4 انتظار اصلی صنعتگران از نمایندگان منتخب خود

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۲۰

گروه تشکل‌ها

26 اردیبهشت‌ماه روز سرنوشت‌ساز خانه صنعت، معدن و تجارت تهران است و در این روز اعضا برای رای‌دهی به نمایندگان منتخب صنعتی، معدنی خود پای صندوق‌های رای می‌روند تا در فصل تازه ارتباطات بین‌الملل و برای دفاع از فعالیت‌های تشکلی کشور به نمایندگان مورد نظر خود پاسخ آری دهند. هرچند که در انتخابات تشکلی همانند خانه صنعت، معدن وتجارت بیشتر به افراد کارآزموده و باتجربه میدان داده خواهد شد اما در این انتخابات تازه اعضا از نمایندگان خود انتظار دارند تا مشکلات صنعت، معدن و تجارت را با برنامه‌یی راهبردی و استراتژی تازه برطرف سازند.

درحقیقت، تدوین برنامه‌یی جامع برای پیشبرد اهداف صنعت و معدن کشور از جمله انتظارات اعضا برای نمایندگان این دور از انتخابات به شمار می‌رود.

«تعادل» به بهانه انتخابات نمایندگان هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت تهران به سراغ اعضای صنعتی رفته تا از انتظارات آنها از روی کارآمدن افراد جدید جویا شود.

آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی ما با علیرضا کلاهی نایب‌رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران است.

او معتقد است: «بر سر راه صنعت ایران معضلات و مشکلات عدیده‌یی وجود دارد که آنها عبارتند از؛ «یکسان نبودن نرخ ارز»، «نبود برندینگ»، «کمبود سرمایه درگردش»، «عدم توجه دولت به تشکل‌های اقتصادی» و... که نقش اساسی نمایندگان خانه صنعت، معدن وتجارت ایران برطرف کردن این نوع معضلات است و به تعبیر دیگر برطرف شدن این معضلات از جمله انتظارات بخش صنعت کشور است که این نمایندگان باید برای آن برنامه و اقدام جدی داشته باشند.»

آقای کلاهی، روز

26 اردیبهشت ماه انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران است. حال، اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت چه انتظاراتی از هیات‌مدیره جدید خواهند داشت؟

رفع مشکلات و معضلات بخش صنعت کشور یکی از اولویت‌های کاری اساسی تیم جدید خانه صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رود. در حال حاضر صنعت کشور با مشکلات عدیده‌یی همچون ورود کالاهای قاچاق، یکسان نبودن نرخ ارز، قیمت تمام شده کالاهای صنعتی و... دست و پنجه نرم می‌کند. در سال 95 ما شاهد نام‌گذاری اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری بوده‌ایم. بنابراین، این شعار باید ادامه راه اعضای هیات‌مدیره جدید خانه صنعت قرار گیرد. هم‌اکنون با تغییر و تحول در بخش تشکلی خانه صنعت تهران می‌توان انتظار داشت که افراد با استراتژی بخش صنعت، معدن و تجارت وارد میدان شوند و برای عملیاتی کردن این استراتژی‌ها نیز عزم جدی خود را به‌کار گیرند.

معمولا در انتخابات تشکل‌ها افراد باتجربه نسبت به افراد جدید و جوان بیشتر ورود پیدا خواهند کرد؟ نظر شما در این باره چیست؟

در هر انتخاباتی باید به افراد با تجربه و جوان میدان داد. به هرحال، ورود افراد باتجربه می‌تواند گره گشای مشکلات کنونی صنعت و معدن کشور باشد، برخی‌ها نیز براین باورند که اگر قرار بود مشکلات صنعت کشور با ورود افراد باتجربه در بدنه تشکل‌ها حل و فصل شود، تاکنون با معضلات کمتری رو به رو می‌شدیم؛ اما در پاسخ به جواب این منتقدان باید گفت که حضور افراد باتجربه نقطه قوتی برای بخش‌های تشکلی کشور محسوب می‌شود که این نوع موضوعات را نباید به عنوان یک اصل مهم فراموش کرد.

ویژگی‌های این دور از انتخابات خانه صنعت تهران نسبت به دوران گذشته در چیست؟

هم‌اکنون کشور درحال سپری کردن روزهای پسابرجامی است. به هرحال، با رقم خوردن مذاکرات بین‌المللی1+5 ما شاهد تغییر و تحول در بخش صنعت و معدن کشور خواهیم بود. در حقیقت، ایران جزو آن دسته کشورهایی است که دارای ظرفیت‌های بالقوه صنعتی و معدنی است و این موضوع نیز برای دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی مشهود است. حال، باتوجه به ورود شرکت‌های تجاری به کشورمان باید این فرصت‌ها را غنیمت شمرد و بنابراین امیدواریم با روی کار آمدن اعضای جدید هیات‌مدیره شاهد اتفاقات خوشایندی در بخش صنایع و معادن کشور باشیم.

درحال حاضر مطالبه شما به عنوان یکی از اعضای بخش‌های تشکلی کشور از اعضا هیات‌مدیره جدید خانه صنعت، معدن وتجارت تهران چیست؟

یکی از مشکلات اصلی تشکل‌ها نبود سرمایه درگردش واحدهای صنعتی و تشکلی است. در گذشته نیز این نوع مشکلات را ما بارها از زبان صنعتگران کشور شنیده‌ایم. در حقیقت، یک از مطالبه‌های ما صنعتگران این است که اعضای هیات‌مدیره جدید با استراتژی مشخص و معینی وارد شوند. ما در سال 94 نیز شاهد تدوین برنامه راهبردی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم که امیدواریم اجرای این نوع برنامه‌ها در دستور کار اعضای هیات‌مدیره جدید قرار گیرد. البته، علاوه بر عدم اجرای برنامه‌های تدوین شده دومین مشکل نیز عدم ارتباط یکپارچه با اعضای خانه صنعت است. اعضای هیات‌مدیره برای درجریان قرارگرفتن مشکلات روز صنعتگران باید در هفته ملاقات‌هایی را ترتیب دهند تا به این واسطه پیشنهادهای برای حل مشکلات بخش صنعت کشور ارائه و راه‌حلی از سوی اعضا هیات‌مدیره مطرح شود.

آیا شما در این دور از انتخابات شرکت کرده‌اید؟ به نظر شما از افراد شناخته شده‌یی همچون مرتضوی، نجفی منش و... چه کسانی رای خواهد آورد؟

خیر، بنده در این دور از انتخابات کاندیدا نشده‌ام. به هرحال، هر دو افراد مذکور از فعالان باتجربه بخش صنعت کشور هستند. آقای مرتضوی نیز برای نجات بخش صنعت کشور تاکنون خدمات زیادی را ارائه کرده است، اما امیدواریم با ورود هر یک از افراد برنامه‌های مشخصی برای پیشبرد اهداف صنعت در نظر گرفته شود تا در آینده ما شاهد رفع معضلات باشیم.

کارشناسان براین باورند که ورود افراد شناخته شده و قدیمی در راس کار و میدان دادن به آنها منجربه ضعف و یکنواخت شدن فعالیت تشکل‌ها می‌شود. به نظر شما این نوع دیدگاه‌ها چه میزان موثر است؟

اگر ما به مدل فعالیت‌های تشکل‌گرایانه دنیا نگاهی بیندازیم شاهد آن خواهیم بود که افراد جوان در کنار افراد باتجربه قرارخواهندگرفت تا به این واسطه تجربیات گذشته افراد منتقل شود.

آیا در این دور انتخابات بیشتر باید به افراد شناخته شده میدان داد یا باید به جوانان و تفکرهای جدید نیز توجه شود؟

توجه به جوانان و تفکرها جدید و ترکیب این نسل با نسل گذشته بی‌شک آینده خوبی را برای ادامه فعالیت در عرصه صنعت و معدن کشور رقم خواهد زد. درواقع، اگر قرار باشد ما در راس اعضای هیات‌مدیره تنها شاهد افراد کهنه‌کار باشیم، این تجربه‌ها برای آیندگان ما رقم نخواهد خورد و در آینده نیز ما شاهد معضلات جدیدی خواهیم بود. به‌طور کلی امیدوارم در ترکیب‌بندی اعضا جدید ما شاهد ورود اعضای تصمیم‌گیرنده جوان با افکار نو باشیم.

برای تقویت تشکل‌گرایی در کشور چه باید کرد؟

ارتباط‌گیری یکی از وظایف تشکل‌ها محسوب می‌شود. متاسفانه، تشکل‌های ایرانی در بخش‌های بین‌المللی هیچ جایگاهی ندارند و باتوجه به رقم خوردن فصل نو ارتباطات این افراد باید رایزنی‌هایی را برای ارتقا تشکل‌های ایرانی درنظر گیرند. درحقیقت، در دوران پسابرجام ماشاهد ورودهیات‌های تجاری برای عقد قراردادها بوده‌ایم که متاسفانه برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک هیچ نماینده بخش خصوصی و تشکلی برای عقد قراردادها وجود نداشت. به تعبیردیگر، دولتمردان ما هنوز حضور فعالان تشکلی در عرصه اقتصاد را به رسمیت نمی‌شناسند. دراین بازه زمانی از روی کار آمدن فعالان تشکلی خانه صنعت انتظار می‌رود که حضور این نمایندگان را در عرصه اقتصاد کشور تقویت کنند.

یکی از وظایف اصلی تشکل‌ها برطرف کردن مشکلاتی از قبیل بازاریابی است. حال، با وجود اینکه ما فصل تازه ارتباطات را سپری می‌کنیم وظیفه اعضای هیات‌مدیره جدید در دوران پسابرجام چیست؟

در فصل تازه ارتباطات برطرف کردن موانع گذشته همچون یکسان‌سازی نرخ ارز، تقویت بازارهای بین‌المللی و منطقه‌یی، توجه به مقوله‌ برندینگ و تدوین برنامه برای این موضوع است. درحقیقت، به دست آوردن بازارها تنها با تقویت و برنامه‌ریزی تشکل‌های صنعتی محقق می‌شود و ما نیز برای ثابت نگه داشتن بازارهایمان باید درصدد تقوت بخش‌های زیرساختی صنایع غیرنفتی کشورمان باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر