اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۸۲

تاکید لیبی بر معافیت از طرح کاهش تولید اوپک

لیبی روز یک‌شنبه (هفتم آذر ماه) اعلام کرد که از طرح کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) که قرار است در نشست هفته جاری این سازمان در وین بررسی شود، معاف است.

به گزارش فرانس پرس از طرابلس، مصطفی صنع‌الله، رییس شرکت ملی نفت لیبی، در بیانیه‌یی در وب سایت این شرکت نوشت: لیبی در چنان وضع خطرناک اقتصادی قرار دارد که به هیچ روی نمی‌تواند در آینده قابل

پیش‌بینی در طرح تولید کاهش تولید اوپک همکاری و مشارکت کند. وی افزود: اکنون موضوع مهم بهره‌برداری همه مردم لیبی از افزایش درآمد نفت است. این آزمونی واقعی خواهد بود که ما بتوانیم خود را از بحران کنونی سیاسی نجات داده و جریان نفت خود را حفظ کنیم.

کشورهای عضو اوپک در نشست غیررسمی

(28 سپتامبر، هفتم مهر ماه) الجزیره درباره کاهش تولید برای افزایش قیمت‌های نفت که از سال 2014 به این سو به‌شدت کاهش یافته است، توافق کردند که بر اساس آن، ایران، لیبی و الجزایر از طرح کاهش تولید معاف شدند.

جزئیات این توافق و چگونگی توزیع کاهش تولید در نشست رسمی روز چهارشنبه (دهم آذر ماه) اوپک در وین تعیین خواهد شد. تولیدکنونی لیبی حدود 600 هزار بشکه در روز است و قصد دارد در سال 2017 تولید خود را به بیش از 2 برابر افزایش دهد و به یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز پیش از انقلاب سال 2011 برساند.

لیبی از هنگام قیام مسلحانه پنج سال پیش که منجر به سرنگونی معمر قذافی حاکم مستبد این کشور شمال آفریقا شد، دستخوش بحران، بی‌ثباتی سیاسی، ناآرامی و خشونت است. اعضای اوپک در نشست الجزیره درباره کاهش کل تولید روزانه 14 عضو این سازمان به 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه موافقت کردند.


رجزخوانی عربستان درباره افزایش تولید نفت بازی با آتش است

عملی شدن تهدیدهای مطرح شده از سوی عربستان برای بالا بردن تولید نفت و افزایش سهم از بازار، خطرناک است و می‎تواند به این کشور آسیب برساند.

به گزارش شانا، روزنامه فایننشال تایمز در یادداشتی به قلم نیک باتلر، تهدیدهای عربستان درباره توان این کشور برای ادامه دادن به سیاست افزایش تولید نفت را ارزیابی کرد که در ادامه، بخشی از آن می‎آید.

آیا عربستان در تلاش برای افزایش سهم خود از بازار جهانی نفت، این جرات را دارد که با حامی اصلی خود تقابل پیدا کند؟ آیا سعودی‎ها این خطر را به جان می‎خرند که همزمان با روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید امریکا، منافع اقتصادی ایالات‌متحده را به چالش بکشند؟

قرار است چهارشنبه (10 آذر ماه) اعضای اوپک برای کاهش هماهنگ تولید با هدف بازگشت توازن به بازار نفت، گرد هم بیایند. با نزدیک شدن به این دیدار، جنگ روانی میان اعضای این سازمان ادامه دارد. عربستان همچنین تولید نفت خود را در سطحی بی‌سابقه نگه داشته و ایران نیز همچنان به افزایش تولید خود ادامه می‎دهد. نشانه‎های چندانی از توافق کاهش تولید در نشست آینده اوپک دیده نمی‎شود عجیب نیست که قیمت نفت دوباره به حدود 45دلار برای هر بشکه کاهش یافته است.

واکنش عربستان به این بن‎بست، تکرار تهدیدها درباره افزایش دوباره تولید نفت و رساندن آن به 11میلیون بشکه در روز بوده است. فرض عربستان این است که با افزایش تولید این کشور، دیگر تولیدکنندگان نفت تحت‌فشار قرار می‎گیرند و با کاهش تولید خود، سهمی بیشتر از بازار را به سعودی‎ها می‎دهند. گستره رقیبان عربستان در تولید نفت، از ایران آغاز می‎شود و به امریکا نیز می‎رسد. با نظم جدید جهانی پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری امریکا، این رویکرد عربستان خطرناک است و می‎تواند به این کشور آسیب برساند.

بدون توافق اوپک، افت قیمت نفت ادامه می‎یابد. سطح ذخیره‎سازی نفت در جهان بالاست و طبق پیش‎بینی آژانس بین‎المللی انرژی، تولید نفت اوپک و غیر اوپک در سال 2017 میلادی همچنان بیشتر می‎شود. قرار است تولید میدان‎های نفتی جدید در برزیل، کانادا و قزاقستان آغاز شود. نشانه‎های از رشد چشمگیر تقاضای نفت دیده نمی‎شود. افت قیمت نفت، بی‎ثباتی را در کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی همچون نیجریه و ونزوئلا، تشدید می‎کند. هرگونه افزایش تولید نفت عربستان می‎تواند این وضع را وخیم‎تر کند. به نظر می‎رسد که دولت عربستان تصمیم گرفته است که اعضای اوپک باید این رنج را تحمل کنند. اما در مقابله با امریکا، عربستانی‎ها باید محتاط‎تر باشند. بسیاری از تولیدکنندگان نفت شیل در امریکا، از نظر مالی در فشار هستند. بطور کلی، این بخش خود را با قیمت نفت 50دلار برای هر بشکه تطبیق داده است اما برای قیمت نفت 40دلار و پایین‎تر را که اکنون بازار به سوی آن حرکت می‎کند، توان تحمل ندارد. تولیدکنندگان امریکایی بخشی از مشکلات خود را در یک سال گذشته، به تاخیر انداخته‎اند اما زمان بازپرداخت بدهی‎ها کم‎کم فرا می‎رسد بخشی از شرکت‎ها، باید برای تعطیلی آماده شوند.

آیا این تحول، از پیامد‎های سازکار بازار نیست که در آن رقابت سبب حذف بازیگران ضعیف‎تر می‎شود؟ این تا حدی درست است، اما در عین حال، حکومت سعودی به تضمین‎های دفاعی امریکا که شامل حمایت شدید سیاسی و نظامی می‎شود، اتکا دارد. در دوران باراک اوباما‌ رییس‌جمهور امریکا، رابطه این کشور با سعودی‎ها خدشه‎دار شد، اما اگر رفتار عربستان سبب تعطیلی بخشی عمده از صنعت شیل در ایالات متحده و از دست رفتن درآمدها و شغل‎های مربوط به این بخش شود، رابطه دو کشور آسیب‎هایی شدیدتر را تجربه خواهد کرد. افزون بر آن، ترامپ جزو آن جمهوری‎خواهانی نیست که با احترامی عمیق به عربستان می‎نگرند.

دولت خشمگین امریکا برای واکنش به هرگونه تهدید برای اشتغال در این کشور، گزینه‎های بسیار در اختیار دارد. یکی از گزینه‎ها، انتشار کامل یافته‎های به دست آمده در بررسی کنگره این کشور درباره حملات 11سپتامبر و دیگر درگیری‎ها ضد امریکاست که عربستان در آنها مداخله داشته است. ترامپ همچنین می‎تواند از حمایت از عربستان در جنگ یمن دست بر دارد. او همچنین می‎تواند درباره حمایت‎های نظامی از حکومت سعودی، مذاکره دوباره داشته باشد و حتی این حمایت‎ها را متوقف کند.

گروه‎های حامی عربستان ممکن است این استدلال را مطرح کنند که فروش اسلحه امریکا به حکومت سعودی، ده‎ها هزار شغل در ایالات‌متحده ایجاد می‎کند و هیچ دولتی این وضع را به خطر نخواهد انداخت. این استدلال نادرست است. هر حکومتی در عربستان نیازمند خرید تجهیزات از امریکاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر