تدوین نقشه راه برای سرمایه‌گذاران خارجی

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۳۵


گروه تشکل‌ها| این روزها ما شاهد افزایش بیکاری هستیم و استان‌های محروم نیز تشنه سرمایه‌گذاری. متاسفانه نداشتن آمار جامع و روشن منجر به آن شده تا سرمایه‌گذاران خارجی با تردید سرمایه‌های خود را به داخل کشورمان روانه کنند. به گفته کارشناسان؛ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI) یکی از بهترین روش‌های مطرح در زمینه تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری است. به کارگیری این نوع سرمایه‌گذاری به جز تامین مالی، اهداف دیگری چون ارتقای فناوری، توسعه مهارت و مدیریت برای ارتقای توان کیفی نیروی کار داخلی، توسعه بازارهای صادراتی، افزایش استاندارد تولیدات داخلی، و حرکت به سوی اقتصاد بازار را نیز دنبال می‌کند. در این راستا، وظیفه دولت کمک به ظهور و پویایی صنایع و کارآفرینان داخلی برای جلب مشارکت شرکای خارجی(به عنوان سرمایه‌گذار یا عرضه‌کننده فناوری) است. حال «تعادل» در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت‌وگویی دارد با فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران که در زیر می‌خوانید:

با توجه به اینکه در بازه زمانی پسابرجام قرارداریم و دولت تدبیر و امید نیز وعده‌های اقتصادی را مبنی بر رشد اقتصاد 8 درصدی را به مردم داد. حال اهم برنامه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تحقق رشد اقتصاد در چیست؟

به هر حال برای محقق شدن رشد اقتصادی 8 درصدی ما نیازمند 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی هستیم اما متاسفانه هم‌اکنون ما در شرایط اقتصادی بدی قرار داریم و باید مولفه‌هایی همچون شفافیت آمار و اطلاعات، پیش روی به سمت آزادسازی اقتصادی و... حرکت کنیم. در حقیقت

80 درصد اقتصاد ما در گرو بخش دولت است و به نوعی عملکرد اقتصادی ما نیز سیاسی است. بخش خصوصی برای رشد اقتصاد کشور برنامه‌های مختلفی را با هیات‌های تجاری و سفیرهای کشورها برگزار می‌کند تا به این واسطه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود ایران را در امر سرمایه‌پذیری نشان دهد. هم‌اکنون نیز کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران و تهران درصدد تهیه برنامه‌های برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستند. به ‌واقع در کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران و ایران مرکزی را برای ایجاد ارتباطات با اتاق‌های شهرستان‌ها راه‌اندازی کردیم که قرار است با اتاق‌های شهرستان‌ها اطلاعاتی را مبنی بر میزان حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان‌ها رد و بدل کنیم.

یکی از نقدهایی که در دوران پسابرجام از سوی کارشناسان مطرح می‌شد؛ نبود استراتژی یا پکیج فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌های محروم بود، حال کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران برای شناسایی فرصت‌های استان‌های محروم برنامه خاصی را دنبال می‌کند؟

به‌ واقع با راه‌اندازی چنین طرحی قرار است، پتانسیل و ظرفیت‌ها استان‌های گوناگون در بخش‌های صنعتی و تولیدی شناسایی شود و در قالب پکیج یا بسته برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در نظر گرفته شود.

هم‌اکنون کدام استان‌ها طرح‌های مختلف را برای شما شناسایی و آمارها را تهیه کرده‌اند؟

حضور ذهن ندارم. اما برخی استان‌ها تمایل خود را در این زمینه اعلام کردند که هم‌اکنون ما نیز به عنوان نمایندگان بخش خصوصی درصدد آن هستیم تا با تعاملات بیشتر با اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن شهرستان‌ها شاهد جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی باشیم و در سال 95 که به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری شده است، برخی مسائل را به کرسی بنشانیم.

هم‌اکنون ما شاهد رفت و آمد هیات‌های اقتصادی به کشور هستیم و اتاق بازرگانی نیز برای جذب سرمایه‌گذاران این هیات‌ها نشست‌های مختلفی را برگزار کرده است. آیا امسال ما شاهد جذب سرمایه‌گذار خارجی خواهیم بود؟

به هر حال تمام سعی مسوولان در سال 95 حرکت به سمت رشد اقتصادی است. برای تحقق این موضوع دستگاه‌ها اعم از بخش خصوصی و دولتی باید درصدد برطرف کردن بروکراسی‌های اداری و حذف قوانین زائد باشند. ما سال‌هاست که قانون اصل 44 را داریم اما هیچگاه برای اجرای

آن قدمی برنداشته‌ایم.

همانطور که می‌دانید، ما در استان‌های محروم شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم در حقیقت این موضوع در مناطق آزاد نیز بیشتر نمود کرده است. حال تشکل‌های استانی همانند اتاق‌های بازرگانی چه برنامه‌یی برای برطرف کردن بیکاری در این استان‌ها دارند؟

برای برطرف کردن موضوع بیکاری ما باید درصدد برنامه جامعی برای بخش‌های آماری خود باشیم. متاسفانه یکی از معضلات اساسی در کشور ما نبود آمار شفاف و روشن است. در حقیقت، کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق با هماهنگی اتاق شهرستان‌ها درصدد تهیه فرصت‌های عام و خاص سرمایه‌گذاری است تا توانمندی‌ها مورد نظر هر استان را پایش و شناسایی کند. به تعبیر دیگر، اتاق شهرستان‌ها با ارائه این نوع آمارها به کمیسیون سرمایه‌گذاری یا مرکز، اطلاعات مربوطه را در بسته‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری درج کنند تا این آمارها در اختیار سرمایه‌گذاران و هیات‌های خارجی قرار گیرد.

وظایف ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی چیست؟

کاهش بروکراسی‌های اداری مهم‌ترین مولفه در بازه زمانی کنونی است. ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی باید درصدد ایجاد پنجره واحد باشند و این موضوع را به طور عملیاتی پیگیری کنند.

شما به عنوان رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران چه برنامه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی برای دوران پسابرجام در نظر دارید؟

علاوه بر پکیج فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران، آمایش سرزمین استان‌ها نیز یکی از برنامه‌های این کمیسیون به شمار می‌رود که در نهایت امیدواریم با جذب سرمایه‌گذاران خارجی به کشور شاهد رشد اقتصادی در این بازه زمانی باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر