گروه تجارت|
اصناف کشور، عمدهترین گروه تامینکننده در نظام خرده فروشی کشور محسوب میشوند، چراکه اساسا توزیع کالا در این نظام، برعهده این گروه قرار دارد. در این شرایط، بر اساس نظام توزیع مدرن دنیا و به روز شدن سیستمهای خرده فروشی در کشور، ایجاد هایپرمارکتها و فروشگاههای زنجیرهیی در بسیاری مناطق در دستور کار قرار گرفته است و برخی حتی معتقدند که این فروشگاهها تا حدی در بازار گسترده خواهند شد که جای فروشگاههای عرضه خرد یا همان «دکانهای قدیمی» را خواهند گرفت، زیرا خریداران میتوانند در کمترین زمان ممکن، به هر آنچه مورد نیاز آنهاست، دسترسی داشته باشند و در عین حال، به دلیل عرضه انواع کالای تولیدی از سوی تولیدکنندگان مختلف، کیفیت و کمیت کالاهای عرضه شده مورد نظارت و ارزیابی مشتری قرار میگیرد و از این طریق، رقابت تولیدکنندگان در بازار نیز افزایش مییابد. این اما در شرایطی است که به اعتقاد رییس اتاق اصناف کشور، فروشگاههای زنجیرهیی و فروشگاههای محلی مکمل همدیگر هستند و هر دو، خدمات و کالاهای مورد نیاز و ضروری را به مصرفکننده در سطح شهر عرضه میکنند؛ لذا لزوما شکلگیری یکی، موجب نفی دیگری نیست.
خردهفروشی مدرن به دور از ظرفیت
علی فاضلی در گفتوگو با «تعادل» در تشریح اوضاع کنونی ایجاد و گسترش هایپرمارکتها و فروشگاههای زنجیرهیی نسبت به نیاز روز کشور و مقتضیات امروز دنیا، گفت: متاسفانه شمار بنگاههای کوچک ارائهدهنده خدمات کالاهای مصرفی بهطور فزایندهای در چند سال گذشته رشد پیدا کرده است، اما از طرفی، شمار فروشگاههای زنجیرهیی و هایپرمارکتها، آن طور که باید و شاید افزایش پیدا نکرده و سهم این فروشگاهها بهطور کلی در ایران، فقط 4درصد است که این سهم با توجه به ظرفیت کشور بسیار ناچیز است و بخش کوچکی در بازار بزرگ خرده فروشی را در اختیار دارند؛ بر این اساس، نیاز به افزایش تعداد این فروشگاهها در بازار، در آینده بیشتر به چشم میآید؛ چراکه اساسا نظام توزیع مدرن کشور به این فروشگاهها در آینده نیاز خواهد داشت.
سهمخواهی 15درصدی فروشگاههای زنجیرهای
رییس اتاق اصناف کشور در عین حال تاکید کرد: اتاق بازرگانی ایران و اتاق اصناف کشور با همکاری و هماهنگی هم، برای این موضوع برنامهیی طراحی کرده و برنامهریزی خوبی انجام داده اند؛ همچنین اتحادیه کشوری فروشگاههای بزرگ تشکیل شده است تا بتواند اهداف تعیین شده را دنبال کند و سهم این فروشگاهها را از 4درصد به 15درصد افزایش دهد. فاضلی ادامه داد: در حال حاضر باید فروشگاههای زنجیرهیی را گسترش داد، چراکه اساسا نظام خرده فروشی کشور چارهیی جز گسترش این فروشگاههای مدرن ندارد؛ البته باید درنظر داشت که فروشگاههای محلی و کوچک مکمل فروشگاههای بزرگ زنجیرهیی و هایپرمارکتها هستند اما باید این فروشگاههای خرد را نظام مند کرد و کارهای تشویقی انجام داد تا انها نیز در راستای قانونمند شدن و به روز کردن سیستم عرضه خود و پیوستن به سیل خرده فروشی مدرن، قدم بردارند. رییس اتاق اصناف کشور تصریح کرد: البته همگان به این موضوع اذعان داریم که باید از افزایش فروشگاههای محلی و خرد جلوگیری شود، اما قانون گذاران هنوز به ما این اجازه را ندادهاند که بتوانیم از رشد بیرویه آنها جلوگیری کنیم؛ لذا اگر قانون نیز به کمک نظام توزیع کشور بیاید و
تسهیلاتی را برای تبدیل و تغییر انها به فروشگاههای مدرن فراهم کند، قطعا این موضوع در نهایت به نفع نظام عرضه و توزیع کشور خواهد بود.
تقویت رقابت برای سرمایهگذاری در توزیع مدرن
رییس اتاق اصناف کشور در ادامه، در تشریح ویژگیها و مزایای هایپرمارکتها و فروشگاههای زنجیرهیی بزرگ و مدرن تصریح کرد: ایجاد فروشگاهای زنجیرهیی و بزرگ در کلانشهرها بسیار مفید بوده و دولت باید مشوقهایی تعیین کند که سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در این صنعت با هم رقابت کنند و سرمایه خود را به این بخش وارد کنند که اگر این اتفاق صورت گیرد و ما بتوانیم سهم این فروشگاهها را تا حدود 15درصد افزایش دهیم، به نظام مند کردن اقتصاد کشور کمک شایانی کردهایم. فاضلی در عین حال و در ادامه این گفتوگو خاطرنشان کرد: قطعا به سمت مدرنیته و مدرنیزه کردن صنعت خرده فروشی مدرن در کشور قدم برمیداریم اما بیشتر خود صاحبان فروشگاهها باید در این مدرنیته کردن بخشهای مختلف واحدهای خود اقدام کنند و طرحها و برنامهها را ارائه دهند.
فروشگاهها برندسازی کنند
رییس اتاق اصناف کشور همچنین یادآور شد: «برندسازی» یکی از کارهایی است که یقینا فروشگاهها باید انجام دهند که در آینده اقتصادی صنعت خرده فروشی میتواند مفید باشد و تاثیرگذار خواهد بود، اتاق ایران هم این سیاستها را تاکید و درانجام این کارها
کمک خواهد کرد.
به اعتقاد این فعال بخش خصوصی، اگر فروشگاههای مدرن و هایپرمارکتها به سمت برندسازی حرکت کنند و از فروشگاههای خود، برندهای معتبر فروشگاهی در نظام عرضه و توزیع بسازند، قطعا این موضوع در نهایت، هم به نفع مصرفکنندگان تمام خواهد شد و هم به نفع تولیدکنندگان که میخواهند فروش بیشتری داشته باشند و کالاهای بیشتری را در بازار عرضه کنند. رییس اتاق اصناف کشور در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود این امر که در اداره بخش صنعتی در حال حرکت به سمت مدرنیته کردن هستیم اما زیرساخت لازم را برای آن فراهم نکردهایم.
سهم دولت در توسعه فروشگاهها چیست؟
فاضلی یادآور شد: اساسا در مجموع، در حال حاضر قدمهایی جسته و گریخته، برداشته میشود و کارهایی در حال انجام گرفتن است اما هنوز این اقدامات برای تقویت زیرساختهای مدرن شدن و به روز شدن نظام توزیع و عرضه کشور کافی نیست و در این راستا، یقینا اتاق اصناف و وزارت صنعت و معدن باید تسهیلات لازم را در اختیار این فروشگاهها قرار دهند تا آنها از انگیزه لازم برای توسعه خود در چرخه توزیع برخوردار باشند. وی افزود: البته با توجه به گستردگی نیازهای فعلی اقتصاد کشور، نمیتوان از دولت انتظار داشت که در این کار به صورت مستقیم دخالت کند اما باید تسهیلات لازم را برای توسعه این فروشگاهها در اختیار سرمایهگذاران قرار دهند و به بهبود فضای کسب و کار در این حوزه بپردازند.
رییس اتاق اصناف در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان نمایندگان اتاق اصناف ایران، با تلاش برای حذف قوانین دستوپاگیر میتوانیم کمک بزرگی به این واحدهای تولیدکننده و عرضهکننده کنیم که البته در تلاشهای اخیر، برخی از قوانین دست و پاگیر و مزاحم در این زمینه را اصلاح کردهایم و به محض شروع کار مجلس دهم، نسبت به اصلاح سایر قوانین مزاحم کسب و کار در این زمینه نیز اقدام خواهیم کرد.