بهارستان

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۵۶

خروج پتروشیمی از بورس برای فرار از شفافیت مالیاتی

سنا عضو فراکسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تنها برای افراد خاص منفعت دارد.

سیدسعید حیدری طیب یکی از انگیزه‌های خریدوفروش محصولات پتروشیمی در خارج از بورس را فرار از شفافیت‌های مالیاتی برشمرد و افزود: فرار از شفافیت مالیاتی هرگز به نفع اقتصاد ملی نخواهد بود و توجیه‌پذیر نیست. نماینده کرمانشاه درمجلس اظهار داشت: خواست وزارت صنعت مبنی بر خریدوفروش محصولات پتروشیمی در خارج از بورس غیرمنطقی است. وی تصریح کرد: این خواست وزارت صنعت با برنامه‌ها و سیاست‌های خود دولت نیز درتعارض است زیرا طبق مصوبات خود دولت برای عرضه تولیدات پتروشیمی‌ها بر استفاده از ظرفیت بورس کالا تاکید شده است. حیدری طیب اضافه کرد: همچنین مصوباتی وجود دارد که پتروشیمی‌ها را ملزم می‌کند تا محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند.

وی گفت: درحالی که همه دنیا به سوی بازارهای پیشرفته درحرکت هستند با عرضه کالاها در بازار غیررسمی و برگشت به عقب تنها به اقتصاد جامعه لطمه می‌زنیم. وی یکی از انگیزه‌های خریدوفروش محصولات پتروشیمی در خارج از بورس را فرار از شفافیت‌های مالیاتی برشمرد و افزود: فرار از شفافیت مالیاتی هرگز به نفع اقتصاد ملی نخواهد بود و توجیه‌پذیر نیست. وی درباره اظهارات اخیر وزیر صنعت گفت: عده‌یی از کارشناسان حوزه پتروشیمی و بورس باید وزیر صنعت را درخصوص مزایای ملی عرضه در بورس مطلع و قانع کنند. نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: کمک به اقتصاد ملی، شفافیت مالیاتی و کاهش وابستگی به نفت از مزایای توسعه بازار‌های پیشرفته‌یی مانند بازار بورس است.

وی با اشاره به انتقادی که به وجود سقف قیمتی برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا مطرح شده است، گفت: اگرچه وجود این سقف قیمتی شاید منفعت صنایع کوچک‌تر و پایین‌دستی را درنظر گرفته که مصرف‌کننده تولیدات پتروشیمی‌ها هستند اما در هرصورت طبق دستورات خود وزارتخانه اعمال شده است. بنابراین انتقاد سیاست‌گذار به سیاست‌های خودش منطقی به نظر نمی‌رسد.


توسعه پتروشیمی

تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی

نیپنا عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هر برنامه در صنایع پتروشیمی که در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد، مورد حمایت خواهد بود. حبیب آقاجری گفت: اولویت نخست پتروشیمی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. از این‌رو، هر برنامه‌یی که در این چارچوب باشد، مورد حمایت است. عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم گفت: با تحقق این سیاست‌هاست که استقلال کشور درحوزه اقتصادی افزایش می‌یابد و در نهایت در مقابل نوسان‌های اقتصاد و بازار جهانی مقاوم می‌شود. این نماینده مجلس نهم، حفظ محیط‌زیست و رفع پیامدهای منفی این صنایع بر محیط پیرامون خود را از نکات با اهمیت توصیف کرد و گفت: باید الزامات محیط‌زیستی درتوسعه همه صنایع به خصوص صنایع پتروشیمی به شکل جدی مدنظر مسوولان ذی‌ربط یابد.

عباس شعری‌مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی پیش‌تر با تاکید بر توسعه صنعت پتروشیمی به عنوان تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: به جای خام‌فروشی نفت و گاز باید سعی کنیم از این فرآورده‌ها درتولید محصولات متنوع پتروشیمی بهره‌مند شویم زیرا این موضوع سبب اشتغالزایی و پاسخگوی نیازهای روزمره مردم می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: برای تحقق این هدف، باید راهبردی مناسب به کار گرفته شود و از منابع مالی داخلی و خارجی استفاده کنیم و باید با شرایطی تازه و با همکاری بخش خصوصی توسعه دیگری را رقم بزنیم که این مهم، همت والای کارکنان صدیق، متعهد و مسوولیت‌پذیر صنعت پتروشیمی را می‌طلبد.


کاهش نرخ خوراک منطقی نیست

تسنیم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه رکود اقتصادی ربطی به نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی ندارد، گفت: به نظر می‌رسد نامه 4وزیر به روحانی با هدف کاهش قیمت خوراک پتروشیمی باشد اما با توجه به سوددهی بالای این واحد، کاهش نرخ غیرمنطقی است.

موسی‌‌‌الرضا ثروتی با اشاره به اینکه چهار وزارتخانه اقتصاد، کار، صنعت و دفاع با توجه به اینکه در برخی از واحدهای پتروشیمی سهامدار هستند، برای خروج از رکود اقتصادی و افزایش خرید سهام واحدهای پتروشیمی در بورس به دنبال کاهش قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی‌ هستند، گفت: البته وزیر نفت نیز تاکنون در مقابل این خواسته مقاومت کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزیر نفت معتقد است در برخی کشورها مانند امریکا نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی حدود 40 تا 50سنت برای هر مترمکعب است، پس دلیلی ندارد که نرخ خوراک در ایران ارزان‌تر باشد. نماینده بجنورد در مجلس با بیان اینکه یکی از گمانه‌زنی‌ها این است که 4وزیر مورد نظر با هدف کاهش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها اقدام به نوشتن چنین نامه‌یی کرده‌اند، تصریح کرد: برخلاف آنچه این 4وزیر اعلام کرده‌اند، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تاثیری بر رکود اقتصادی درکشور ندارد؛ چراکه هم‌اکنون واحدهای پتروشیمی‌ سود مناسبی دارند. وی با اشاره به اینکه طبق قانون رفع موانع تولید، قیمت‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی به دولت واگذار شده است، گفت: اگرچه قیمت‌گذاری نرخ خوراک به دولت واگذار شده است اما قطعا کار گروهی که اقدام به تعیین نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی می‌کنند، باید دلایلی منطقی برای کاهش قیمت داشته باشند. وقتی برخی واحدهای پتروشیمی 400درصد سودآوری دارد، دلیلی ندارد قیمت خوراک کاهش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر