اختلاف قیمت نفتا و پروپیلن کمتر از همیشه

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۹۵

نیپنا

شکاف قیمتی نفتا و پروپیلن در بازار آسیا به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری میلادی رسید. به گزارش پلاتس، با شروع به کار واحدهای جدید تولید پلی‌پروپیلن در چین و افزایش عرضه این محصول، شکاف قیمتی نفتا و پروپیلن در بازار آسیا به پایین‌ترین سطح خود در سال 2015 رسید.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه پلاتس، اختلاف قیمت این دو محصول به 56 دلار و 13 سنت به ازای هر تن رسیده است که 4دلار کاهش نسبت به جمعه دهه نخست مهرماه را نشان می‌دهد.

این رقم بسیار پایین‌تر از حداقل شکاف قیمتی مطلوب 200-250 دلار برای هر تن است. پیش‌تر و همزمان با کاهش شدید تقاضا از سوی چین و راه‌اندازی واحدهای جدید تولید پروپیلن، شکاف قیمتی نفتا و پروپیلن در تاریخ چهارشنبه اول مهرماه، به پایین‌ترین سطح خود در سال 2015 یعنی 55 دلار و 63 سنت به ازای هر تن رسید. بر اساس آخرین گزارش اداره کل گمرک چین، این کشور در ماه آگوست امسال 197هزار و 807 تن پروپیلن وارد کرده است که کاهش 13.6درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد. وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن پیش‌بینی کرده است که در سال 2015 قاره آسیا با 99هزار تن مازاد عرضه پروپیلن مواجه شود. این در حالی است که در سال2014 این قاره با کمبود عرضه 813 هزار تنی روبه‌رو بود. چین از سال 2013 برنامه خود برای ساخت چند واحد هیدروژن‌زدایی پروپان (PDH) را تسریع کرده است. بر اساس گزارش پلاتس که پیش‌تر منتشر شد؛ از اول سال جاری میلادی تاکنون، دو واحد از این نوع که در مجموع از ظرفیت تولیدی معادل یک میلیون و 410 هزار تن در سال برخوردارند؛ شروع به کار کرده‌اند. در سال 2014 نیز 3واحد هیدروژن‌زدایی پروپان با ظرفیت تولید یک میلیون و 500 هزار تن پروپیلن در سال در این کشور راه‌اندازی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر