کسری داخلی شکر به یک‌میلیون تن رسید

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۵۸

گروه صنعت|

بحران صنایع به شکر رسید. با اینکه در اردیبهشت‌ماه سال جاری وزیر جهاد کشاورزی، واردات شکر را برای ورود موقت آزاد کرد، اما به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات، با توجه به کمبود شکر در بازار بسیاری از واحدهای شیرینی و شکلات تعطیل شده‌اند. بر اساس این گزارش، سال‌هاست که معضل تامین شکر در بازار وجود دارد؛ چرا که همچنان تولید شکر در ایران به خود کفایی نرسیده است و غالبا واردات شکر به کشور ممنوع است و هر از چند گاه به دلیل کمبود در بازار واردات به‌طور موقت آزاد می‌شود که همین ممنوعیت و آزادی موقت، پیش‌بینی بازار را برای فعالان اقتصادی و صنعتگران حوزه غذا سخت کرده است. اما با این حال، از سال 79 دو وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی با هم ادغام شدند و بسیاری بر آن شدند که وظایف این دو وزارت خانه بسیار است و مسوولیت بسیاری از مسائل از چشم مسوولان ذی ربط آن دور می‌ماند؛ هرچند سال‌ها بعد بار دیگر، طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی نیز مخالفت‌های زیادی را در پی داشت؛ چرا که بسیاری بر این باور بودند که وزارت جهاد کشاورزی، متولی حمایت از تولید کشاورزی است و بدنه کارشناسی قوی و آشنا با حوزه‌های صنعت، تجارت و صادرات ندارد، بنابراین سپردن وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند نتایج نامطلوبی در پی داشته باشد. حالا با گذشت زمان و بحران‌هایی که در زمینه صنایع از قبیل قند و شکر و روغن به وجود می‌آید، بار دیگر کارشناسان دلایل آن را همین طرح می‌دانند که بارها مشکلات را برای تولیدکنندگان و کشاورزان در مقاطع

به وجود می‌آورد. ظاهرا این تناقضات اکنون خود در بازار یکی از مهم‌ترین اقلام غذایی کشور یعنی شکر نشان داده و این ماده مهم در بازار نایاب شده و به بحران در صنایع وابسته خود منجر شده است؛ بحرانی که به دلیل رکود بازار، پیش از این نیز دامن صنایع کشور را گرفته بود. در این باره، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه‌کنندگان شکر خام با بیان اینکه پارسال حدود ۵۰۰ هزار تن مجوز واردات شکر صادر شد، افزود: به اعتقاد ما کسری تولیدی شکر در داخل حدود یک میلیون تن است اما وزارت جهاد کشاورزی معتقد است ۵۰۰ هزار تن است. غلامحسین بهمنی با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما با اشاره به اینکه قیمت شکر همیشه در نوسان بوده است، افزود: در دولت‌های هفتم و هشتم واردات شکرخام با تعرفه‌های بالا کند شد.

وی با اشاره به اینکه در سال 94، یک میلیون و 300 هزار تن شکر تولید کردیم، گفت: مصرف داخلی شکر بر اساس آمار صنفی قند و شکر ایران حدود 2 میلیون و 400 هزار تن در سال است. بهمنی با بیان اینکه پارسال حدود 500 هزار تن مجوز واردات شکر صادر شد، افزود: به اعتقاد ما کسری تولیدی شکر در داخل حدود یک میلیون تن است اما وزارت جهاد کشاورزی معتقد است 500هزار تن است که این موضوع باید در جلسه کارشناسی بررسی شود. وی گفت: واردات شکر خام از سال 93 ثبت سفارش نشد و به همین علت کارخانه‌های تصفیه شکری با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شدند و این موجب شد کارخانه‌های قندی تعطیل شوند.

بهمنی با تاکید بر اینکه این موضوع عمدی نبوده است، گفت: اشتباهات برآوردی و محاسباتی موجب چنین تصمیماتی شده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه‌کنندگان شکر خام افزود: دولت‌های نهم و دهم تعرفه واردات کشور را صفر کرد و موجب شد واردات شکر بی‌حد و اندازه شود. وی گفت: تا پایان سال 94 به علت مازاد واردات شکر در سال‌های گذشته، کمبود شکر نداشتیم. بهمنی افزود: میانگین مصرف شکر در کشور در 10ساله اخیر سالانه 2 میلیون و 400 هزار تن بوده است.


شکر نایاب و تعطیلی کارخانجات شکلات

در این باره، دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات با بیان اینکه ممنوعیت واردات شکر باعث شده تا این ماده اولیه کارخانجات در بازار نایاب شود، گفت: این تصمیم بسیاری از کارخانجات شکلات و شیرینی را تعطیل کرده است. جمشید مغازه‌یی با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات شکر کارخانجات متعددی را در تامین شکر مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو کرده و حتی تعدادی تعطیل شده‌اند اظهار داشت: امروز عرضه و تقاضای شکر در بازار اصلاً مناسب نیست به‌نحوی که این ماده اولیه در بازار نایاب شده است. وی با بیان ما هنوز در تولید شکر به خودکفایی نرسیده‌ایم، افزود: در حال حاضر کارخانجات شکلات و شیرینی که نیاز شدیدی به شکر دارند به مرز تعطیلی رسیده‌اند. برای حل این موضوع نامه‌نگاری‌های متعددی با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم اما آنها تدبیری برای حل این موضوع به کار نبرده‌اند. دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات تصریح کرد: بورس نیز اعلام کرده فقط هفته‌یی 2هزار تن شکر می‌تواند در اختیار واحدهای متقاضی قرار دهد اما این رقم به هیچ عنوان جوابگوی نیاز کارخانجات نیست. مغازه‌یی در ادامه صحبت‌های خود با اعلام اینکه بروز مشکل در تامین مواد اولیه کارخانجات شیرینی و شکلات باعث شده تا بازارهای صادراتی آنها نیز با مشکل روبه‌رو شوند تصریح کرد: این صنعت حدود 500 تا 600 میلیون دلار صادرات انجام می‌داد اما این موضوع باعث شده تا در صادرات نیز با مشکل مواجه شویم. وی با اشاره به اینکه عملا شکری در بازار وجود ندارد و اگر کسی بتواند آن را پیدا کند باید با قیمتی بسیار بالا خریداری کند، تصریح کرد: 300 تا 350 کارخانه فعال در حوزه شکلات و شیرینی فعال هستند که اکثر آنها در تامین شکر مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو بوده و به مرز تعطیلی رسیده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر