مصوبه کنگره امریکا توسعه گردشگری در ایران را تهدید می‌کند

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۲۰۱

رشد ٨، ٥ درصدی گردشگران خارجی نسبت به سال ٩٣ و میانگین ١٢درصدی رشد در دو سال گذشته که سه برابر میانگین جهانی (4.6درصد) است. تصویب قانون محدودیت روادیدی برای مسافران به ایران و چهار کشور دیگر ازجمله سودان و یمن مساله‌یی تهدید‌کننده برای روند توسعه گردشگری در ایران است.

با شروع کار دولت یازدهم به ویژه در دو سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر ورود گردشگران خارجی به ایران بودیم. به طوری که به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از فروردین ٩٣ تعداد گردشگران اروپایی که با تور به ایران سفر داشته‌اند ٢٤٠درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است. این روند روبه رشد در سال جاری نیز ادامه داشته است؛ به طوری که رشد ٨، ٥درصدی گردشگران خارجی نسبت به سال ٩٣ و میانگین ١٢درصدی رشد در دو سال گذشته که سه برابر میانگین جهانی (4.6درصد) است. تصویب قانون محدودیت روادیدی برای مسافران به ایران و چهارکشور دیگر ازجمله سودان و یمن مساله‌یی تهدید‌کننده برای روند توسعه گردشگری در ایران است.

محمود نجفی‌عرب، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران در این باره گفت: محدودیت روادیدی برای مسافران به ایران علاوه بر حوزه تجارت در حوزه گردشگری هم آثار نامطلوبی در پی خواهد داشت. طبیعی است اگر قرار باشد گردشگر به خاطر داشتن ویزای ایران در گذرنامه‌اش دچار محدودیت شود به ایران سفر نمی‌کند و این نکته در تحقق اهداف گردشگری در برنامه ششم، ایجاد اختلال می‌کند. طبق برنامه ششم توسعه حجم گردشگر در ایران باید 5 برابر شود. امیدواریم با اعتراض جامعه اروپایی به این مصوبه چنین محدودیتی به مرحله اجرا نرسد.

نجفی‌عرب با اشاره به اینکه در گذشته هیچ محدودیتی اینچنینی نداشتیم. سخت‌گیری‌هایی در صدور روادید بین کشورهای مختلف وجود داشت گفت: در صورت اجرایی شدن چنین محدودیتی برای مسافران به ایران تسلیم نخواهیم نشد و به هر حال مثل دوران تحریم راه‌حل‌هایی برای مرتفع کردن این مشکل پیدا خواهیم کرد هرچند که این راه‌حل‌ها، هزینه و زمان رسیدن به اهداف را بیشتر کند.

عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران گفت: دور زدن تحریم‌ها قیمت تمام شده محصولات را افزایش می‌داد و هزینه مازاد در حوزه تجارت و تولید ایجاد کرد. به طور حتم رفع آسیب‌های این قانون در حوزه‌های مختلف ازجمله گردشگری و تجارت هم هزینه‌های ایران را بالا می‌برد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: یکی از بحث‌های جدی پساتحریم، سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران بود. خیلی از هیات‌های تجاری از کشورهای اروپایی به ایران آمدند و در نوبت راه‌اندازی بیزنس در ایران بودند. این تصور وجود دارد که امریکایی‌ها با هدف محدود کردن تجارت اروپا در ایران اقدام به تصویب چنین طرحی کرده باشند. ایران در حوزه خودرو، هواپیما، نفت و گاز و معدن، مذاکرات خوبی با امریکایی‌ها داشته و این شائبه وجود دارد که امریکایی‌ها سعی در محدود کردن این مذاکرات برای تامین منافع اقتصادی خودشان هستند. عکس‌العمل اروپایی‌ها هم نسبت به تصویب این قانون در کنگره و امضای آن توسط اوباما بر این ادعا صحه می‌گذارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر