چالش‌های صدور کارت‌های الکترونیکی مرزنشینان

۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۲۰

دومین نشست کمیته تخصصی مرزنشینان اتاق تعاون ایران برگزار شد. در این نشست که با حضور محمد مهدی تیموری معاونت امور استان‌ها و صمد مرعشی مدیر کمیسیون‌های اتاق تعاون ایران و جمعی از دبیران اتاق‌های تعاون و روسای اتحادیه‌های مرزنشینان استان‌ها برگزار شد، تیموری با اشاره به اهمیت بخش غیر دولتی در اقتصاد، بر پیگیری‌های بخش تعاون در خصوص تدوین آیین نامه‌ها و بخش نامه‌های مرتبط با نقش آفرینی بخش تعاون تاکید کرد.

در این نشست طاهری دبیر اتاق تعاون استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فقط 14‌درصد از تعاونی‌های استان توانستند کارت الکترونیکی دریافت کنند، گفت: مشکلات آنها هم چنان وجود دارد و بهتر است برای حل مشکلات به استان‌ها اختیاراتی داده شود. وی با بیان اینکه این استان در بدترین شرایط از این جهت قرار دارد و در سال 93 تعاونی‌های مرزنشین استان نتوانستند سهمیه ارزی دریافت کنند، افزود: اگر سهمیه سال‌های 93 و 94 را ادغام کرده و تحویل دهند، انگیزه تعاونی‌های مرزشنین برای فعالیت افزایش می‌یابد.

آذری رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرزنشینان استان خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه طبق قانون ساماندهی سهمیه ارزی باید از طریق وزارت صنعت پرداخت شود، گفت: تعاونی‌ها برای ثبت اطلاعات در سامانه دریافت کارت الکترونیکی و همچنین دریافت آن با مشکلاتی مواجه هستند و وزارت صنعت نیز اعتباری به مرزنشینان نمی‌دهد.

وی بیان داشت: با توجه به اختلاف قیمت محصولات تعاونی‌های مرزنشین با محصولات تجار، این ذهنیت ایجاد شده که تعاونی‌ها برای تجار مزاحمت ایجاد می‌کنند.

این تعاونگر بیان داشت: از دستن دادن وزارت خانه یکی از مشکلات بخش تعاون است و بخشی که باید یک چهارم اقتصاد را داشته باشد، وزیر مخصوص به خود را ندارد.

وی ابراز تاسف کرد: در اجرا شاهد اتفاقی که باید در این بخش رخ دهد، نیستیم و برخوردهای جانبدارانه وزارت صنعت از بخش خصوصی و بی‌اعتقادی به تعاون از دیگر مشکلات ما است.

آذری به عدم ثبات مقرراتی اشاره و بر اختیار دادن به استان‌ها در زمینه تعاونی‌های مرزنشین تاکید کرد.

در ادامه این نشست خلج نماینده شرکت تار در خصوص صدور کارت الکترونیکی برای تعاونی‌های مرزنشین گفت: 200‌هزار مرزنشین کارت الکترونیکی دریافت نکرده‌اند که درخواست 130‌هزار نفر دارای نقص است.

وی با تاکید بر همکاری گمرک در خصوص استهلاک سهمیه دریافت کارت الکترونیک و واردات تعاونی‌ها، بیان داشت: در غیر این صورت تعاونی‌ها به مشکل بر می‌خورند.

خلج با بیان اینکه تعاونی‌ها باید تا پایان سال کارت خود را تمدید کنند، گفت: سهمیه به تعاونی‌هایی اختصاص می‌یابد که کارتشان دارای اعتبار باشد و در سال 95 تعاونی‌هایی که کارتشان اعتبار نداشته باشد، با مشکل مواجه می‌شوند.

مرتضی رخیصی دبیر اتاق تعاون خوزستان نیز در این نشست گفت: با مقایسه سودآوری و هزینه‌های تعاونی‌های مرزنشینان متوجه می‌شویم که هیچ سودی عاید آنها نمی‌شود.

فرامرزی رییس اداره تعاونی‏های مصرف و مرزنشینان دفتر تعاونی‏های توزیعی وزارت تعاون نیز در ادامه این نشست گفت: در تیر ماه در خصوص اینکه همه تعاونی‌ها باید مجامع خود را برگزار کنند؛ در غیر این صورت سامانه دریافت کارتشان غیر فعال می‌شود، اطلاع‌رسانی کردیم.

وی تاکید کرد: اکنون سامانه بسیاری از تعاونی‌ها غیر فعال است و تصمیمی که اتخاذ شده این است که حتی اگر یک هفته از مجمع تعاونی گذشته باشد، سامانه‌اش باز نخواهد شد.

در ادامه این نشست زین العابدین نماینده سازمان توسعه تجارت گفت: سهمیه تعاونی‌ها به صادراتشان بستگی دارد.

وی همچنین از رسیدگی مجدانه این سازمان در خصوص مشکلات تعاونی‌ها در مناطق مرزی محروم خبر داد.

در پایان این نشست مقرر شد جلسه‌یی با حضور کرباسیان رییس کل گمرک و کلانتری معاون وزیر تعاون و کارگروه ماده 12 و همچنین نشستی با کرباسیان و کلانتری و اعضا این کمیسیون برگزار شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر