خبر

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۵۵

اذعان دولت به بحران تکنولوژی در صنایع ایران

گروه صنعت| بحران تکنولوژی در صنایع کشور تا حدی جدی شده که حتی متولیان دولتی این حوزه نیز به این موضوع اذعان دارند؛ این در شرایطی است که از سوی دیگر، رکود هر روز بیش از گذشته گریبان صنعتگران کشور را می‌گیرد و آن طور که آمار بررسی شده وزارت صنعت نشان می‌دهد؛ تولید در فصل بهار امسال در مقایسه با فصل بهار سال 94، 3درصد گران‌تر شده که این امر بر آسیب‌های صنایع کشور افزوده است. در این راستا، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع موجود در کشور ما از تکنولوژی پایین و متوسطی برخوردار هستند و تکنولوژی‌های تک در حد تدوین دانش فنی است که در مراکز رشد و در پارک‌های علم و فناوری پارک و متوقف می‌شود.

رمضانعلی صادق‌زاده با بیان اینکه دانش فنی در پارک‌های علم و فناوری پارک می‌شود و به سمت صنعت رسوخ پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: زمانی که یک محصول تولید می‌شود باید سلیقه مشتری نیز در نظر گرفته شود در غیر این صورت نه تنها در بازار داخلی مشتری نخواهد داشت بلکه در بازار خارج نیز موفق نخواهد بود. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه محصول تولیدی باید دارای معماری باشد، گفت: تولید صنعتی نیز باید بر اساس معماری تولیدی ایجاد شود.

صادق‌زاده در ادامه ضمن اشاره به فارغ‌التحصیلی یک میلیون دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال گفت: فاصله بین مهارت و مدرک تحصیلی روز به روز در حال افزایش است و هرم اشتغال به سمتی می‌رود که حجم بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دلیل عدم مهارت نمی‌توانند جذب بازار کار شوند و عملا جامعه بیکاران را تشکیل می‌دهند. وی با بیان اینکه عدم رسوخ فناوری‌های نوین در صنایع موجود به عنوان یک چالش بزرگ صنعت کشور را تهدید می‌کند، گفت: دیر یا زود صنایعی که نتوانند خود را با فناوری‌های نوین و پیشرفته مجهز کنند قطعا به سرنوشت خروج از چرخه تولید محکوم خواهد شد.


13 دستورالعمل حمایتی برای صنایع دانش‌بنیان

گروه صنعت| کنفرانس بین‌المللی بازاریابی در صنایع دانش‌بنیان با هدف انتقال دانش روز بازاریابی به شرکت‌های دانش‌بنیان و ترویج ضرورت مطالعات بازار با حمایت معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری و با همکاری انجمن تحقیقات بازار اروپا، توسط انجمن تحقیقات بازاریابی ایران برگزار شد. علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اهداف بلندمدت معاونت علمی و فناوری در حمایت از توسعه بازار و صادرات محصولات دانش بنیان، به برنامه‌های دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی و ایجاد کریدور صادرات دانش بنیان و حمایت از ایجاد واسطه‌های تجاری صادراتی برای محصولات دانش بنیان اشاره کرد. وی افزود: ارائه کمک‌های بلاعوض از طریق کریدور صادرات در قالب 13 دستورالعمل حمایتی برای توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به بازارهای جهانی یکی از برنامه‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری است.

به گفته بیرنگ، این کمک‌ها حوزه‌هایی مانند تهیه اقلام تبلیغاتی، اصلاح و ارتقای وب‌سایت شرکت‌ها، حمایت از حضور در سایت‌های فروش B2B، حمایت از شرکت‌ها برای اخذ استانداردهای کیفی بین‌المللی جهت محصولات، حمایت از طراحی ساخت مهندسی محصولات، حمایت از حضور شرکت‌ها و هیات‌های تجاری در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی، حمایت از تهیه گزارش‌های مطالعه بازار خارجی و پرداخت کمک هزینه جذب نیروی تخصصی بازرگانی، مواردی از حمایت‌های معاونت علمی جهت توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به بازارهای بین‌المللی است. وی با اشاره به حمایت معاونت علمی از ایجاد 5 پایگاه‌ صادراتی در سایر کشورها با هدف صادرات کالاهای ایرانی و ارائه انواع خدمات مشاوره اعم از حقوقی، مالی و بازرگانی به شرکت‌های متقاضی صادرات گفت: حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات تخصصی کالاهای دانش‌بنیان از دیگر برنامه‌هایی است که در معاونت علمی به‌طور جدی پیگیری می‌شود تا از طریق تجمیع محصولات دانش‌بنیان یک حوزه و در قالب یک برند واحد به بازارهای صادراتی عرضه شوند. معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در این راستا تاکنون بیش از 6 شرکت مدیریت صادرات در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات پیشرفته الکترونیک، ابزار دقیق و تجهیزات اپتیک و فتونیک، داروهای گیاهی و تجهیزات مرتبط با صنایع هوایی و فضایی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفته‌اند. در ادامه این جلسه حسن افتخاریان، رییس انجمن تحقیقات بازاریابی ایران و دبیر کنفرانس به ضرورت تحقیقات بازار در دنیای امروزی برای کسب سهم از بازارهای بین‌المللی به‌صورت هدفمند و از طرفی عدم آشنایی و تقاضای شرکت‌های ایرانی جهت بهره‌مند شدن از خدمات شرکت‌های تخصصی مطالعات بازار ایرانی اشاره کرد.

وی افزود: ضرورت ترویج فرهنگ مطالعات بازار و آشنایی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با فعالیت‌های شبکه بین‌المللی تحقیقات بازار جهت کسب اطلاع از بازار سایر کشورها، از اقداماتی است که در دستور کار انجمن تحقیقات بازاریابی ایران قرار دارد. در این همایش، امیر البدوی، استاد دانشگاه تربیت مدرس در مورد اکوسیستم نوآوری و اهمیت تحقیقات بازار برای شرکت‌های نوپا، سابین گرمن، مشاور ارشد بازاریابی و مدیریت برند شرکت Innate Motion در مورد خلق ارزش برای مشتری با همکاری مشتری، میراحمد امیرشاهی، دانشیار دانشگاه الزهرا در مورد پر کردن خلأهای موجود در بازار با به‌کارگیری دانش مهندسی، حیدرزاده دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در مورد تحقیقات کیفی در بازاریابی و روش‌های فرافکنی، «کارین دوچن»، مدیر ارتباط مشتریان شرکت Kantar در خصوص نوآوری و خلق ارزش برند و «الکساندر رپتز»، مشاور ارشد و مسوول تطبیق شرکت venionaire capital در خصوص راه‌های ورود به بازارهای بین‌المللی سخنرانی کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر