دولت از بازار محصولات کشاورزی کنار بکشد

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۰۲

یارانه صادراتی می‌تواند راه‌حلی برای جبران ضررهای ناشی از خرید تضمینی محصولات کشاورزی باشد؟ مهدی معصومی اصفهانی، نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران معتقد است دولت باید خرید تضمینی را حذف کند و خودش را از بازار کنار بکشد. محصولی که صادر می‌کنیم نباید سرریز تولیدات باشد. معصومی اصفهانی، در این باره که آیا یارانه صادراتی می‌تواند به کاهش ضایعات ناشی از خرید تضمینی منجر شود گفت: نظر شخصی من این است که دولت به‌طور کلی خرید تضمینی‌اش را حذف کند یا اگر خرید تضمینی می‌کند، ارتباطش را با بازار قطع کند. دولت در بازار هرمحصولی که خرید تضمینی می‌کند به آن ضربه می‌زند. الان در خرید تضمینی گندم 1150‌تومان خریداری می‌شود درحالی که قیمت گندم 1750 تومان است.

معصومی ادامه داد: این سیاست‌ها متعلق به بیست سال گذشته است که روی دوش دولت‌ها جلو آمده به امروز رسیده. این سیاست‌ها متعلق به زمانی است که آمار شفافی در مورد تولید محصولات کشاورزی وجود نداشت اما امروز دولت می‌تواند با اطلاع‌رسانی در سطح کلان و رصد نیاز کشور به محصولات مختلف کشاورزی از جمله گندم و سیب‌زمینی امکان خرید تضمینی را از بین ببرد. دولت باید رصد کند که هر سال چقدر نیاز داریم؟ چه مزارعی باید تولید کنند و امکان تولید چقدر از یک محصول وجود دارد. اگر آمارها درست باشد شاهد ضایعات ناشی از خرید تضمینی نخواهیم بود. در این شرایط می‌توانیم برای صادرات تولید کنیم و لازمه رونق آن هم اهدای جایزه صادراتی به صادر‌کنندگان است. مهم این است که ما سرریز تولید را صادر نکنیم.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران گفت: اقدام دولت در مورد یارانه صادراتی سیب زمینی بصورت مقطعی مثبت است اما فایده‌یی ندارد. دوباره خیال کشاورز راحت می‌شود و بدون برنامه و با این امید که دولت محصول را می‌خرد، جلو می‌رود. اگر دولت بگوید که محصول هیچ کس را نمی‌خرد و هر کس باید خودش به فکر فروش و صادرات محصولش باشد، همه تکلیف خودشان را خواهند فهمید. تجار می‌دانند که می‌توانند قرارداد چندساله ببندند یا نه. با دخالت دولت یک روز می‌توان صادرات کرد و یک روز نه.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر