بمب دیجیتالی در بازار مسکن

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۴۱


محسن عارفی|

به لطف دیجیتالی شدن بازار مسکن، خدماتی که در این حوزه ارائه می‌شود نیز به سرعت در حال تغییر است به همین دلیل، راه‌های متنوع بسیاری وجود دارد که پرتال‌های املاک به واسطه آن می‌توانند حضور خود در بازار املاک و مستغلات حفظ کنند.

در سال‌های اخیر، مطالعات بسیاری روی مشاغلی که به لطف حضور ربات‌ها یا دیجیتالی شدن صنایع و خدمات در آینده‌ نزدیک، به کلی حذف شده یا تغییر خواهد کرد، انجام گرفته است. با ظهور ربات‌ها و دیجیتالی شدن، دیگر به برخی خدمات نیاز نخواهد بود در حالی که سایر خدمات ممکن است همچنان به قوت خود باقی بمانند اما قطعا برای انجام آن نیاز به نیروی انسانی نخواهد بود. در این بین، آژانس‌های املاک و ادارات پرداخت وام و اعتبار، در صدر این فهرست قرار خواهند داشت. گرچه این اظهارات شاید کمی سخت‌گیرانه به‌نظر برسد اما راه دور نرویم؛ قطعا همه بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که صنایع و خدمات مختلف این روزها با تغییرات بسیاری روبه‌رو هستند.

در حقیقت، دیجیتالی شدن، فرآیندهای مرتبط با تراکنش‌های بخش املاک و مستغلات را سرعت می‌بخشد و در خلال این فرآیند نقش خدمات‌دهندگان کنونی در حال تغییر است.


آژانس‌های املاک اکنون چه می‌کنند؟

به‌طور کلی، دو شیوه برای فروش ملک وجود دارد. با کمک آژانس‌های املاک یا به‌صورت شخصی و بدون کمک آژانس‌های املاک؛ اما در هر یک از این دو شیوه، سه مساله برای مردم اهمیت دارد: فرآیند خرید خانه باید در سریع‌ترین زمان، با قیمت یا تلاش قابل قبول و منطقی و با موفقیت انجام شود. در بین تمامی این ارزش‌ها که برای خریدار اهمیت دارد، همچنان فضای زیادی برای بهبود در هر دو شیوه خرید و فروش ملک وجود دارد. به عنوان مثال، وقتی از طریق یک آژانس املاک اقدام به خرید و فروش می‌کنید، چندین فرآیند وجود دارد که می‌تواند سریع‌تر و شفاف‌تر انجام

شود.

این فرآیندها شامل: تماس با آژانس املاک، پرداخت حق کمیسیون، دریافت پیشنهاد، مذاکره درباره قرارداد و چانه‌زنی، همگی مستلزم این است که آژانس املاک در دسترس باشد که بازهم این مساله بستگی به برنامه زمانی آژانس دارد که بتواند این وقت را به مشتری خود اختصاص دهد که این مساله، فرآیند خرید و فروش ملک را طولانی‌تر می‌کند. اما در شیوه خرید و فروش شخصی ملک، بدون دخالت آژانس، هم‌اکنون ابزارهای بسیار وجود دارد که به خریدار یا فروشنده کمک می‌کند ولی این ابزارها هنوز نتوانسته‌اند کل فرآیند خرید یا فروش ملک را پوشش دهند. برخی از این ابزارها همچنان به صورت آفلاین هستند در حالی که انواع آنلاین آنها را نیز به راحتی نمی‌توان یافت.


گام بعدی چیست؟

گام منطقی بعدی در راه نوآوری، فراهم کردن تعدادی ابزار یا نرم‌افزارهای آنلاین است که بتواند تمام مراحل خرید یا فروش ملک را در خود جای دهد. این مراحل شامل: به آگهی گذاشتن ملک، ثبت و الصاق تصاویر با کیفیت به ملک مورد نظر، برقراری تماس با خریدار احتمالی، مذاکره و چانه‌زنی بر سر قیمت، فراهم آوردن قراردادها و در موارد لزوم گرفتن وکیل و فراهم کردن مقدمات اثاث‌کشی، به‌صورت کاملا آنلاین می‌شود. این امکان، تجربه یک خرید سریع‌تر، مستقیم و راحت‌تر را در اختیار خریدار و فروشنده قرار می‌دهد. در همین راستا، به دلیل آنکه پرتال‌های خرید و فروش املاک، به تنها تامین‌کننده خدمات جامع مسکن تبدیل می‌شوند، طبیعتا نقش آنها نیز در حال افزایش بوده و بازار فروش ملک را متحول خواهند کرد. بسیاری از پرتال‌های املاک نیز هم‌اکنون داده‌ها و دانش لازم برای ورود به این عرضه را دارند.


خدمات اختصاصی در تیررس مشتریان ویژه

در بازار املاک و مستغلات، همیشه مشتریانی حضور دارند که به دنبال خدمات خاص و ویژه‌یی هستند اما مدیران آژانس‌های املاک وقت و حوصله کافی را برای سرویس‌دهی به تمامی این مشتریان ندارند در نتیجه آنها به دنبال استخدام یک نماینده برای این بخش هستند. درنتیجه نوع فعالیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز آنها به مرور زمان تغییر خواهد کرد اما نقش مهم آنها در مبادلات بازار املاک همچنان حفظ خواهد شد. پس چه چیز عوض خواهد شد؟ تمرکز روی «برندسازی شخصی» آژانس‌های املاک و یک سیستم اعتبارسنجی شفاف که برای حفظ اعتبار آنها به‌شدت مورد نیاز است، احتمالا بیشتر خواهد شد.


برخی زمینه‌ها از هم‌اکنون فراهم شده‌اند

امروز مردم دیگر بلیت هواپیما و هتل خود را خودشان به صورت آنلاین رزرو می‌کنند زیرا در بسیاری از موارد، خرید آنلاین بلیت از رفتن به آژانس‌های مسافرتی سریع‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر است. به عبارت دیگر، رفتن به آژانس‌های مسافرتی تنها زمانی منطقی است که بخواهید خدمات ویژه‌ یا خاصی دریافت کنید که برای این خدمات باید پول بیشتری بپردازید.


شروع از فرآیند درخواست وام مسکن

در برخی کشورها، بسیاری از مبادلات ملکی شانه به شانه فرآیند دریافت وام مسکن پیش می‌روند. بسیاری از ارائه‌دهندگان وام و اعتبارات بانکی، این کار را از طریق آژانس‌های املاک ارائه می‌کنند چرا که آژانس‌های املاک، شخصا مشتری را رویت کرده و به او کمک می‌کنند تا وام درستی را برای خرید ملک انتخاب

کند.

بر همین اساس، می‌توان یک سیستم خودکار طراحی کرد که تمام گام‌های این فرآیند را می‌توان به سمت یک سیستم کاملا اتوماتیک یا حرفه‌یی هدایت کرد. این سیستم شامل یک اپراتور تلفنی و یک مشاور می‌شود. بنابراین مشتریان برای دریافت این خدمات لازم نیست از خانه‌های خود خارج شوند چرا که تمام اتفاقات به صورت آنلاین و از طریق تلفن‌های همراه رخ می‌دهد. این سیستم در 90 درصد مواقع جواب می‌دهد اما درخصوص 10 درصد بقیه چطور؟ این 10 درصد را عمدتا مشتریان خاص تشکیل می‌دهند که نیازمند خدمات بیشتری هستند. هرچند برای ورود به این بیزنس باید محتاط بود اما باید پذیرفت که حتی فعالیت مشاوران وام نیز از هم‌اکنون تغییر کرده است؛ آنها می‌توانند نه‌تنها روی فعالیت‌های متداول خود بلکه روی مسائل پیچیده‌تری هم متمرکز شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر