشته ما شاهد شیب ملایم شاخص‌های اقتصادی بودیم و رونق کسب‌وکار نیز یکی از اهداف مهم دولت تدبیر و امید است.


هنوز چشم انتظار بهبود وضع مالیاتی

صدیقی تصریح می‌کند: سال گذشته اتاق اصناف گله‌هایی را مبنی بر عملکرد سازمان امور مالیاتی داشت اما سال95 اتاق اصناف با سازمان امور مالیاتی رایزنی‌هایی را درباره تغییر رفتارهای این سازمان انجام داد و امروز نیز به دلیل رونق کم در فضای کسب و کار شاهد آن هستیم که اصناف در زمینه پرداخت مالیات هزینه‌های کمتری را پرداخت می‌کنند. او ادامه می‌دهد: باتوجه به سپری شدن روز اصناف برخی‌ها براین باورند که موانع موجود باید از سوی دولتمردان تامین شود این موضوع درحالی است که تنها خواسته این نهاد تشکلی برطرف‌سازی موانع موجود همانند قوانین مزاحم است. متاسفانه بخش خصوصی برای راهیابی به خصوصی شدن شعارهای زیادی داده است اما درنهایت هیچ اقدام عملیاتی را برای رسیدن به این موضوع انجام نداده، البته برای اجرای این قانون از سوی دولتمردان نیز کارشکنی‌هایی زیادی شده است.

این کارشناس تشکلی در ادامه عنوان می‌کند: هم‌اکنون ما شاهد 182هزار قانون مزاحم در راستای بخش‌های اقتصادی هستیم، که نوعا وضع چنین مصوبه‌هایی ازسوی بهارستانی‌نشینان باعث نقضشان نیز شده است.

صدیقی بااشاره به اینکه این روزها افزایش حجم قاچاق تهدیدی برای حوزه‌های کسب‌وکار است، می‌گوید: سالانه ما شاهد مبادلات 25میلیارد دلاری کالاهای قاچاق هستیم که این میزان حجم فاجعه‌بار تهدیدی برای حوزه تولید و اشتغالزایی است که امیدواریم با تدابیر هوشمندانه ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا این معضلات نیز با اقدامات کارشناسی شده ریشه‌یابی شود. عضو هیات‌مدیره اتاق اصناف ایران خاطرنشان می‌کند: امیدواریم در سال95 بتوانیم مطالبات معوقه اصناف را در راستای تسریع امور فضای کسب‌وکار پرداخت کنیم.

ازسوی دیگر، رییس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران نیز با اشاره به فرارسیدن روز اصناف به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه از سال گذشته تاکنون ما شاهد وعده وعیدهای بسیاری از سوی دولتمردان درباره شکوفایی و رونق اقتصادی بوده‌ایم که تاکنون هیچ یک از آنها محقق نشده است.

علی توسطی در ادامه عنوان می‌کند: هم‌اکنون ما شاهد گذراندن فضای سخت اقتصادی هستیم و کاهش صادرات نفتی نیز منجر به تعویق افتادن اقدامات عملیاتی دولت درراستای تامین زیرساخت‌های عمرانی شد. درواقع، این روزها ما شرایطی را سپری می‌کنیم که اصنافی‌ها نیز از وضعیت موجود در عرصه کسب‌وکار ناراضی هستند و این موضوع نیز باعث شد که پای سازمان امور مالیاتی در زمینه کاهش میزان درآمدهای اصنافی‌ها وسط کشیده شود. اما درنهایت ماحصل این نشست‌ها عدم افزایش نرخ مالیاتی برای اصناف نسبت به سال گذشته بود که واحدهای تولیدی در این برهه زمانی انتظار داشتند به دلیل شرایط نامناسب بخش اقتصاد این سازمان هیچ مطالبه‌یی از واحدهای کسب و کار نداشته باشد، که متاسفانه نیز این موضوع از سوی متولیان امر رد شد. او بااشاره به اینکه باتوجه به اجرای برجام شاخصه اقتصاد هیچ رنگ خوشی را به خود نگرفته است، می‌افزاید: متاسفانه طی یک ساله اخیر هیچ رونق و شکوفایی در بخش اقتصاد نبود و پایین نگه داشتن تورم نیز باعث شد تا رشد اقتصاد حرکت لاک پشت وارانه داشته باشد. به عنوان مثال، ما درآن بازه زمانی شاهد شنیدن اخباری مبنی بر تعطیلی کارخانه ارج بودیم و تالار بورس نیز عملکرد سرازیری را به خود گرفته، بنابراین باوجود چنین مولفه‌هایی شاهد بی‌رونقی هستیم. توسطی با بیان اینکه امیدواریم که دولتمردان با تجهیز کردن زیرساخت‌ها رشد اقتصادی را برای فعالان رقم زنند، ‌می‌افزاید: امیدواریم در این بازه زمانی کار نیز بیش از گذشته در جریان قرار بگیرد، منظور از کار صرفا تزریق پول نیست، بلکه اقتصاد ایران باید رشد کارآفرینی را در خود بگنجاند و رشد این موضوع نیز مستلزم رفع موانع حوزه کسب وکاراست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر