حفظ استقلال غذایی لازمه دستیابی به چشم‌انداز 1404

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۵۲۶


عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه در رشته‌های مختلف تولیدکننده داریم بر برقراری زنجیره ارزش و زنجیره تامین تاکید کرد.

سیدمحمد کریمی در نخستین نشست مشترک بین کمیسیون‌های کشاورزی و مصرف که با حضور صمد مرعشی، مدیر کمیسیون‌های تخصصی و جمعی از اعضای اتحادیه‌های کشاورزی و مصرف برگزار شده بود، گفت: تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تامین، برای تولید‌کننده، مصرف‌کننده و عوامل توزیع برد- برد است. وی با اشاره به اینکه شرایط پسابرجام شرایط خوبی است و سفر هیات‌های تجاری ایران به کشورهای غربی و سفر هیات‌های تجاری از سایر کشورها به ایران فرصت مناسبی را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهد، تاکید کرد: در بخش تعاون باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم و با تولید کالاهای با کیفیت در واحدهای تولیدی، تاثیر بخش تعاون را آشکار‌ کنیم. برجام معجزه نمی‌کند بلکه بستر را فراهم کرده تا ما خود تغییر را ایجاد کنیم، چرخه اقتصاد را به حرکت درآوریم و شاهد خروج از رکود باشیم.

در ادامه این نشست صمد مرعشی، مدیر کمیسیون‌های تخصصی نیز با تاکید بر اهمیت بخش تولید همچنین اهمیت بخش مصرف و ارتباط و نزدیکی که بین این دو باید وجود داشت باشد و نقش دو کمیسیون کشاورزی و مصرف در اتاق تعاون، علت تشکیل کمیسیون مشترک کشاورزی و مصرف را توضیح داد و گفت: با توجه به اهمیت ارتباط بین دو بخش، هیات رییسه اتاق تعاون تصمیم به تشکیل این کمیسیون گرفته است.

حمید فاضلی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران نیز با بیان اینکه حلقه مفقوده تولید، بازاریابی و فروش است، تاکید کرد: بخش تولید و مصرف باید در کنار یکدیگر از پتانسیل‌های هم استفاده کنند و با تعاملات فی ما بین به انتظارات یکدیگر پاسخ دهند. بخش تولید با تعامل با بخش مصرف، بازار فروش را در اختیار دارد و باید با برنامه‌ریزی از آن استفاده کند.

نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی نیز با بیان اینکه چالش‌هایی در توزیع داریم، گفت: وظیفه اصلی ما تولید با کیفیت و با قیمت مناسب است.

موسوی، نماینده اتاق تعاون خوزستان نیز با اشاره به مصرف محصولات آبزیان در دنیا و در ایران و مقایسه آن با بین کشورهای توسعه یافته و فقیر بر ایجاد شرکت تعاونی سهامی عام در کشور با عضویت تعاونی‌های تولید و مصرف تاکید کرد و گفت: در این شرکت باید برند‌سازی اتفاق بیفتد و بتوانیم کیفیت و عرضه کالاها را با نقش it کنترل کنیم. تشکیل صندوق تضمین مالی برای تعاونی‌ها یکی از ضرورت‌های این بخش محسوب می‌شود.

در ادامه فقیهی، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامپروری کرمانشاه گفت: تشکل‌گرایی نقطه اتصال تولید و عرضه است و مشکلاتی که ما اکنون با آنها مواجه‌ایم، دلالان، تامین نقدینگی و مشکلات تعاونی‌های روستایی است که این شرایط موجب شده ما از جایگاه خوبی برخوردار نباشیم.

مرعشی نیز با اشاره به سهم تعاون در اقتصاد گفت: باید حداقل این سهم را به 12درصد می‌رساندیم ولی متاسفانه تاکنون بیش از 4 یا 5 درصد محقق نشده است.

خانم دانیالی، مشاوره امور بانوان اتاق با اشاره به تولید 110میلیون تنی محصولات کشاورزی کشور گفت: نقش اتاق تعاون وظیفه آن را برای مدیریت یکپارچه به طور شفاف‌تر نشان می‌دهد. باید با ایجاد برنامه کلان برای توسعه بخش کشاورزی از نرخ‌گذاری‌های نامناسب محصولات خودداری کنیم. رسیدن به نقطه مشترک در بخش تولید و مصرف و از بین بردن فاصله بین تولید‌کنندگان در روستاها و بازار هدف اصلی ماست و کسانی که در چرخ دنده‌های تولید له می‌شوند، تولید‌کنندگان غذا هستند که از وجود این فاصله رنج می‌برند. باید استقلال غذایی خود را حفظ کنیم و اگر آن را از دست بدهیم، استقلال خود را از دست داده‌ایم و از این رو پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اینکه زبان تولید‌کننده و زبان عرضه‌کننده با هم فاصله دارد و دلالان از این فاصله سوءاستفاده می‌کنند، قطعا این فاصله باید از بین برود. برای رسیدن به هدف اقتصادی ایران در منطقه و سطح جهان باید استقلال غذایی خود را حفظ کرده و غذای خود را خود تامین کنیم.

بداقی، مدیرعامل اتحادیه مصرف کارکنان راه آهن نیز با تاکید بر تولید مناسب با ذائقه مردم گفت: تولید‌کنندگان باید راهکار توضیح را پیدا کنند و فاصله‌ها را از بین ببرند به این ترتیب هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. باید به دنبال بازارها باشیم و از راهکارهای سالم برای نزدیک کردن بخش تولید و مصرف استفاده کنیم و سایر حلقه‌ها را به تولید و مصرف نزدیک کنیم.

در ادامه این نشست زنهاری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف طلاب کشور با بیان اینکه قیمت محصولات در کشور قابل رقابت با دنیا نیست، بیان کرد: مقصر اصلی دولت است که حمایت‌های لازم را انجام نداده و سرمایه در گردش را در اختیار تولید‌کنندگان قرار نمی‌دهد.

رشادی، نماینده اتاق تعاون همدان با اشاره به اهمیت تشکیل این کمیسیون گفت: پسابرجام برای ما تهدید است نه فرصت و برای ایجاد تغییرات باید دست به اقدامات جدید بزنیم. دست‌هایی پشت پرده است که مانع رشد تعاون می‌شود و اکنون اگر سهم تعاون بیش از رقمی باشد که مشاهده می‌شود به طور رسمی اعلام نمی‌شود.

خانم تهمینه قزوینی، نماینده اتاق تعاون اصفهان نیز یکی ار ماموریت‌های اتاق تعاون را آموزش فرهنگ استفاده از محصولات تعاونی دانست و بر بهره‌گیری از ظرفیت‌اتاق‌های استانی تاکید کرد. تعامل بین واحد‌های تبدیلی باید وجود داشته باشد و آنچه ما در تولید و مصرف فراموش کرده‌ایم، حلقه مفقودی تبدیل است به این ترتیب که بعضی از محصولات را نمی‌توان بدون تبدیل عرضه کرد. باید تعامل بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده ایجاد شود تا هم فاصله بین تولید و مصرف کم شده و هم دست دلالان را کوتاه کند و این شرکت می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های استانی تشکیل شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر