اجرای نیمی از مصوبات کارگروه خروج از رکود

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۵۷

گروه صنعت|

ابتدای سال گذشته بود که اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری، خبری مبنی بر اعلام و ابلاغ مصوبه تشکیل کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید در تمام استان‌های کشور اعلام کرد. از عمده‌ترین اهداف این کارگروه، بررسی و توقف علل رکود واحدهای تولیدی و هماهنگی برای حل مشکلات آنها عنوان شده است. اما هم‌اکنون با گذشت یک سال از آغاز به کار این کارگروه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نشستی خبر از اجرایی شدن 50درصد مصوبات این کارگروه داد و اعلام کرد: تاکنون در این کارگروه، مسائل و مشکلات 13هزار و 500واحد تولیدی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است. البته نعمت‌زاده وعده داده که 50درصد مابقی مصوبات کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌های کشور نیز در مرحله اجراست.


تسهیلات واحدهای تا ۱۰۰نفر اشتغال

محمدرضا نعمت‌زاده درباره آخرین مصوبات کارگروه رفع موانع تولید افزود: در حال حاضر مهم‌ترین رویکرد دولت رفع موانع تولید است. در این راستا، به بانک‌ها ابلاغ شده همکاری لازم در این زمینه داشته باشند و بر همین اساس تسهیلات ویژه برای واحدهای تولیدی کوچک تا سقف ۱۰۰نفر اشتغال درنظر گرفته شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها ازجمله بانک مرکزی، امور مالیاتی و تامین‌اجتماعی موظف شده‌اند همکاری لازم را برای تسهیل و رفع موانع تولید در کشور داشته باشند.


3 چالش اساسی بنگاه‌های اقتصادی

نعمت‌زاده اظهار کرد: دریافت تسهیلات بانکی، استمهال بدهی‌ها و وجود مشکلات حقوقی ازجمله مهم‌ترین درخواست‌های مطرح شده ازسوی تولیدکنندگان در کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌های کشور بوده است.

وی تاکید کرد: اغلب واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و تعطیل کشور مربوط به دولت قبل است و ربطی به این دولت ندارد. نعمت‌زاده تصریح کرد: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته تا بتوانیم با فعال کردن واحدهای تولیدی به‌خصوص واحدهای تولیدی کوچک مشکل بیکاری را در کشور برطرف کنیم.


بیش از ۱۰۰مورد سرمایه‌گذاری خارجی

وزیر صنعت با بیان اینکه خودمان هم نتایج پس از برجام را باور نمی‌کردیم، افزود: امسال سال آخر دولت و خاص است و باید جمع‌بندی کنیم و به مردم بگوییم که آیا حرف زده‌ایم یا عمل کردیم. وی بیان کرد: پس از برجام بیش از ۱۰۰مورد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت گرفته است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: شرکت‌هایی که تا قبل از این جواب ما را نمی‌دادند هم‌اکنون برای سرمایه‌گذاری به کشور آمدند. حقانیت ایران را امروز دنیا پذیرفته و در این شرایط باید کارآفرینان کار کنند و بانک‌ها هم همکاری بیشتری داشته باشند تا صنعت و تولید رونق

پیدا کند.

وی گفت: تقاضاهای بسیار زیادی ازسوی شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور با شرایط مورد علاقه ایران در دست بررسی دولت است. این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: این شرکت‌ها براساس قراردادها باید علاوه بر ورود فناوری‌های روز دنیا به صادرات محصولات تولیدی نیز اقدام کنند. وی بیان کرد: شرایط اقتصادی کشور در سال‌های گذشته «قفل» بود و فعالان اقتصادی ایران کمتر می‌توانستند فعالیت اقتصادی داشته باشند. وی در ادامه بااشاره به برخی مشکلات موجود در ارتباطات بین‌المللی اقتصادی ایران گفت: این مشکلات به تدریج حل خواهند شد.


10قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت

نعمت‌زاده ادامه داد: کشور نیازمند سرمایه‌گذار و اشتغال‌زایی است. باوجود اینکه ۶ماه بیشتر از زمان برجام نمی‌گذرد، گشایش خوبی در سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: حداقل در بخش صنعت ۱۰مورد قرارداد منعقد شد؛ اگرچه این مساله زمان‌بر است و در زمینه واحدهای متوسط زودتر جواب داده است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: به‌طور قطع باید فضا را برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کرد. وی ادامه داد: رسیدن به رونق قابل‌قبول جز با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست. در سال‌های گذشته نرخ ارز را پایین نگه داشتند و امروزه نرخ ارز رو به بهبود است که امیدواریم تولیدات داخلی را صادر کنیم و واردات را

کاهش دهم. وی عمده مشکل واحدهای صنعتی را مشکلات مالی دانست و اظهار کرد: ۷۰درصد واحد‌های صنعتی با چنین مشکلی روبه‌رو هستند و علت آن هم این است که سال‌ها با رکود و تحریم مواجه بوده‌ایم. وی اضافه کرد: امیدواریم با رونق مسکن در کشور همچنین برگشت صلح با کشورهای همسایه کارخانجات صنعتی بازارشان رونق دوباره‌یی پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر