گروه صنعت| به دلیل بالا بودن هزینههای واردات خودرو قیمت خودروهای وارداتی در ایران بطور میانگین به دو برابر قیمت جهانی این محصولات میرسد. در حال حاضر، واردکنندگان خودرو به دو دسته نمایندگیهای رسمی خودروساز خارجی و واردکنندگان غیررسمی تقسیم میشوند که البته قیمت تمام شده واردات برای نمایندگیهای رسمی بیشتر از واردکنندگان متفرقه است. در عین حال، فعالیت واردکنندگان متفرقه موجب شده که شفافسازی لازم در مسیر قیمتگذاری نهایی خودروهای وارداتی صورت نگیرد.
در این باره، عضو انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در زمان تحریم نمیتوانستند بهطور مستقیم از خودروسازان خارجی خرید کرده و از تخفیفهای مربوطه بهرهمند شوند، خاطرنشان کرد: در سطح جهان سود تولیدکنندگان خودرو حدود 5 تا 6درصد و سود نمایندگیهای رسمی فروش خودرو نیز حدود ۱۰درصد است. سیداحسانالدین غفوریان ادامه داد: بهطور کلی 8شاخص هزینههای خرید و حمل خودرو از مبدا تا گمرک ایران، هزینههای ترخیص از گمرک، هزینههای حمل و انبارداری در داخل ایران، هزینههای پیش از تحویل خودرو به مشتریان، هزینههای بازاریابی، فروش و شمارهگذاری، هزینههای سربار تشکیلاتی، مالیات بر ارزش افزوده فروش و سود شرکت فروشنده خودرو؛ قیمت تمام شده خودروهای وارداتی در ایران را تشکیل میدهند.
غفوریان افزود: در بخش هزینههای خرید خودرو و حمل از مبدا تا گمرک ایران شاخصهایی همچون قیمت پایه خودرو، قیمت آپشنهای خودرو، هزینههای حمل در خاک کشور سازنده، هزینههای حمل تا گمرک ایران و هزینه بیمه جمعا قیمت خودرو در گمرک ایران (CIF) را تشکیل میدهند. وی با بیان اینکه در خودروهای وارداتی آپشنها بطور میانگین حدود یکسوم قیمت خودرو را به خود اختصاص میدهند، تصریح کرد: براین اساس برای بررسی و مقایسه قیمت یک خودروی مشابه در ایران و جهان باید توجه شود که قیمت پایه این خودروها با یکدیگر مقایسه شود زیرا آپشنها میتوانند حتی تا بیش از یک سوم به قیمت خودرو اضافه کنند.
این کارشناس خودرو ادامه داد: هزینههای ترخیص خودرو از گمرک ایران نیز شامل هزینه بیمه محموله در گمرک، حقوق ورودی که برای خودروهای متعارف با حجم موتور ۲۰۰۰سیسی برابر با ۴۰درصد ارزش اظهار شده در گمرک است، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرک که جمعا ۹درصد است، هزینه هلالاحمر، عوارض محیطزیست، عوارض واردات خودرو که 5درصد است، هزینه وزارت راه و شهرسازی، هزینه ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت و هزینه سازمان استاندارد به اضافه هزینههایی که داخل گمرک برای مواردی چون آمادهسازی اظهارنامه و غیره دریافت میشود، است که این هزینهها جمعا حدود ۶۰ درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه میکنند. غفوریان افزود: در بخش هزینههای حمل از بندر ورودی به گمرک و هزینههای انبارداری در ایران نیز اگر شرکت مربوطه دارای انبار اختصاصی خود در گمرک باشد، هزینههای آن کمتر شده و در غیر این صورت بیشتر میشود.
وی با بیان اینکه هزینههای صورت گرفته در مرحله پیش از تحویل خودرو به مشتریان نیز قابل توجه است، اظهار کرد: این هزینهها شامل هزینههای مالی و فاینانس خرید، هزینه خدمات پس از فروش، هزینههای انبارداری داخل شرکت و هزینههای بازرسی قبل از تحویل خودرو به مشتری (PDI) است. عضو انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: حدود 5 تا 6درصد ارزش خودرو نیز میتواند صرف خدمات پس از فروش آن شود. این هزینهها حداقل هشت تا ۱۲درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه میکند، البته مشروط به آنکه منابع مالی این هزینهها از سیستم بانکی اخذ نشده باشد، در غیر این صورت سود تسهیلات دریافتی نیز به این هزینهها اضافه میشود.
غفوریان با بیان اینکه هزینه شمارهگذاری خودرو معروف به فیش خزانه نیز ۱۰درصد هزینه C&F (قیمت خرید خودرو + هزینه حمل به ایران) را تشکیل میدهد، خاطرنشان کرد: بطور معمول حدود هشت درصد قیمت C&F اظهاری خودرو نیز به عنوان هزینههای عوارض و مالیات شمارهگذاری از سوی اداره دارایی دریافت میشود. وی ادامه داد: برای یک خودروی وارداتی با حجم موتور ۲۰۰۰سیسی نیز حدود ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان صرف اسقاط خودروهای فرسوده میشود ضمن آنکه هزینه بیمه شخص ثالث را نیز باید به قیمت تمام شده خودرو اضافه کرد.
در بخش هزینههای سربار تشکیلاتی نیز هزینههای اجاره ساختمان، هزینههای آب، برق و گاز و هزینههای پرسنلی باعث افزایش قیمت تمام شده خودروهای وارداتی در ایران میشود ضمن آنکه سود شرکت فروشنده خودرو نیز با توجه به شرایط حاشیه بازار تعیین و به قیمت تمام شده اضافه میشود. وی تصریح کرد: مجموعه این هزینهها قیمت عرضه خودروهای وارداتی در ایران را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰درصد نسبت به قیمت جهانی این محصولات افزایش میدهد.