خطوط قرمز انتخابات 96

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۴۹

ادامه از صفحه8

روحانی با اشاره به موضوع انتخابات، گفت: شما یک انتخابات خوب را در پایان سال گذشته و آغاز سال جدید در دو مرحله انجام دادید که انتخابات باشکوه و با حضور مردم بود و مردم، گروه‌ها، احزاب و جناح‌ها خیلی خوب صبر و تحمل کردند. یک دفعه یک جناحی دید که اصلا هیچ چیز نیست و هر چه پیشنهاد داده بود ردیف اول، دوم و سه ردیف کرده بودند و در بعضی حوزه‌های انتخابیه شما بهتر از من خبر دارید. تبلیغ از یک کاندیدا توسط یک جناح 48ساعت قبل از ساعت انتخابات کسی را نداشتند و یک نفر از آنهایی که باقی مانده‌اند را رفتند و با او صحبت کردند و تصمیم گرفتند آن هم 48 ساعت مانده به انتخابات و مردم انصافا هوشیاری بسیاری از خود نشان دادند و این ملت واقعا قابل تحسین هستند.


حضور حداکثری مردم در انتخابات

رییس دولت یازدهم، گفت: ملت وقتی یک تصمیمی بگیرد و همه به صحنه بیایند کار را پیش می‌برند، گاهی اوقات شرایط سخت و گاهی اوقات راحت است یا مشکلات است که باید عبور کنیم، کار بزرگی انجام گرفت و تامل شد و سکوت کردند و حرف نزدند و به خیابان نیامدند و این خیلی مهم است، انتخابات با امنیت و باشکوه و با حضور حداکثری و با رقابت و با سختی‌هایی که رقابت داشت، رقابت انجام گرفت و امروز پیش‌روی ما انتخابات بسیار مهمی است و شما وظیفه بسیار سنگینی دارید.

رییس‌جمهور خطاب به مجریان انتخابات تاکید کرد: اولا باید تشویق کنیم و بخواهیم نه تنها با زبان که با عمل همه مردم پای صندوق بیایند و مردم احساس کنند اگر یک نفرشان پای صندوق نیاید مغبون شده یعنی یک کار بزرگی برای سرنوشت کشورش می‌توانسته انجام دهد اما اهمال کرده. بدانند چقدر مهم است و برای سرنوشت کشور چقدر حائزاهمیت است. همچنان بدانند که برای عظمت ایران در دنیا چقدر مهم است و برای نظام ما در سطح جهانی چقدر مهم است تا همه پای صندوق‌های رای بیایند البته شوراها هم هست که انگیزه‌های محلی و غیره را هم به وجود می‌آورند لذا همه باید تلاش کنیم تا مردم را پای صندوق بیاوریم و مشارکت وسیعی با همان امنیت و آرامش داشته باشیم.

روحانی بیان کرد: همه ما مراقب باشیم از امکانات عمومی و دولتی در انتخابات به نفع جناح یا فرد استفاده نشود و این حرام است. دولت یعنی قوه مجریه، قضاییه، مقننه، نیروهای مسلح، یعنی همه شرکت‌هایی که از اموال عمومی استفاده می‌کنند و همچنین هیچ کس حق ندارد از تریبون عمومی، رسانه عمومی، روزنامه و سایتی که از بیتالمال اداره می‌شود اینها بیایند و در انتخابات استفاده شود، البته اینکه مردم را در کل انتخابات تشویق کنند اشکالی ندارد اما نسبت به فرد یا جناح یا حزب خاص بخواهند از امکانات استفاده کنند ممنوع است و مسوولش شما، وزارت کشور، فرمانداران، بخشداران و استانداران و ستاد انتخابات و همه است.

وی تاکید کرد: بنده نمی‌پذیرم کسی بگوید مسوول این کار شورای نگهبان است خیر دولت مسوول است، شورای نگهبان نظارت می‌کند و نظارتش هم سر جای خودش محفوظ است، ما باید بایستیم، اگر کسی تخلفی می‌کند و دارد از اموال عمومی استفاده می‌کند یک نیروی نظامی مسلح، امنیتی باید داد بزنیم و بایستیم. رییس‌جمهور افزود: هر کسی بخواهد می‌تواند از اموال شخصی و جیب مبارک خرج کند و طرفدارانش می‌خواهند پول بدهند بیایند و بدهند اشکالی ندارد ولی از اموال عمومی و بیتالمال نباید استفاده شود.


دوقطبی در انتخابات ایجاد نشود

روحانی با بیان اینکه نکته دیگری که بسیار حائزاهمیت است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کردند این است که نباید بگذاریم انتخابات قطبی شود، گفت: انتخابات قطبی دردسر ایجاد می‌کند، ما تجربه‌اش را داریم و دیدیم که انتخابات قطبی شد و چه مشکلاتی برای ما درست شد، چه در انتخابات و چه بعد از انتخابات، گرفتاری برای ما درست کرد لذا نگذاریم قطبی شود. وقتی قطبی شود احساساتی خواهد شد لذا هنگامی که انتخابات قطبی شد شعاری هم می‌شود، انتخابات نباید در واقع رقابت جناح‌ها، احزاب‌ و گروه‌ها باشد بلکه به معنای واقعی کلمه باید رقابت بین برنامه‌ها باشد و هر فردی یا کاندیدایی بگوید برنامه من بهتر است و دیگری از برنامه او نقد کند و بالعکس نه حزب و فرد بنابراین نگذاریم انتخابات قطبی شود.

وی ادامه داد: اگر انتخابات به صورت قطبی در بیاید بگذاریم یک فضای آرامی باشد؛ حالا یک فردی در انتخابات برنده می‌شود و آن یکی هم بازنده لذا باید کاری کنیم آن کسی که بازنده شد تا همه 4 سال کینه آن دیگری را به دل بگیرد؟ یا آن کسی که برنده شده با کینه نگاه کند به آن کسی که بازنده شده. نه ما برادریم و دوستیم و باید در کنار هم باشیم و همه یک ملت هستیم و اهل یک دینیم و باید رقابت سالم کنیم در یک فضای سالم و هر کسی هم که مردم به او رای داد روی چشم ماست و آن کسی که انتخاب مردم است، اینکه نظام ما در برابر تمام مشکلات با قدرت ایستاده به خاطر انتخابات‌هاست زیرا انتخابات نظام را تضمین می‌کند و انتخابات بزرگ‌ترین قدرت در برابر دشمنان این نظام است بلکه مردم به صحنه می‌آیند و نشاط‌شان را بازسازی و بازیابی می‌کنند و امید مردم از نو زنده می‌شود و پای انتخابات می‌آیند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: بدانیم که کل انتخابات امانت الهی است و خدا با تاکید می‌گوید «ان‌الله یأمرکم»، خدا به شما فرمان و دستور می‌دهد امانت را به اهلش بدهید و این انتخابات امانت بسیار بزرگی است و سرنوشت کشور است. انتخابات سرنوشت فرزندان و آینده این مملکت است همچنین انتخابات سرنوشت قدرت این کشور و امنیت است. ما یک امانت و گوهر گرانقدر را می‌خواهیم تقدیم کنیم به عنوان یک امانت به یک فرد صالح. لذا همه ما باید تلاش کنیم این فرمان الهی را به خوبی اجرا کنیم و همان‌گونه که مقام معظم رهبری گفتند رای حق‌الناس مردم است و باید مراقبت و دقت کنیم. هر چه رای مردم بود زبان ما، صندوق آرای مردم است و هر چه آن زبان و فریاد در صندوق بود همه ما سر فرود می‌آوریم و تعظیم می‌کنیم و ان‌شاءالله امیدواریم با همت، تلاش، ایمان و جهاد شما شاهد یک انتخابات بسیار خوب و باشکوه و سالم و رقابتی و قانونی و خیره‌کننده برای چشمان همه دشمنان و امیدوارکننده برای همه دوستان در سراسر عالم باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر